Važna tema

Stručnjakinja otkrila koje su najčešće zablude vezane uz novac: Jedna od njih tiče se kredita

Financijska pismenost pomaže nam da se nosimo s rastućom neizvjesnošću i složenošću u svijetu financija

Predsjednica Hrvatskog instituta za financijsku edukaciju i osnivacica Princi Consulting Danijela Princi Grgat

 Vanesa Pandžić/Cropix

Suvremeni svijet financija sve je složeniji, a upravo smo u vremenu velike ekonomske nesigurnosti koju su pokrenule pojave poput pandemije, inflacije i ratova. I mimo toga, potreba za razumijevanjem financija i podizanjem financijske pismenosti u Hrvatskoj je velika, zbog čega Raiffeisen mirovinski fondovi i Hanza Media već drugu godinu zaredom provode projekt "Upoznaj svoj novac – Know Your Money".

U drugoj smo sezoni projekta već pokrili cijeli niz velikih i važnih tema – od stanja ekonomije u prvih šest mjeseci 2024. godine do toga kojim je metodama najlakše uštedjeti za godišnji odmor i kako upravljati novcem ovisno u kojem smo desetljeću života. A sada smo došli u drugu fazu projekta u koju su aktivno uključeni i naši čitatelji željni financijskog znanja. Predstavili smo devetero kandidata koji su od 176 prijavljenih odabrani za sudjelovanje u velikom nagradnom kvizu. Finalu u obliku kviza prethode tri zanimljive radionice na kojima će kandidati uživo slušati vrijedne lekcije o upravljanju novcem. Kroz njih će ih provesti mentorica i edukatorica Danijela Princi Grgat, predsjednica Hrvatskog instituta za financijsku edukaciju i osnivačica Princi Consultinga.

image

Danijela Princi Grgat

Dragan Matić/Cropix

- Financijska pismenost pomaže nam da se nosimo s rastućom neizvjesnošću i složenošću u svijetu financija – kaže Princi Grgat, pa nastavlja:

- Uz to, digitalne tehnologije i novi načini plaćanja razvijaju se velikom brzinom pa je važno razumjeti kako iskoristiti prilike koje oni donose. Građani žele razumjeti i kako upravljati svojim novcem, štedjeti i investirati ga na siguran način – ističe, dodajući da je to jedan od glavnih razloga zašto je interes za radionice bio toliko velik.

Najveći izazov Hrvata

Financijska pismenost daje nam znanje i vještine za donošenje informiranih odluka, bez obzira na to radi li se o štednji, investicijama ili zaduženju.

- Kada je upravljanje financijama u pitanju, ono što svatko od nas želi je osjećaj mira i sigurnosti, znajući da smo donijeli ispravne odluke za sebe i svoju obitelj. U neizvjesnim vremenima često nam se čini da je upravljanje financijama slično kao da pokušavamo žonglirati s previše lopti odjednom, gdje svaka lopta (odluka) zahtijeva veliku preciznost – priča Princi Grgat.

Smatra kako je najveći izazov s kojim se ljudi u Hrvatskoj suočavaju kada je riječ o upravljanju osobnim financijama često balansiranje između svakodnevnih troškova i dugoročnih financijskih ciljeva.

- Iako istraživanja pokazuju da smo u teoriji prilično dobro upoznati s pravilima upravljanja osobnim financijama, praksa nam otkriva da mnogima nije jednostavno izraditi kućni budžet koji može izdržati sve nepredvidive situacije koje život donosi. S obzirom na to da veliki broj građana živi s primanjima koja je teško rasporediti na način koji bi osigurao stabilnost i sigurnost na dugi rok, to je zasigurno jedan od najvećih izazova. Mnogi se bore s time da krajem mjeseca balansiraju između osnovnih potreba i štednje – govori stručnjakinja.

image

Radionica kampanje Know Your Money u organizaciji Raiffeisen mirovinskih fondova i Hanza medije

Boris Kovačev/Cropix

Pitamo je i kako stvoriti zdrav odnos prema novcu u ovim nestabilnim vremenima.

- U vremenu financijske nesigurnosti razumljivo je da štednja može izgledati teško ostvariva, pogotovo kad su primanja manja, a troškovi sve veći. U ovakvim vremenima kad je većini građana teško razmišljati o štednji, sve važnije postaje pitanje kako raspolažemo s onim što imamo i prilagođavanje trenutnoj situaciji. Štednja – koliko se može – kazuje.

Strah od rizika

Iako statistički podaci o financijskoj pismenosti pokazuju da su Hrvati iznad europskog prosjeka, Princi Grgat ističe da iskustva u terenskom radu s građanima ipak pokazuju određene rupe u znanju.

- Financijska pismenost u Hrvatskoj često pokazuje značajan nedostatak znanja o ključnim rizicima i prilikama vezanim uz ulaganja, mirovinsku štednju i kreditne proizvode. Nedovoljna informiranost može dovesti do pogrešnih odluka, poput uzimanja nepovoljnih kredita ili propuštanja investicijskih prilika. Strah od rizika često ljude odvraća od ulaganja, dok nerazumijevanje rizika može rezultirati dugoročnim financijskim poteškoćama. Stoga je, po mom mišljenju, ključno ne samo razumjeti osnove upravljanja novcem, već i prepoznati rizike i prilike povezane s financijskim uslugama. Upravo je zbog toga financijska edukacija ključna od rane dobi – naglašava.

Kako sve kreće od osnova, tema prve radionice koju Princi Grgat provodi s odabranim kandidatima bit će kućni budžet i taktike za financijski uspjeh. Druga radionica obuhvatit će financijsko planiranje, mirovinsku štednju, ulaganja, balansiranje rizika i prinosa te prava potrošača. Na trećoj radionici tema razgovora bit će donošenje informiranih financijskih odluka i financijski stres.

- Ključne teme radionice "Upoznaj svoj novac" odabrane su jer pokrivaju temeljne aspekte upravljanja osobnim financijama koji su bitni za svakodnevni život, kao što je npr. kućni budžet, koji je polazna točka svih financijskih odluka – bez jasne slike o svojim prihodima i rashodima, teško je donositi dugoročne odluke o štednji, ulaganjima i zaduživanju. Razumijevanje rizika i prinosa važno je kako bismo mogli informirano odlučivati o ulaganjima i osigurati financijsku stabilnost, a poznavanje prava potrošača pomaže nam da se zaštitimo pri korištenju financijskim uslugama. Također, važno je osvrnuti se i na financijski stres, koji može biti posljedica lošeg upravljanja financijama. Radionice su ponudile znanja koja omogućuju donošenje informiranih i promišljenih financijskih odluka, čime se postiže dugoročna sigurnost i smanjuje stres povezan s financijskim odlukama – kaže stručnjakinja.

"Plati prvo sebe"

Dodaje kako je radionice prilagodila odabranim kandidatima jer je i sama bila dio tima koji je provodio selekcijski postupak.

- Bilo mi je iznimno važno čuti što polaznici očekuju i razumjeti njihove potrebe, kako bi im radionice bile što korisnije. Kao dio tima, imala sam priliku razgovarati s potencijalnim polaznicima, i ti su mi razgovori bili dragocjeni i mnogo su mi pomogli u oblikovanju sadržaja. Kroz te razgovore saznala sam koje ih teme zanimaju, kakva su njihova iskustva u upravljanju osobnim financijama te s kakvim se izazovima suočavaju. Uvijek mi je važno prilagoditi radionice stvarnim potrebama polaznika, jer želim da naučena znanja budu praktična odnosno primjenjiva u njihovom svakodnevnom životu, a ne samo teorijska. To je ono što smatram ključnim u svakom obliku edukacije – priča Princi Grgat.

S obzirom na višegodišnje iskustvo "na terenu" i u radu s građanima, pitamo je i koja je, po njenom mišljenju, najčešća zabluda vezana uz novac.

image

Radionica kampanje Know Your Money u organizaciji Raiffeisen mirovinskih fondova i Hanza medije

Boris Kovačev/Cropix

- To da je potrebno mnogo novca da bi se uopće započelo štedjeti ili ulagati. Druga je zabluda da su krediti ili zajmovi rješenje za svaki financijski problem, što često vodi do prezaduženosti. Također, mnogi vjeruju da je dovoljno osloniti se na mirovinski sustav, zanemarujući važnost dobrovoljne mirovinske štednje i ulaganja. Iako mali iznosi štednje neće donijeti bogatstvo, oni su ključni za stvaranje otpornosti i likvidnosti u neočekivanim situacijama – ističe stručnjakinja.

Na koncu nam daje i jedan zlatni savjet koji osobno uvijek slijedi u odnosu prema financijama.

- Čula sam mnogo dobrih financijskih savjeta, ali jedan od meni zanimljivijih, o kojem sam govorila i na radionici, je "plati prvo sebe". To znači da, prije nego što trošimo novac na druge stvari, prvo odvojimo nešto za sebe – bilo za štednju bilo za ulaganje. Ovaj nas savjet potiče da razmišljamo o svojoj dugoročnoj sigurnosti i pomaže postaviti financijske prioritete na čvrste temelje – zaključuje Princi Grgat te poziva čitatelje Jutarnjeg da nastave pratiti kampanju "Upoznaj svoj novac" jer će i sami moći usvojiti vrijedna financijska znanja.


Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Raiffeisen mirovinskih fondova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. listopad 2024 16:20