Online trgovina u Hrvatskoj započela je početkom 2000-ih, iako tada nije bilo puno web shopova na našim prostorima. No, oni odvažniji su ih otvarali, ni ne sluteći da će jednog dana naručivanje putem interneta postati uobičajena praksa među milijunima ljudi. Kupovina iz komfora vlastitog doma sve više istiskuje tradicionalni shopping u fizičkim trgovinama, a to se odnosi i na prehrambene proizvode.
Iako u društvu postoji uvriježeno mišljenje da preko interneta najviše kupuju mlađe generacije, ta navika je sve češće prisutna i među starijima od 50 godina. To ne čudi jer kada jednom naruče nešto online, uvide da je to iznimno jednostavno, praktično i ostvarivo te ne moraju čekati u redovima u trgovinama.
Kako bismo saznali kakve su navike Hrvata u online kupovini, u suradnji s Roto dinamicom, vodećim distributerom bezalkoholnih i alkoholnih pića, anketirali smo čitatelje Jutarnjeg lista. U anketi smo ih pitali što najčešće naručuju, koje ih stvari najviše brinu kod online kupovine i bez čega ne mogu zamisliti dobar kućni party te smo došli do zanimljivih rezultata.
U anketi je sudjelovalo 940 osoba, od čega je najviše ispitanika bilo iz dobne skupine od 45 do 54 godine te nešto manje iz skupine od 35 do 44 godine. Najmanje ispitanika bilo je iz skupine od 18 do 24 godine. Od ukupnog broja osoba, anketu su u najvećoj mjeri ispunile žene koje online najčešće kupuju odjeću, obuću, dekoracije za dom te hranu i piće. Muškarci podjednako vole kupovati odjeću i obuću, ali na prvom mjestu im je ipak bijela tehnika i gadgeti.
Online prodaja pića bilježi sve veći rast
Podatci Roto dinamica pokazuju da je među Hrvatima trend kupovanja pića u internetskim trgovinama porastao 2022. godine u odnosu na 2021.
- Naš webshop, koji smo pokrenuli prije tri godine, i dalje bilježi dvoznamenkasti rast u 2022, u odnosu na 2021., što je odličan pokazatelj. Jer i unatoč porastu potrošnje u caffe barovima i restoranima, vidimo kako su naši građani prepoznali prednosti online kupovine i sve češće je koriste za kućne događaje. Svatko od nas barem jednom godišnje organizira neku vrstu zabave i može li išta biti lakše, nego naručiti sve što ti je potrebno s dostavom na kućnu adresu? - kažu iz Roto dinamica.
Iako više od pola ispitanika naše ankete nikada nije kupilo piće online, velik broj njih, čak 826, odnosno 87 posto, na to bi se ipak odvažilo. Među njima prednjače muškarci – njih 389 ne bi imalo ništa protiv kupiti piće online, dok bi se na to odvažilo samo 46 žena. Tako velik rezultat upućuje na rastući trend online kupovine pića, s čim se slaže i Marcel Majsan, marketinški stručnjak i predsjednik Udruge eCommerce Hrvatska, koji je sa svojim timom proveo istraživanje online kupaca u Hrvatskoj.
- Hrvati i dalje online najviše kupuju odjeću i obuću (28 posto) te podjednako predmete za kućanstvo (21 posto) i elektroničke uređaje i opremu. No, u zadnje dvije godine primijetili smo porast u kupovini prehrambenih proizvoda i pića, hrane za kućne ljubimce, video igara i gaming opreme. FMCG sektor, u koji spada i prodaja pića, definitivno je jedan od najvećih dobitnika u porastu online kupovine nakon pandemije – navodi Majsan.
Samo 30 naših ispitanika redovito kupuje bezalkoholna i alkoholna pića online, a 253 to je napravilo tek nekoliko puta u životu. Rezultati naše ankete pokazali su da pića u online trgovinama najviše kupuju muškarci i žene u dobi od 35 do 44 godina.
Prema podacima tvrtke Roto dinamic, od vrsta pića Hrvati najviše naručuju vina i jaka alkoholna pića, posebice ona koja nisu dostupna u svakoj trgovini. Zato se u Rotu, kažu, uvijek trude da njihov asortiman bude zanimljiv - prepun različitih inovacija i specifičnih proizvoda, a često imaju i posebne ponude.
- Danas imamo više od 2000 proizvoda u prodaji na webshopu, što malo fizičkih trgovina može imati u ponudi samo u kategoriji pića - navode u Rotu.
Anketu u suradnji s Roto dinamicom riješilo je 56 ispitanika starijih od 65 godina, od čega bi 41 osoba u toj dobnoj skupini naručila piće preko webshopa. Slične rezultate dobio je i Majsan koji je istaknuo da su upravo kod skupine ljudi starijih od 65 godina primijetili značajnu promjenu nakon pandemije.
- Premda na internetu najmanje kupuju stariji od 65 godina, tijekom pandemije otkrili su prednosti online kupovine, što je velik rast u dobnoj skupini koja dosad nije nikad kupovala na taj način – ističe Majsan.
U Hrvatskoj se troši i više od 60 eura na online kupovinu pića
Najviše online kupaca iz naše ankete dolazi iz Zagreba i Zagrebačke županije, a na tom području živi i najviše onih koji bi kupili pića online. Slijede ih ispitanici iz Slavonije, Posavine i Baranje te Moslavine i Banije. Najviše osoba spremno je na piće potrošiti 66,36 eura, i više, dok najmanje njih troši manje od 13,27 eura. Zlatna sredina kod trošenja pića je 39,82 eura i više.
U Roto dinamicu tvrde da kupci na njihovom webshopu obično potroše 60 eura i više. Pića na njihovoj online trgovini najviše kupuju muškarci i žene u rasponu od 25 do 44 godine, a u vitualnu košaricu najčešće ubace tri do četiri proizvoda. Roto, međutim, vjeruje da će u narednoj budućnosti porasti broj proizvoda u košarici, kao i iznos koji kupci troše na pića, jer se kupovne navike i dalje mijenjaju. Jednostavnost korištenja i slanja narudžbe, atraktivan asortiman, promocije, razne vrste načina plaćanja i povjerenje prema prodavatelju, kažu iz tvrtke, bit će ključ daljnjeg uspjeha Roto dinamica, ali i svakog drugog webshopa koji želi ostati relevantan među kupcima.
Bez pića, najviše alkoholnih, Hrvati ne mogu zamisliti kućne partyje. Tako barem pokazuju rezultati naše ankete. Alkoholna pića i dobra glazba najvažnija su muškarcima, a žene ipak preferiraju i nešto prigristi dok se zabavljaju. Bezalkoholna pića s hranom više spajaju žene nego muškarci, a one također više pažnje posvećuju dekoraciji prostora i stola. Muškarci će se radije odlučiti za finger food, dok žene rado jedu razne slatkiše i grickalice. Anketa je pokazala da je najbolja kombinacija za kućni party i za muškarce i za žene - slatkiši i grickalice, alkoholna pića i dobra glazba.
Hrvati se najviše boje online krađe podataka
Prema istraživanju iz 2021., koje je provela financijska savjetodavna i globalna konzultantska tvrtka AlixPartners, pandemija je trajno promijenila navike čak 48 posto kupaca na globalnoj razini. Globalna internetska prodaja dosegla je blizu pet bilijuna dolara te se očekuje da će ta brojka porasti za 56 posto i premašiti osam bilijuna dolara 2026. godine.
No, osim navika kupovanja, u postpandemijsko vrijeme jačaju i trendovi u načinima plaćanja koji moraju biti što fleksibilniji. Plaćanje gotovinom sve je manje popularno, a kupci se okreću plaćanju karticama, kao i opciji "kupi sada, plati kasnije". To znači da kupci u određenim online trgovinama mogu rasporediti troškove kupnje na nekoliko mjesečnih rata bez kamata, preko platformi za odgođena plaćanja.
Marcel Majsan kao popularno sredstvo plaćanja među Hrvatima, osim kartica i pouzeća, navodi PayPal kojeg je u njegovoj anketi izabralo 15 posto ispitanika. Marcel je pojasnio da je riječ o skupini ljudi koja bi rado platila karticom, no i dalje su skeptični zbog sigurnosti, gdje PayPal jamči povrat novaca kupcu u slučaju osnovanog spora s trgovcem.
Iako Hrvati svoje online narudžbe najradije plaćaju karticama, još uvijek su skeptični prema nekim aspektima internetske trgovine. Prema našoj anketi, najviše ih brine dostava i vjerodostojnost prodavača, odnosno hoće li dobiti točno to što su naručili ili će ih trgovac prevariti. Glavni faktor zabrinutosti kod žena i muškaraca podjednako je dostava, dok muškarce najmanje brine plaćanje.
Strah od krađe podataka jedan je od najvećih razloga, navodi Majsan, zašto ljudi odustanu od online kupovine.
- Čak 95 posto kupaca kod online plaćanja označuje sigurnost podataka kao najvažniji faktor, a čak 46 posto njih odgovorilo je potvrdno na pitanje žele li da im trgovci ponude mogućnost automatske potvrde identiteta – ističe stručnjak.
A što nas očekuje u 2023.? Istraživanje tvrtke za savjetovanje o upravljanju McKinsey & Company navodi da će kupci zbog inflacije postati izbirljiviji u kupovnim navikama i oprezniji u kupnji na online trgovinama. Povećat će se interes pojedinaca, posebice među generacijama Z i Alfa, za kupovinom na društvenim mrežama kao što su Instagram i TikTok zbog sve većeg broja korisnika koji se popeo na nešto manje od pet milijardi. Glasovno pretraživanje postat će sve popularnije, tvrdi kanadska multinacionalna tvrtka za e-trgovinu Shopify, a online trgovine pojačat će napore u korištenju umjetne inteligencije za davanje preporuka proizvoda na temelju prethodnih podataka kupaca.
Kada je riječ o proizvodima, Majsan vjeruje da će Hrvati nastaviti najviše online kupovati odjeću i obuću, tehniku i opremu za dom, ali i prehrambene artikle.
- Ipak, vjerujem da najviše potencijala za rast ima upravo FMCG sektor jer još uvijek nema puno trgovina koje omogućuju kupovinu hrane, pića i kućnih potrepština po cijeloj Hrvatskoj – poručuje Marcel Majsan.
Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke Roto dinamic.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....