Kako bi se postiglo brzo, jednostavno i sigurno zadavanje platnih naloga, bankovna zajednica u Hrvatskoj zatražila je Financijsku agenciju (FINA) izradu posebnog registra koji će to omogućiti. Riječ je o Registru posrednih identifikatora računa (RPIR). To je sustav koji omogućava povezivanje potrebnih podataka o strankama u transakciji s njihovim brojem računa, tzv. IBAN brojem.
Drugim riječima, da bismo platni nalog zadali brzo i jednostavno, ne moramo upisivati 21 znamenku IBAN-a, ime i prezime, adresu i ostalo, nego sve te podatke možemo zamijeniti RPIR-om. Posredni identifikator računa može biti broj mobitela, adresa e-pošte ili osobni identifikacijski broj - ili sva ta tri podatka. Korištenjem RPIR-a platitelj ne mora znati podatke ni broj računa primatelja.
Dovoljno je da mu primatelj kaže broj telefona (ili neki drugi posredni identifikator) koji je registrirao preko svoje poslovne banke i koji koristi u svrhu primanja plaćanja. Trenutačno se razmatra i jedinstveno rješenje na razini Hrvatske za trgovce - riječ je o standardizaciji QR koda za potrebe instant plaćanja. Pristup RPIR sustavu je opcionalan i za banke i za korisnike platnih usluga. Korisnici platnih usluga pristupaju podacima iz RPIR-a posredno, tj. preko svoje banke koja mora biti sudionik RPIR-a.
Prepoznavanje i autorizacija korisnika usluge plaćanja vrijedit će u dućanima, taksijima, kafićima, za plaćanje komunalnih usluga, poreza - svugdje gdje primatelj sredstava želi biti u RPIR-u i gdje se radi o uslugama koje potpadaju pod standard plaćanja SIP (SEPA Instant Payment) koji omogućava prijenos sredstava u najviše deset sekundi, s jednog računa na drugi, tijekom cijelog dana, svih dana u godini.
Financijska agencija napisala je Pravilnik i Operativne upute o tome kako se RPIR koristi, a u kojem su opisani sva prava i obaveze sudionika RPIR-a. Cilj je da se uporaba posrednog identifikatora računa s vremenom proširi sa SEPA Instant Payments usluga na sve druge platne usluge. Ako se ipak dogodi nešto loše s nekom transakcijom, banka bi, ako je riječ o njezinu propustu, to trebala nadoknaditi, a ako se slučaj svede na zloporabu podataka - to onda spada pod drugu uredbu Europske unije, Opću uredbu o zaštiti osobnih podataka (GDPR), koja vam omogućava da se žalite Agenciji za zaštitu osobnih podataka.
Želite li saznati više o budućnosti digitalnog plaćanja kliknite OVDJE.
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i HUB-a, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg lista
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....