Baš kao što Pariz ima četvrt Belleville u kojoj nastaje moderna umjetnost, Peking ima 798 Art District, a New York ima Red Hook na sjeverozapadu Brooklyna, tako i Zagreb ima Ilicu koja vrvi kreativnim pojedincima.
Dok Švicarska, pak, ima svjetski poznatu umjetničku izložbu i sajam Art Basel kojeg još nazivaju i "Olimpijskim igrama za umjetnike", Zagreb na svojim ulicama, parkovima i trgovima pokreće projekt zanimljivog imena - Artupunktura koji će, od 13. rujna pa sve do kraja mjeseca, Zagrepčanima i svim gostima ublažiti svakodnevni stres terapijskom dozom umjetnosti.
Dok Berlin na otvorenom ima izložbu grafita i murala iscrtanih na kilometrima Berlinskog zida, Zagreb će imati veliku i besplatnu izložbu čuvenih djela najpoznatijih hrvatskih umjetnika izloženu po cijeloj metropoli, na jumbo plakatima, kako bi se podsjetilo na naše kulturno bogatstvo.
Već pamtimo razne projekte, akcije, instalacije i festivale umjetnosti u centru grada, no sada će svi oni po prvi put dobiti zajednički nazivnik. Direktor Kuće za ljude i umjetnost Lauba Tomislav Kličko, kao jedan od partnera Artupunkture, objasnio je dosadašnju problematiku kulturne ponude grada Zagreba.
- Gradu treba više arta. Doduše, ima ga i sada puno, ali je porazbacan. Zato pozdravljam ovaj koncept koji će sve objediniti u jednom mjesecu - jasan je Kličko.
Baš kao što je zima u Zagrebu rezervirana za iznimno popularni Advent, sada će jesen u Zagrebu postati kulturna oaza koja slavi umjetnost.
- Ideja je da se jesen u Zagrebu brendira i predstavi ne samo Zagrepčanima i posjetiteljima, nego i svijetu kao vrijeme posvećeno umjetnosti i kulturi, osobito kada se zna da je više od 40 posto svih dolazaka turista iz zemalja Europe potaknuto nekim umjetničkim događajem - objasnila je direktorica Turističke zajednice grada Zagreba Martina Bienenfeld na konferenciji za novinare na kojoj smo saznali detalje o Artupunkturi, novoj umjetničkoj platformi za kulturu i umjetnost.
Kulturna jesen u gradu
- Ovo je tek početak, stoga se nadamo da će program sljedećih godina biti još koncentriraniji i bogatiji. Akademija sudjeluje u ovakvim projektima s jasnim ciljem, da široku javnost upozna s važnošću umjetničkih institucija za visoko obrazovanje, da potakne mlade ljude da upišu Akademiju te da stavi fokus na umjetnike koji kao pojedinci imaju posebnu važnost jer svojim stvaralaštvom podižu kvalitetu života i mijenjaju stvarnost - rekao nam je Tomislav Buntak, dekan Akademije likovnih umjetnosti te ujedno predsjednik upravnog odbora Hrvatskog društva likovnih umjetnika.
Artupunktura bi trebala dodatno učvrstiti poziciju Zagreba na kulturnoj karti Europe te tako osigurati dodatan priljev turista.
- Zagreb je svakako centar umjetnosti i kulture, pa probajte samo nabrojati sve galerije, muzeje i događanja... Vidjet ćete da ih ima mnogo, ali još postoji veliki prostor za razvitak. A za to su, pak, potrebna ulaganja. Umjetnost i kulturu treba širiti kao identitet Zagreba te ga tako i predstavljati ostatku Hrvatske i svijetu. Zagreb ima posebno kulturno nasljeđe, nalazimo se na križanju puteva srednje Europe, Mediterana i Balkana. Te su tri europske sile kulture dobar izvor za oslikavanje identiteta. Umjetnici imaju moć pomaknuti granice, poboljšati uvjete života, ali i na kraju donijeti dio zarade kroz turizam. No do toga ne može doći bez dobre promocije - objasnio je Buntak ističući kako je i hrvatska publika uistinu zainteresirana za kulturne sadržaje.
- Ako sadržaj koji je pitkiji javnosti promovirate putem različitih medija, nesumnjivo ćete podići vidljivost i interes, a opet je dobro da postoje i uži sadržaji za stručniju javnost. Neke naše izložbe bilježe i do 50.000 posjetitelja, što je za hrvatske uvjete jednako brojci od 200.000 ljudi koliko je prije pandemije znalo u jednom vikendu proći Districtom 798 u Pekingu koji ima preko 400 galerija, ali i preko 2 milijuna stanovnika. S obzirom na veličinu Zagreba, naša je posjećenost sjajna - dodaje.
Umjetnička šetnja
No, što se ima za vidjeti ove jeseni u gradu? Pitali smo ga što preporučuje.
- Sjajno bi bilo krenuti u umjetničku šetnju od Kvatrića do Laube. Nije to čak toliko niti daleko, sve ide u liniji kroz centar grada gdje će biti postavljene reprodukcije naših velikih umjetnika, a valja svratiti i na Dolac gdje je organizirana zanimljiva retrospektiva. Također, u projektu je zastupljen i ALU s nekoliko programa, među kojima su i oslikani panoi ispred glavnog ulaza u park Maksimir, predstavljanje velike ekološke kornjače koju su izradili naši studenti te izložba studenata završnih godina studija i diplomanata na samoj Akademiji od 16. do 19. rujna. Završetak projekta je u Domu hrvatskih likovnih umjetnika gdje će hrvatska tvrtka Prostoria organizirati jednu vrlo efektnu izložbu koju bi bila prava šteta ne pogledati - predlaže Buntak.
U stvaranju dijela programa novog i ambicioznog projekta koji se provodi u suradnji više partnera, sudjeluje i Lauba, kuća za ljude i umjetnost koja proizvodi suvremene, kulturne, urbane sadržaje, a upravo je to recept kojim i Artupunktura želi privući ljude. Direktor Laube Tomislav Kličko rekao nam je više o projektu "Art & grad - Umjetnost se oglasila", koji će se održati od 16. do 19. rujna.
- Ne promišljajući, beskompromisno smo pristali na grad koji je zatrpan komercijalnim plakatima. Vlada vizualna buka. Dodajte još i urbanu devastaciju, štetu od potresa zbog kojeg je centar prekriven skelama... Zato smo se dosjetili na par dana zamijeniti te reklame na jumbo plakatima umjetničkim djelima. Ne samo da ćemo smanjiti vizualnu buku, već ćemo i uljepšati grad. S jedne strane, to je urbana umjetnička intervencija, a s druge strane to je i izložba na koju će svi doći. Knifer, Kožarić, Artuković, Murtić... na 300 lokacija po cijelom gradu postavit ćemo 300 reprodukcija umjetničkih djela 118 najznačajnijih hrvatskih umjetnika - ističe Kličko dodavši kako ovakav projekt konstruktivno djeluje na razvoj publike.
No, ima i dugoročni cilj za razvitak. Kroz pet godina nada se na tjedan ili više dana na sve plakatne pozicije u gradu postaviti umjetnička djela. Cijeli grad bi se pretvorio u galeriju, a pritom bi se mogao staviti fokus na aktualne teme poput, primjerice, ekologije. Iako ovaj projekt jasno oslikava borbu konzumerizma i umjetnosti, Kličko vjeruje da bi s vremenom i velike korporacije mogle prepoznati važnost ovakve akcije.
Grad kao galerija
- Zašto se, primjerice, jedna banka ne bi na tjedan dana odrekla svih svojih oglasnih pozicija na jumbo plakatima kako bi se tu stavile umjetničke reprodukcije na temu ekologije i održivosti? Takva akcija ima veliku vrijednost za grad u kojem djeluje, promovira se umjetnost, govori o gorućoj temi, a s druge strane banci pomaže u izgradnji imidža. Takva urbana intervencija ima moć promijeniti društvenu klimu - objašnjava. I ne samo to, dodaje, nego apelira i na turiste.
- Ako se već zna da je više od 40 posto svih dolazaka turista iz zemalja Europe potaknuto nekim umjetničkim događajem, to je ogroman potencijal koji moramo iskoristiti. Računamo i da će se posjetitelji koji zamijete umjetničke radove na jumbo plakatima zaintrigirati. Zato svi radovi imaju posebno označen redni broj prema kojem u Laubi i u pop-up storeu u Lapidariju Arheološkog Muzeja svi mogu osigurati svoje primjerke omiljenih reprodukcija u obliku postera, ali i razgledati izložba svih plakata u Laubi - ističe Kličko.
Da se Zagreb treba brendirati i kao centar suvremene kulture uvjeren je Aleksandar Battista Ilić, koautor Projekta Ilica: Q’art, koji će se ove godine održati od 13. do 30. rujna, a dosad je već privukao na desetke tisuća građana.
- Upravo se u Ilici posljednjih desetljeća ispisivala povijest suvremene umjetnosti koje mi još uvijek nismo svjesni. Centar grada je blago suvremene baštine, a ne samo austro-ugarske ostavštine - rekao je Battista Ilić dodavši kako ove godine žele istaknuti važnost kulture kao društvenog momenta i podsjetiti na 50 godina angažiranog djelovanja umjetnika u Hrvatskoj od kojih su mnoga izvedena upravo u Ilici.
Kulturni centar Europe
- Novitet je "Galerija Ilica - društveni procesi" u sklopu kojeg će od Jelačićevog trga pa sve do Britanca na 35 lokacija na fasadama, izlozima i na ulici biti izloženi radovi 16 najboljih hrvatskih umjetnika koji su stasali i djelovali upravo u Ilici kao što su Gotovac, Kožarić, Delimar... Radi se o velikim isprintima na ceradama visokim 5 do 8 m koje jamče impresivni efekt. Bit će to izložba koju će vidjeti svaki prolaznik i koja će umjetničke radove vratiti na njihovo izvorište. Interes Zagrepčana za umjetnost i ovakve kulturne projekte najbolje se ogleda u participaciji jer Projekta Ilica: Q’art ne bi bilo bez stotine sugrađana koji moraju dati svoje suglasnosti. Mi pojedinim ljudima umjetničkim djelima prekrivamo prozore, a oni su sretni. Mislim da to sasvim dovoljno govori - objašnjava.
No, može li se Zagreb projektom poput Artupunkture uistinu svrstati uz bok umjetničkim središtima poput Pariza, Pekinga ili, pak, Berlina, pitamo Battistu Ilića.
- Reći ću vam samo da su nas zvali iz Londona, Pariza i Berlina da prenosimo svoje iskustvo Projekta Ilica: Q’art. Ti su gradovi nesumnjivo veći kulturni centri i imaju znatno bogatije budžete, ali nedostaje im ljudi. Mi pak imamo kreativne ljude, ali imamo male budžete. Bilo bi sjajno da se razina kulture toliko podigne da se ljudi dolaze u Zagreb inspirirati onako kao što idu u Veneciju ili Pariz, mi imamo isti potencijal, samo nam nedostaje investicija. No, smatram da je ovo početak jedne nove faze. Zagreb uistinu jest kulturni centar Europe, samo to još moramo naučiti pokazati - zaključuje.
Više o projektu Artupunktura i njegovim sudionicima saznajte na artupunktura.hr.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Turističke zajednice grada Zagreba.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....