Globalni trend

Sve popularniji način plaćanja vole i Hrvati, olakšava život i ne zahtijeva dodatne troškove!

Opcijom „kupi sad, plati kasnije“ troškove možete rasporediti prema vlastitim financijskim mogućnostima i imati jednu brigu manje
 Luka Gerlanc/CROPIX

Internetska trgovina proživljava pravi procvat u svijetu, ali i kod nas. Jedan od glavnih „krivaca“ ove posljedice je pandemija koja je promijenila ponašanje potrošača jer ih je većina u tom periodu uočila razne dragocjenosti plaćanja putem digitalnih kanala. Mogućnost kupovine iz trgovina diljem Hrvatske i inozemstva, naručivanje iz udobnosti svog doma kad god potrošač to poželi te ušteda vremena i energije samo su neki od prednosti.

Istraživanje online kupaca iz 2022. pokazuju da više od 37 posto Hrvata kupuje online jednom mjesečno, 25 posto barem nekoliko puta tjedno, dok jedan posto naših građana naručuje svaki dan.

Spomenuta studija također tvrdi da najviše online kupaca i dalje dolazi iz Zagreba, najčešće online kupuju ljudi iz Dalmacije i otoka koji nemaju toliko mogućnosti i primorani su na online kupnju. Kao i prošlih godina, oni s većim primanjima i višom stručnom spremom kupuju češće, no čak 20 posto ljudi sa srednjom stručnom spremom kupuje nekoliko puta tjedno. Ako se, pak, pitate što Hrvati u najvećoj mjeri naručuju putem web shopa, evo odgovora – odjeću i obuću, predmete za kućanstvo te električke uređaje i opremu.

image
Shutterstock

No, s povećanjem internetske kupnje proporcionalno su se mijenjale i navike plaćanja putem interneta. Iako 33 posto naših građana još uvijek preferira plaćati pouzećem, i to gotovinom, jer strahuju od krađe podataka, većina ih ipak plaća debitnim i kreditnim karticama odmah pri kupnji, kao i bankovnim prijenosima te digitalnim novčanicima.

Hit u online shoppingu

Budući da se potrošači sve više okreću fleksibilnim načinima plaćanja, popularno rješenje je i „kupi sada, plati kasnije“, odnosno „buy now, pay later“ (BNPL). Riječ je o trgovcima koji kupcima nude opciju da troškove kupnje rasporede na nekoliko mjesečnih rata, i to bez kamata, preko platformi za odgođena plaćanja. Takav trend plaćanja posljednjih godina bilježi skok, posebice u SAD-u i Europi, a on će se nastaviti i u sljedećoj godini. Prema nedavnom istraživanju Googlea, sve više mladih, posebice pripadnika generacije Z, koristi društvene mreže kao kupovne kanale, prije svega Instagram i TikTok.

Ovaj način plaćanja nezaustavljivo raste, a glavni razlog je sve veći broj korisnika društvenih mreža koji se popeo na 4,59 milijardi. Tijekom 2023. bit će ih čak 4,89 milijardi! Stoga je logično da će online trgovine iskoristiti golemi potencijal društvenih mreža kako bi plasirale svoje proizvode kupcima različitih generacija, odnosno svima onima koji aktivno koriste internet.

No, da bismo saznali više o ovom tipu plaćanja, obratili smo se Tinu Ostojiću, senior specijalistu za digitalne kanale komunikacije u ZABA-i. Napredak tehnologije, navodi Ostojić, popularizirao je fleksibilno plaćanje kako bi klijenti imali mogućnost kad i kako žele platiti svoje troškove učinjene karticom, ali i da ga prilagode vlastitoj financijskoj situaciji. Mnoge tvrtke su, dodaje Ostojić, prepoznale važnost i praktičnost ovog plaćanja te će u narednoj budućnosti na ovaj način privlačiti još više kupaca i tako povećati konkurentnost na tržištu.

image

Tino Ostojić

Marko Todorov/CROPIX

Iako je fleksibilno plaćanje namijenjeno apsolutno svima, Ostojić ističe da su mladi ti koji ga najviše koriste i to iz važnog razloga.

- Mladi često imaju ograničeni budžet za trošenje te im ovaj način plaćanja poboljšava pristupačnost kupnje proizvoda. Vrlo je važno napomenuti da su mlađi potrošači bolje upućeni u tehnologije te preferiraju online plaćanje – objasnio je Ostojić.

Osim toga, plaćanje preko interneta za hrvatske građane je od ove godine još lakše i zbog jednog noviteta. Uvođenjem eura nestali su transakcijski troškovi vezani za konverziju jedne valute u drugu.

Za korisnike m-zabe, objašnjava Ostojić, opcija „kupi sada, plati kasnije“ podrazumijeva mogućnost naknadne podjele jednokratnih transakcija Individualnom Mastercard kreditnom karticom na rate te ima mnoge prednosti koje uključuju:

- podjelu transakcije do tri rate

- mogućnost podjele transakcija pri kupnji na svjetskim on-line portalima (kupnja odjeće i obuće, knjiga, namještaja…)

- transakcije koje su provedene u inozemstvu (smještaj u hotelu, aviokarte)

- transakcije koje su provedene u Hrvatskoj, a za koje korisnici nisu imali mogućnost obročne kupnje

- jednostavnost i brzina u samo nekoliko klikova.

Ipak, svaki način plaćanja sa sobom nosi i određene rizike pa tako i ovaj. Da bismo izbjegli nepotrebne troškove, Ostojić napominje da bismo fleksibilnim načinom plaćanja trebali upravljati odgovorno i pažljivo.

- U slučaju da korisnik kartice nije ispunio dospjelu obvezu plaćanja na vrijeme te u slučaju kršenja bilo koje druge obveze prema Banci, Banka može obročnu otplatu otkazati dostavom otkaznog pisma korisniku kartice. U tom slučaju dostavom otkaznog pisma u cijelosti dospijevaju na naplatu svi troškovi, odnosno novčane obveze učinjene karticom – kaže Ostojić.

Podjela jednokratnih transakcija, dodaje Ostojić, moguća je on-line bankarstvom putem mobilne aplikacije (m-zaba) za transakcije koje su posebno označene. Naknada za tu uslugu iznosi 1,32 eura po rati.

PET STVARI KOJE JAMČE KORISNICIMA SIGURNOST PRILIKOM KORIŠTENJA m-zabe

Iznimno je važno sigurno kupovati online kako bismo izbjegli nepotrebne troškove i nagli gubitak novčanih sredstava. M-zaba aplikacija svakom korisniku prilikom aktivacije online bankarstva instalira softverski token koji jamči sigurnost rada. Tokenu se pristupa PIN-om koji definira sami korisnik, a prilikom korištenja m-zabe korisnikov novac i podaci o računima dodatno se čuvaju posebnim sigurnosnim opcijama:

- unos definiranog PIN-a štiti se varijabilnom tipkovnicom

- usluge kojima se pristupa PIN-om automatski se zaključavaju nakon njegovog -višestrukog uzastopnog pogrešnog unosa, kao i nakon tri minute nekorištenja

- kod svakog ugovaranja ili promjene m-bankarstva i m-tokena traži se nedvojbena identifikacija

- podaci korisnika u aplikaciji štite se najsuvremenijom enkripcijskom zaštitom

- aplikacija se ne može otvoriti bez unošenja valjanog PIN-a

Da biste bili zaštićeni od krađe PIN-a i posljedično vašeg novca i podataka o računima, PIN nikada ne čuvajte u mobitelu niti novčaniku, niti ga otkrivajte drugim osobama. Također, nikome ne dijelite aktivacijske ključeve ili aktivacijski QR kod. Ako koji slučajem izgubite mobitel na kojem koristite m-zabu ili vam bude ukraden, o tome odmah obavijestite Zagrebačku banku na broj 01 3789 888 koji je dostupan svaki dan od 0 do 24 h.

Za pomoć pri ugovaranju i preuzimanju aplikacije obratite nam se na broj telefona 01/3789 785 ili na e-adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Zagrebačke banke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. prosinac 2024 16:47