Bila je to situacija s kojom se Hrvatska prvi put susrela. Pandemija koronavirusa u našoj je zemlji od 16. ožujka zatvorila sve vrtiće, škole, fakultete, život učenika i studenata potpuno se preselio u virtualnu sferu.
Online nastava postala je svakodnevica tisućama studenata i sveučilišnih nastavnika, doslovno u sekundi život se iz predavaonica preselio u vlastite domove, a sumnjičavost i nevjerica kako će sve to funkcionirati zamijenili su uobičajenu akademsku radoznalost.
Virtualna eksplozija
U pozadini je stajao sustav koji je svu tu komunikaciju trebao “servisirati”, omogućiti da prelazak u drugu stvarnost - nastavu na daljinu - bude što bezbolniji. Sveučilišni računski centar (Srce), središnja infrastrukturna ustanova cjelokupnog sustava znanosti i visokog obrazovanja Republike Hrvatske koja djeluje u području izgradnje, održavanja i podrške uporabi moderne računalne, e-infrastrukture, na postavljeni je izazov, sada se može najbolje vidjeti, odgovorio uspješno. Unatoč tome što je na početku bio izložen čak i hakerskim napadima, što su povremeno pucale veze i što je korisnike znala hvatati nervoza, što od potpuno nove situacije, što zbog želje da što prije pohvataju konce virtualne komunikacije, pomoćnica ravnatelja Srca za obrazovanje i podršku korisnicima, dr. sc. Sandra Kučina Softić, kaže nam kako zapravo većih problema nije bilo.
O kakvom se kapacitetu radi, ilustrirajmo najprije kroz nekoliko brojki: na sustavu Srca za e-učenje, Merlinu, trenutačno je otvoreno 22.218 e-kolegija koje izvodi 8841 nastavnik za 79.249 studenata s gotovo svih visokoškolskih ustanova u Hrvatskoj. O velikom porastu broja e-kolegija u kratkom vremenu dovoljno govore podaci prema kojima je 8. ožujka ove godine bilo otvoreno 14.518 e-kolegija. Usporedbe radi, u prošloj akademskoj godini nastava na sustavu Merlin održavala se putem 13.038 e-kolegija, a u 2017./2018. godini uz njih 10.012.
- Brojke rastu svake godine, no odlukom o prelasku nastave na daljinu broj e-kolegija u kratkom je vremenu narastao za čak 7700 - ističe Sandra Kučina Softić.
online ispiti Unatoč hakerskim napadima, prepričava, sustav za e-učenje Merlin uredno je funkcionirao cijelo vrijeme, kao što je to slučaj i danas. Svakodnevno, dodajmo i to, sustav bilježi oko 3000 istodobnih korisnika (u pet minuta) te oko 30 tisuća jedinstvenih korisnika.
Kada govori o prelasku na online nastavu, Sandra Kučina Softić ističe kako je najveći izazov bio odgovoriti na sve zahtjeve nastavnika za otvaranje e-kolegija, kao i na sva druga pitanja u prva dva tjedna prelaska na taj oblik nastave. Nastavnike zanima i kako izraditi testove u online okruženju, kako vrednovati rad studenata itd.
- Djelatnici su radili cjelodnevno kako bi odgovorili na sve upite korisnika. Iako svi rade od kuće, točno se zna tko što radi i koriste se razni komunikacijski kanali. Posebno je izazovno objasniti nastavniku preko telefona što je online nastava, što je sustav za e-učenje Merlin i kako bi izgledao e-kolegij, pogotovo ako se nastavnik dotad s tim pojmovima nije niti susreo. Za to trebaju stručnost i iskustvo - objašnjava Sandra Kučina Softić.
Rast broja e-kolegija pratio je i značajan porast u broju upita putem telefona i elektroničke pošte. Tako su tijekom ožujka djelatnici Centra za e-učenje Srca, koji je nacionalni centar za podršku visokoškolskim ustanovama i nastavnicima u implementaciji e-učenja u obrazovni proces, odgovorili na 1454. upita, od čega 410 putem telefona i ostatak putem elektroničke pošte, a od početka travnja do danas na njih 2336, od čega su 324 bila telefonski upiti.
Znanje i stručnost
Često ni nastavnici, ni studenti ne znaju formulirati pitanje, odnosno problem pa je itekako važno znanje i stručnost osoba koje daju podršku.
- U prosjeku telefonski pozivi traju od 30 do 45 minuta i tu je zaista potrebno stručno znanje. S obzirom na to da odgovaramo na upite nastavnika i studenata iz cijele Hrvatske, tim Centra za e-učenje je jedinstven u Hrvatskoj. Djelatnici su praktički stalno “na kvizu” jer se testira njihovo znanje i kompetencije. To nije nimalo lako i dosta je stresno, pogotovo u slučajevima kad je upit takav da je za njegovo rješavanje potreban angažman dva do tri djelatnika tijekom dva dana kako bi osigurali kvalitetan odgovor - objašnjava Sandra Kučina Softić.
Početkom travnja, dodaje, nastavnici su počeli planirati i online testove tako da sada odgovaraju dnevno na desetke upita kako postaviti online test, posebice kada se radi o većim grupama studenata, npr. 400 ili 700, kako osigurati da studenti ne prepisuju, da nakon završetka testa vide ocjenu i što su pogriješili. U ovoj su akademskoj godini održane 4162 aktivnosti “test”, od čega samo u travnju njih 1758, i to većinom testova za ocjenu, a manjim dijelom kao testovi za samoprocjenu znanja, napominje pomoćnica ravnatelja.
Osim izravnih kontakata, Centar je pripremio niz uputa i preporuka za održavanje online nastave, a među materijalima su dostupni i priručnici, animacije, brze pomoći, online tečajevi i najčešće postavljena pitanja.
čudesne brojke - I dalje se na sustavu najviše postavljaju nastavni materijali, a brojka od 167.766 datoteka već je premašila ukupni broj datoteka postavljenih na sustav Merlin u akademskoj godini 2018./2019. - dodaje. Od 16. ožujka ove godine održan je 6041 webinar (mrežni seminar, predavanje, radionica) na kojima je sudjelovalo više od 156.120 studenata. Sva ta dragocjena iskustva, dodaje, treba iskoristiti kako bi povratkom u normalni život većina nastavnika ipak zadržala dio nastave u online okruženju, primjenjujući nove metode poučavanja i koristeći digitalne tehnologije.
- Sada smo vidjeli da se može organizirati nastava na daljinu, iako su do jučer mnogi nastavnici tvrdili da to nije moguće. Svakako je potrebno osigurati da se kroz politike i strategije na nacionalnoj i institucionalnoj razini uvede da je e-učenje sastavni dio obrazovnog procesa - zaključuje Sandra Kučina Softić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....