ZAŠTITA OKOLIŠA

Uvedene promjene harmonizirat će sustav naplaćivanja cestovnih naknada diljem EU i pomoći financirati cestovnu infrastrukturu

Ilustracija

 Shotshop Gmbh/Alamy/Alamy/Profimedia

S ciljem smanjenja emisija ugljikova dioksida, zastupnici Europskog parlamenta u četvrtak su usvojili "zelenija" pravila o naplati cestovnih naknada. Riječ je o revidiranim pravilima o naplati cestovnih naknada (Direktiva o eurovinjeti), objavljeno je na stranicama Europskog parlamenta.

Prema novim pravilima, sustav bi trebao u boljoj mjeri reflektirati princip "onečišćivač plaća", odnosno naplaćivat će se stvarni broj prijeđenih kilometara. Riječ je o principu koji se nalazi u samom središtu politike Europske unije za zaštitu okoliša: onaj tko šteti okolišu treba snositi troškove. Uvedene promjene harmonizirat će sustav naplaćivanja cestovnih naknada diljem EU i pomoći financirati cestovnu infrastrukturu. Istovremeno će se smanjiti zagađivanje i pružiti podrška ostvarenju klimatskih ciljeva.

Dakle, vinjete na vremenskoj osnovi za teška vozila u osnovnoj mreži TEN-T postupno će se ukinuti u roku od osam godina od stupanja direktive na snagu i bit će zamijenjene onima koje se temelje na prijeđenoj udaljenosti. Isto tako, naplata cestovnih naknada za kamione i lagana komercijalna vozila varirat će sukladno emisiji ugljikova dioksida i i/ili ekološkoj učinkovitosti vozila kako bi se ohrabrila upotreba zelenijoj vozila, navedeno je.

Pravila o naplati proširit će se, isto tako, ne samo na teška vozila iznad 12 tona, nego na sve kamione, autobuse, putničke automobile i kombije. Ako države EU odluče naplaćivati naknadu tim vozila, moći će koristiti sustave cestarine ili pak vinjete. Uvest će se isto tako i cjenovne granice za kratkoročne vinjete za putničke automobile, dok će putnicima u tranzitu trebati biti dostupne jednodnevne vinjete.

Međutim, kao osnovno načelo naplate cestovnih naknada, države članice zadržavaju slobodu naplaćivanja cestarina i korisničkih naknada za različite kategorije vozila. Na primjer, države članice mogu odlučiti da autobusi ne moraju ništa plaćati. Na raspolaganju će imati dvije godine od stupanja direktive na snagu da odredbe uvedu u nacionalno pravo.

Podsjetimo, naplata cestovnih naknada u EU-u nacionalni je izbor, što znači da države članice same odlučuju hoće li je uvesti na svojem državnom području. Međutim, ako one odluče naplaćivati naknade, moraju poštovati određena zajednička pravila utvrđena Direktivom o eurovinjeti. Cilj je osigurati da uvođenje cestovnih naknada ne dovodi do diskriminacije međunarodnog prometa ili narušavanja tržišnog natjecanja među prijevoznicima. Komisija je u svibnju 2017. u sklopu prvog paketa za mobilnost predstavila prijedlog revidirane direktive o eurovinjeti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 09:01