Ako ste ljubitelj zdrave prehrane, proizvoda bez glutena ili samo uživate u dobrom hummusu ili guacamoleu, njihove ste proizvode sigurno probali. Oni su Sana delikatese, mala koprivnička tvrtka koja broji 12 zaposlenika. Osim po tome što su u sedam godina postojanja uspjeli lansirati više od 150 proizvoda, poznati su i po svojoj socijalnoj crti.
Naime, Sana delikatese drugu godinu zaredom osvojila je nagradu Najdonator u kategoriji malih i srednjih poduzeća, a koja se dodjeljuje najvećim donatorima hrane u Hrvatskoj. Sana je donirala hrane prodajne vrijednosti oko 132 tisuće kuna bez PDV-a, što čini 2,25 posto godišnjeg prihoda tvrtke.
- Izuzetno smo ponosni na nagradu. Svi naši radnici uložili su jako puno truda i unatoč tome što je 2020. bila krizna godina u kojoj je poslovanje bilo financijski teško, utrostručili smo iznos donirane hrane. To je kvalitetna i zdrava hrana koja je spašena pred istek roka, to nije donacije od viška prihoda. Time smo još više ponosni jer ne samo što smo donirali hranu onima kojima je to najpotrebnije, nego samo i s ekološkog aspekta ponosni jer hranu nismo bacili - kazala nam je direktorica i vlasnica Sana delikatese, Silvija Repić.
Poražavajući je podatak da se u Hrvatskoj godišnje baci oko 400 tisuća tona hrane, a po osobi se godišnje baci oko 75 kilograma hrane. U isto vrijeme, desetine tisuća ljudi ostaje gladno. Godine 2015. je inicijativa volontera platforme 'Mreža hrane' uspjela dovesti do izmjene pravilnika kojom je doniranje hrane u Hrvatskoj oslobođeno PDV-a. Međutim, nisu svi problemi riješeni.
- Naša hrana je zdrava i kvalitetna do zadnjeg dana isteka roka, ali se ona po zakonu mora donirati do pet dana pred istek roka, što ponekad predstavlja problem da se hrana prikupi na vrijeme. Kad bi se taj rok skratio, to bi sigurno povećalo količinu hrane koju možemo donirati. Potrebna je organizacija da se hrana prikupi i donira, to iziskuje određeni novac i vrijeme pa se mnoge tvrtke radije odlučuju to vrijeme uložiti u prodaju i razvoj, a ne u spašavanje hrane. Poručila bih državi da pronađe model s kojim bi stimulirala tvrtke da taj dio svog vremena i troška investiraju u spašavanje hrane jer na taj način koriste cijelom društvu - poručila je Repić.
Priznanje 'Najdonator' četvrtu godinu zaredom dodjeljuju 'Mreža hrane' i zastupnica Europskog parlamenta Biljana Borzan.
- U jednom danu baci se preko 1000 tona hrane, a od čega 135 tona kruha. U isto vrijeme, pučke kuhinje i socijalne samoposluge nemaju dovoljno zaliha da nahrane sve koji dođu do pomoć. Ove dvije rečenice na najbolji način sažimaju šizofrenu situaciju koja se događa u zemlji u kojoj hrana lakše dođe do otpada nego do potrebitih - kazala je Borzan.
Ipak, količina donirane hrane iz godine u godinu se povećava.
Prodajna vrijednost donacija u 2020. iznosila je 29 milijuna kuna bez PDV-a, što je značajno više u odnosu na 19,8 milijuna kuna koliko je donirano u 2019. godini. Ukupno 85 tvrtki je Poreznoj upravi prijavilo donacije, u odnosu na 67 tvrtki godinu ranije.
Ukupna nabavna vrijednost donirane hrane bez PDV-a u 2020. godini iznosila je 19 milijuna kuna. Radi se o povećanju od trećine u odnosu na 2019., kada je prijavljeno oko 13 milijuna kuna donacija.
- Zahvaljujem nagrađenim tvrtkama i njihovim radnicima što su pokazali izvanrednu društvenu odgovornost. U zemlji u kojoj su police socijalnih dućana često prazne to može služiti kao primjer svima. U teškim vremenima humanitarno djelovanje donatora mnogima znači razliku između oskudice i toplog obroka. Ovim priznanjem želimo pokazati da postoje tvrtke koje su iznimno humanitarno angažirane i želimo da građani znaju koje su to tvrtke. Iznimno me veseli veliko povećanje količina donacija u 2020., koju su obilježili potresi i pandemija, i nadam se da je ova inicijativa malo doprinijela tome - izjavila je potpredsjednica europskih socijaldemokrata Biljana Borzan.
Konzum i Dukat su četvrtu godinu za redom najveći donatori u kategoriji velikih tvrtki. Konzum je u 2020. donirao hrane prodajne vrijednosti 5,9 milijuna kuna bez PDV-a, što je najveća ukupna vrijednost donacija hrane među velikim tvrtkama u Hrvatskoj.
Dukat je u prošloj godini donirao hranu prodajne vrijednosti 4,9 milijuna kuna bez PDV-a, što je među velikim tvrtkama najveća ukupna vrijednost donacija hrane u odnosu na godišnji prihod. Dukat je također najveći donator među domaćim proizvođačima hrane. Predstavnici nagrađenih tvrtki su na godinu dana dobili pravo korištenja titule Najdonator i službenog logotipa.
- Od kada smo počeli dodjeljivati nagradu Najdonator, 2017. godine pa sve do danas, vrlo je primjetno povećanje svijesti donatora da preuzmu ovu nagradu. Osvrnite se oko sebe na reklamama, trgovačkim centrima… sve je više donatora koji žele istaknuti svoje napore i rezultate u doniranju hrane. Vjerujemo da svojim naporima, pa i ovom nagradom Najdonator, doprinosimo sve snažnijem raspoloženju donatora da istaknu svoje društveno odgovorno poslovanje, da se oko njega potrude, kako bi živjeli u zemlji u kojima se čitava zajednica skrbi za najpotrebitije članove društva - kazao je koordinator Mreže hrane Zoran Grozdanov.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....