Bogata karijera

Suzana je jedna od rijetkih žena u sve popularnijem zanimanju: ‘U logistici ne dijelimo posao na muški i ženski‘

Voditeljica odjela za realizaciju potreba kupaca navodi kako prilikom novih zapošljavanja nisu nikada odredili poziciju prema spolu ni rodu

Suzana Rumbak Baretić, voditeljica odjela za realizaciju potreba kupaca u tvrtki IKEA Hrvatska

 Darko Tomaš/Cropix

Sve u životu je logistika, kaže Suzana Rumbak Baretić (51), voditeljica odjela za realizaciju potreba kupaca u tvrtki IKEA Hrvatska. I najmanje aktivnosti poput odlaska na tržnicu sadrže elemente logističkog razmišljanja jer je potrebno unaprijed znati gdje ćemo nabaviti namirnice, kako ćemo ih transportirati do stana te što ćemo u konačnici s njima napraviti.

Ona također navodi da je logistika ustrojena poput vojske. Slijede se unaprijed postavljeni procesi rada i za uspješno poslovanje je bitno da se oni poštuju - precizno i dosljedno.

Konačno, Rumbak Baretić ističe kako logistika nije muško zanimanje.

Ako se vodimo primjerima i iskustvima iz struke, prve dvije njene tvrdnje sasvim su točne. Za treću, nažalost, europske i svjetske statistike nameću drukčiji zaključak.

Prema posljednjim dostupnim podacima Eurostata iz 2016. godine omjer žena i muškaraca u Europskoj uniji u sektoru logistike iznosi 25 posto naspram 75 posto. Drugim riječima, na tri muškarca u industriji dolazi jedna žena. Situacija na drugoj strani Atlantika pritom nije ništa bolja – prema studiji koju je proveo Gartner 2021. godine, među transportnim radnicima zastupljeno je samo 22 posto žena, dok se na voditeljskim pozicijama nalazi tek 17 posto, s time da se radi o porastu od 6 posto u odnosu na podatke iz 2019.

Argumentirane diskusije

Rumbak Baretić i sama priznaje kako u struci postoje predrasude s kojima se i ona ponekad znala susresti u svojih 25 godina karijere.

- Kada bih na skupu, gdje su uglavnom muškarci, prezentirala temu iz logistike, znalo mi se dogoditi da na prvu dobijem poglede koji govore „što će sad ova sitna ženica reći“. No, ako bi takve predrasude uopće postojale, odmah bih ih razbila argumentiranim diskusijama o poslu – govori nam Rumbak Baretić.

image
Darko Tomaš/Cropix

Nasreću, nije svugdje tako, što potvrđuje i primjer tvrtke IKEA gdje polovicu menadžerskih pozicija u SEE regiji drže žene. Jedna od njih je Rumbak Baretić koja nam je istaknula kako IKEA ne dijeli posao na muški ili ženski, već samo na ljude koji dobro rade svoj posao. To je upravo bio jedan od razloga zašto se prije točno deset godina priključila hrvatskom timu švedskog giganta namještaja. Danas vodi sektor koji broji više od 280 ljudi s time da se priroda njenog posla konstantno mijenja.

- Logistika se stalno prilagođava zahtjevima tržišta. Kada sam tek započela svoju karijeru, roba se dostavljala šleperima do distributivnih centara i ljudi su osobno dolazili po nju. Petnaestak godina kasnije navike kupaca su se promijenile i oni su počeli tražiti da se roba dostavi ravno u njihov dom. U zadnje vrijeme u robnoj kući IKEA Zagreb imamo situaciju da se polovica proizvoda kupuje uživo, a druga polovica online, ili se barem naruči online pa je prikupljamo – ističe Rumbak Baretić te dodaje kako logistika danas generira rast prodaje jednako kao i kvaliteta proizvoda te prepoznatljivost brenda. Drugim riječima, dobra distributivna linija može vrlo lako podići rejting tvrtke, baš kao što ga loša može srušiti.

Navike kupaca

No, navike kupaca se nisu promijenile samo u pogledu kupovine namještaja, već i po pitanju njegova sastavljanja. IKEA je, primjerice, oduvijek poznata po konceptu „uradi sam“ gdje klijentu ponudi elemente te ih on potom osobno pretvori u konačni proizvod. Ipak, Rumbak Baretić navodi da sve više primjećuju kako kupci uz kupovinu odmah dogovore i sastavljanje namještaja, baš kao što čak 60 posto online kupaca bira opciju da samostalno pokupi kupljenu robu u dostavnim centrima IKEA, odnosno u vrijeme kada njima odgovara, neovisno o radnom vremenu robne kuće. Uostalom, IKEA je jedini prodavač namještaja u Hrvatskoj koji nudi preuzimanje naručenih proizvoda doslovce bilo kada, 24/7, pomoću postavljenih ormarića za preuzimanje pored robne kuće.

Svi ti novi trendovi na tržištu zahtijevaju da se prilagodi i priroda poslovanja tvrtke, pogotovo u sektoru logistike koji se u tvrtki IKEA Hrvatska konstantno mijenja, širi i nadograđuje.

- Dan u logistici traje jako dugo. Štoviše, prvi dolazimo na posao i zadnji izlazimo iz firme. Jutarnja smjena započinje u 04:00 sati istovarom robe iz kamiona i punjenjem polica, u 10:00 sati otvaramo vrata robne kuće i pripremamo robu za kupce i dostavu. Dan nam završava tek kada svi kupci odu, nakon čega još sve malo pospremimo – objašnjava Rumbak Baretić te dodaje kako je za normalno funkcioniranje „stroja“ važno da svi dijelovi lanca funkcioniraju prema ranije dogovorenim pravilima.

image
Darko Tomaš/Cropix

Iz opisanog je jasno kako se radi o poprilično zahtjevnom poslu, no voditeljica odjela za realizaciju potreba kupaca navodi kako prilikom novih zapošljavanja nisu nikada odredili poziciju prema spolu ni rodu. Štoviše, nedavni oglas za posao u sektoru logistike u tvrtki IKEA Hrvatska na naslovnoj fotografiji ima ženu koja vozi viličara. Kako navodi Rumbak Baretić, ona nije plaćena glumica, već njihova djelatnica koja obavlja te vrste radnih zadatka.

Veliki izazov

- To je samo jedan od načina kako stvarno i iskreno promoviramo da posao mogu jednako odrađivati i žene, i muškarci – kaže te dodaje da se, s druge strane, jako puno muškaraca aktiviralo u njihovim prijašnjim projektima za Dan žena kada su opremili i donirali Autonomnu žensku kuću Zagreb te Sigurnu kuću u Vukovaru. Ove će godine IKEA Hrvatska na isti način pomoći Centru za žene Adela, organizaciji iz Siska koja pomaže žrtvama obiteljskog nasilja.

image

Suzana Rumbak Baretić, Josipa Breljak, Anja Punčec te Zdravka Bilješko

Darko Tomaš/Cropix

No, realnost jest i dalje takva da je jako malo žena u logistici. Postavlja se pitanje – kako ih privući? Rumbak Baretić iskreno kaže da je to veliki izazov jer nove generacije djelatnika općenito izbjegavaju karijeru u tom sektoru. Kao glavni motivacijski faktor pritom ne vidi plaću, već dodatne benefite vezane uz poboljšanje privatnog života. Primjerice, IKEA Hrvatska nudi svojim zaposlenicima mogućnost skraćenog radnog vremena za obavljanje različitih privatnih obveza, što je vrlo praktična opcija za sve roditelje. Očevima, pak, nudi pravo uzimanja dodatnih mjesec dana očinskog dopusta uz vrijeme koje im dopušta aktivni zakonski okvir.

- Zadovoljan djelatnik je zapravo najbolja reklama koju kao tvrtka možemo dobiti. Stoga se trudimo svakom potencijalnom radniku pokazati realnu sliku rada kod nas te mu pokazati kako ne radimo razliku između muškog i ženskog posla. U tvrtki IKEA Hrvatska trenutno imamo zaposlene roditelje čija su djeca krenula njihovim stopama. To je primjer dobre prakse jer neće baš cijela obitelj bez razloga doći raditi u jednu firmu – zaključuje Rumbak Baretić.

IKEA premašuje brojke i u ovoj poslovnoj godini: ‘Hrvati su se ranije počeli pripremati za sezonu‘

IKEA Hrvatska je, baš kao i sve druge tvrtke u svijetu, bila jako pogođena poremećajima nastalim u opskrbnim lancima zbog izbijanja pandemija koronavirusa. U prvom dijelu 2020. godine stale su im sve pošiljke iz Kine, odakle im dolazi dobar dio robe, zbog čega su morali promijeniti koncept poslovanja. No, uspjeli su prevladati sve izazove, a Suzana Rumbak Baretić, voditeljica odjela za realizaciju potreba kupaca u tvrtki IKEA Hrvatska, navodi kako su ove poslovne godine čak prebacili plan prodaje za siječanj i veljaču.

- Imali smo pripremljen scenarij mogućeg poremećaja prodaje zbog uvođenja eura, no to se nije dogodilo, stoga pretpostavljamo kako su ove godine ranije počele pripreme apartmana za nadolazeću turističku sezonu – govori Rumbak Baretić.

Veliku ulogu u tome igraju i dostavni centri IKEA diljem Hrvatske. Naime, Rumbak Baretić objašnjava kako je potražnja u gradovima značajno porasla nakon što bi otvorili dostavni centar, što samo dokazuje da je pristupačnost proizvoda jedan od ključnih kreatora potražnje. Osim toga, primijetili su da kupci iz tih dijelova zemlje ulažu više novaca u sam namještaj, odnosno da su im računi rasli u iznosima koliko bi ih zapravo koštalo putovanje do Zagreba i natrag.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke IKEA Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. listopad 2024 10:33