UZBUDLJIVA TEMA

Znate li što je metavers i što će nam donijeti u budućnosti? Profesorica iz Graza ima objašnjenje

U pandemiji je čak i WHO preporučio igranje računalnih igara, a velike tehnološke tvrtke počele su radili na umreženim virtualnim svjetovima
Do sada je predavala na Harvardu i berlinskom Humboldtu
 Matthias Rauch

Znate da se nešto pomaklo na bolje kad i Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) preporučuje igranje računalnih igara, a velike tehnološke tvrtke govore o metaversu - umreženim virtualnim svjetovima u kojima ćete se moći ne samo igrati već i raditi, družiti se i stvarati. I još je sve to povezano s fizičkim svijetom kroz proširenu stvarnost. Za opću populaciju veći dio te priče tek je budućnost. No, za programere on je već nešto što je tu ili tek dolazi s obzirom na to da se tehnologije koje podržavaju sva ta nova iskustva intenzivno razvijaju.

Johanna Pirker, profesorica na Tehničkom fakultetu Sveučilišta u Grazu, koja organizira najveću austrijsku konferenciju programera igara te 7. i 8. rujna dolazi u Zadar na Infobip Shift konferenciju, kaže da se osjeća privilegirano što može raditi i istraživati u tako uzbudljivim vremenima.

Forbesovih '30 Under 30'

- Imamo mogućnost istraživati mnoge fascinantne vizije s trenutačno dostupnom tehnologijom u području virtualne, proširenje i miješane stvarnosti, a koja je vrlo snažna i jeftina te nam može pomoći oblikovati budućnost - kaže Pirker.

Znanstvenica, koju je Forbes prije tri godine postavio na popis "30 Under 30" i kojoj je Futurzone dodijelio nagradu "Women in Tech", kaže da to otvara i brojna etička pitanja.

- Naš fizički svijet već je ionako pun tragedija i patnji i mislim da je važno rano definirati određena pravila kako bi virtualni i ini svjetovi bili što sigurniji i pošteniji, ali i pristupačniji svima - kaže Pirker.

Do sada je predavala na Harvardu i berlinskom Humboldtu, a teme njenih istraživanja su računalne igre, strategije gamifikacije, e-učenje, umjetna inteligencija i virtualni svjetovi. Unazad godinu-dvije, zbog pandemije i novih oblika interakcije i rada, fokusirala se na igre i okruženja koja korisnike potiču na učenje, treniranje i zajednički rad kroz motivirajuće zadatke. Na temelju toga je nastalo i njeno predavanje "The virtual reality of the pandemic" koje će održati na Infobip Shit konferenciji u Zadru.

Ograničenja u fizičkom svijetu

- Želim izložiti zapažanja o utjecaju pandemije na način na koji živimo i radimo, a posebno na prilike i potencijalne rizike koje je to stvorilo za same programere - kaže Pirker.

Pojašnjava da smo u pandemiji vrlo zorno vidjeli ograničenja u fizičkom svijetu. To su lockdowni, izolacije, cijepljenja i covid putovnice. No, pandemija je, navodi, izmijenila i naša iskustva u virtualnom svijetu. Većina ljudi, a posebno programeri, u svoj je život ugradila alate za rad na daljinu.

image
U igrama ju privlači to što sama kreira svoje priče
Michael Schaffer-warga

- Brzo je postalo jasno da ti alati ne rješavaju sve potrebe u komunikaciji. Dok nam Zoom i Skype pružaju zanimljive mogućnosti za razmjenu informacija, fizička razdvojenost, vidljiva i kroz primjenu različitih pozadina, otežava uspostavu društvenih veza - kaže Pirker.

No, rješenje se opet pronašlo u tehnologiji, samo drugačijoj. Pirker navodi da su društvene igre, koje su izvorno bile namijenjene zabavi, poput Animal Crossinga, počele su se koristiti za organizaciju virtualnih proslava, vjenčanja, konferencija pa i sprovoda kako bi se olakšala zajednička prisutnost na društvenim mrežama.

'Oduševljena sam potencijalom metaversa'

- Odjednom je čak i WHO savjetovao da se igraju društvene igre - kaže Pirker.

Dodaje da to daje prostora ideji o metaversu, koja se prethodno godinama razvijala kroz knjige i filmove u žanru znanstvene fantastike.

- Postoji mnogo različitih ideja o tome što to može biti, kako se može dizajnirati i kako ga treba koristiti. I sama sam nevjerojatno oduševljena ovim istraživačkim nizom i njegovim potencijalom za brojne mogućnosti primjene kao što su igranje, rad i učenje - kaže Pirker.

Ističe da ju je u svijet igara privuklo to što kad igra igre sama donosi odluke i time sama kreira svoje priče.

- Tako se mogu snažno uključiti u priču i njeno okruženje te početi razmišljati o svijetu na potpuno drugačiji način, jer više to nisu, kao u knjigama ili filmovima, priče od drugih ljudi već moje osobne - kaže Pirker.

Navodi da kao programer igara radi u interdisciplinarnim timovima s umjetnicima, skladateljima, povjesničarima i psiholozima. Ističe da voli što u toj industriji vlada tolika raznolikost.

- To svaki projekt čini iznimno uzbudljivim - zaključuje Pirker.


Infobip Shift konferencija održava se pod medijskim pokroviteljstvom Hanza Medije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2024 12:21