OČEKUJU NOVE PREPORUKE

ONLINE ŠKOLA Učitelji traže raspravu o modelu ocjenjivanja i period za pripremu

U postojećoj situaciji nije moguće osmisliti model prema kojem bi ocjena bila objektivni pokazatelj znanja, kažu u sindikatu Preporod
 Vladimir Dugandžić / CROPIX

Prije donošenja konačne odluke, Ministarstvo znanosti i obrazovanja svakako bi trebalo prijedlog modela ocjenjivanja u nastavi na daljinu poslati u javnu raspravu.

Učitelji, nastavnici, ravnatelji, ali i učenici i roditelji trebaju dobiti priliku reći je li u ovim posebnim okolnostima predloženi način vrednovanja provediv, a ljudima u sustavu treba dati određeno vrijeme da se pripreme za te novosti.

To je, ukratko, stav većine nastavničkih, ravnateljskih i sindikalnih udruga ususret najavi resorne ministrice Blaženke Divjak da će, najvjerojatnije u petak ili početkom idućeg tjedna, izaći s preporukama o provedbi i modelima (brojčanog) ocjenjivanja u online i televizijskoj nastavi. Ocjena u nastavi na daljinu u ova prva tri tjedna nije bilo.

100 dana nastave

- Javljaju nam se učitelji s terena i upozoravaju da neke uzraste, poput učenika prvih razreda osnovnih škola, jednostavno neće biti moguće brojčano ocjenjivati. Zbog štrajka i ostalih okolnosti ta su djeca imala svega stotinu dana nastave ove školske godine, što je nedovoljno da se upoznaju s učiteljima, ali i da učitelji upoznaju njihove sposobnosti i motivaciju - kaže Ana Tuškan, glavna tajnica Sindikata hrvatskih učitelja.

Ima prijedloga, na primjer, da se ispitivanje u virtualnoj nastavi provodi putem videopoziva u Viber ili WhatsApp grupama, kaže Ana Tuškan, a podsjetimo i da neke platforme, poput Loomena i Teamsa na kojima radi dio škola, omogućuju komunikaciju putem kamere.

Također, neke aplikacije, poput ZOOM-a, omogućuju paralelnu komunikaciju s više osoba, pa se u dijelu stručne javnosti čuje da bi to mogli biti alati putem kojih će se provoditi (usmeno) ispitivanje. Međutim, naši sugovornici upozoravaju da je pitanje koliko ocjenjivanje u virtualnoj sferi može biti objektivno te naglašavaju kako nemaju sva djeca jednake mogućnosti. - Stav je udruge da prije donošenja modela vrednovanja svakako treba provesti e-savjetovanje.

Istovremeni testovi

U srednjim školama potrebno je zadržati brojčano ocjenjivanje, ali još uvijek ne znamo kako to provesti. Jedino objektivno ocjenjivanje bili bi standardizirani testovi Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, koji bi se u cijeloj Hrvatskoj provodili istovremeno, ali za to zasad nismo spremni - dvojbe su koje iznosi Suzana Hitrec, predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja. Kako ističe, neki nastavnici predlažu vrednovanje projektnih, istraživačkih zadataka, gdje se ne bi moglo prepisivati, te testove u obliku kvizova.

- Treba voditi računa o tome da se djecu ne kažnjava, nego potiče i nagrađuje one koji su visoko aktivni. Na primjer, u našoj nastavničkoj grupi imamo informacije da su neki kolege dijelili neopravdane sate učenicima zbog nesudjelovanja u virtualnim učionicama - ističe riječka profesorica Tamara Šoić, osnivačica nastavničke grupe “45 minuta”. - Ako ocjenu smatramo objektivnim pokazateljem postignuća, onda sigurno u postojećoj situaciji nije moguće osmisliti model koji bi tome udovoljio.

Ocjena je u školi ionako dezavuirana desetljećima, vrijeme korone sigurno joj neće vratiti dignitet - zaključuje Željko Stipić, čelnik školskog sindikata Preporod. Ovogodišnji maturanti, potvrdila je ministrica Divjak, neće pisati esej iz hrvatskog jezika na državnoj maturi 16. svibnja, nego se taj rok pomiče na zasad nepoznati datum.

Već 5 godina daju ocjene online

Prva osječka privatna srednja škola, Gimnazija Gaudeamus, još od 2015. provodi online nastavu putem platforme Loops. Na platformi se nalaze već kreirane datoteke s fundusom pitanja iz svakog pojedinačnog predmeta, što, prepričava ravnateljica Kristina Šakić, omogućuje i ispitivanje znanja učenika te ocjenjivanje u online nastavi. Alat omogućuje ispitivanje putem videokomunikacije i pismeno, a objektivnost se nastoji postići na više načina.

- Možete postaviti ispit s pitanjima na koja učenik treba odgovoriti u određenom vremenu.. Možete također utvrditi ispit individualno za svakog učenika ili isti za sve, ali s drukčijim redoslijedom pitanja. Djeca su inteligentna, ali trudimo se doskočiti bilo kakvom ‘švercanju’, a igramo i na njihovu savjest - kaže Šakić, dodajući da se kod njih pišu i eseji iz svih predmeta. Također, dodaje, nisu samo ispiti način provjeravanja i vrednovanja, nastavnici mogu vrednovati učenike prema kreativnosti koju pokažu, domišljatosti, (ne)aktivnosti, sposobnosti da opišu to što prate i sl.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 03:33