Na poduzetničkom putu puno slušamo o uspjehu – što je uspjeh i kako ga postići te zašto zvuči tako apstraktno. Iza svake priče o uspjehu stoje brojni izazovi, nesigurnosti i rizici koje poduzetnici preuzimaju svaki dan. Pravi poduzetnici vrlo dobro znaju da je njihov poduzetnički put dug i mukotrpan, ali plodonosan. Ipak, unatoč svemu, poduzetnik je onaj koji slavi uspjeh, upornost i hrabrost, i svoju i tuđu, jer zna da je poduzetnički put pun izazova i zahtijeva stalno pronalaženje rješenja za krizne situacije. Kada se na svome putu poduzetnik suočava s brojnim izazovima, pravi poduzetnik ne spušta glavu, već gleda daleko ispred sebe. Kako se na muci poznaju poduzetnički junaci odgovorit će nam Božidar Radoš, direktor poslovnog razvoja i marketinga u EY-u Hrvatska, koji naglašava da uspjeh u poduzetništvu ne dolazi preko noći.
Neprestana glad za uspjehom
Božidar Radoš, koji godinama surađuje s brojnim poduzetnicima i aktivno radi na poboljšanju poduzetničke klime u Hrvatskoj, pojašnjava kako smo od poduzetnika svi mogli naučiti što znači optimizam, glad za uspjehom i neprestana želja za napretkom, što znači „gristi“ i stalno ići naprijed. Poduzetnici su vođe, ali i primjer onima koji žele više jer oni znaju kako je to biti u korak s inovacijama, uvijek tražiti prostor za napredak i hrabro mijenjati pravila igre kada je potrebno. Naime, većina hrvatskih poduzetnika, posebice mikro, malih i srednjih, suočava se s brojnim izazovima u prvim godinama poslovanja. Katkad se uspjeh poduzetničkog poslovanja može svesti na puko preživljavanje, ali uspjeh znači i prvu godinu poslovanja završiti na nuli.
„Prema podacima iz FINA-e, oko polovice svih novoosnovanih poduzeća prestane poslovati u roku od pet godina. Posebno težak period za većinu novih poduzeća je upravo prva godina poslovanja kada mnogi poduzetnici posluju s gubicima, što se često naziva ‘dolinom smrti‘ u poduzetništvu. Razlozi uključuju visoke troškove pokretanja poslovanja, pravne prepreke te poteškoće u prikupljanju kapitalu, što osobito pogađa mikro poduzetnike koji čine oko 90% svih poduzeća u Hrvatskoj“, navodi Radoš.
Ipak, na muci se poznaju poduzetnički junaci, a hrvatski poduzetnici u izazovnim vremenima radili su još više i jače te se suočili sa svakojakim nedaćama.
Važnost stvaranja dugoročnih vrijednosti
A što je uspjeh iz perspektive konzultantsko-revizorske tvrtke EY, koja kroz svoj program EY Poduzetnik godine promovira najuspješnije poduzetničke priče u Hrvatskoj? U EY-u, naime, uspjeh u poduzetništvu vide kroz prizmu dugoročnog stvaranja vrijednosti, kako za vlasnike tvrtke, tako i za sve dionike poput zaposlenika, zajednice i tržišta kapitala. Nadalje, EY-evi stručnjaci smatraju kako su ključni pokazatelji uspješnog poduzetništva inovativnost, otpornost i sposobnost prilagodbe promjenama, što uključuje upravljanje rizicima te etički i održiv poslovni model.
„EY-eva definicija uspješnog poduzetnika temelji se na sposobnosti stvaranja dugoročne vrijednosti kroz transformaciju i inovaciju, što je osobito važno na tržištima poput Hrvatske, koja se suočava s izazovima u poticanju poslovne kulture usmjerene na održiv rast i digitalnu transformaciju. Uspješne hrvatske poduzetnike, kroz čije primjere želimo potaknuti daljnji razvoj poduzetništva i gospodarstva na dobrobit društva u cjelini, predstavljamo javnosti kroz program EY Poduzetnik godine“, objašnjava Radoš, koji poduzetnike prijavljene u program vodi kroz cijeli proces.
Naime, nagrada EY Poduzetnik godine u Hrvatskoj se dodjeljuje od 2014. godine. Kroz devet izdanja programa prošlo je više od 270 kandidata iz 210 domaćih kompanija, koji su svojim primjerom nadahnuli i brojne druge da se posvete istome i da zajedno pokreću gospodarstvo i grade bolje poslovno okruženje.
Radoš, kao jedan od ključnih suradnika na EY Poduzetniku godine, ali i konferenciji Poduzetnički mindset u svom radu s poduzetnicima koristi EY-evu globalnu perspektivu, uspoređujući različite poduzetničke kulture širom svijeta i naglašavajući kako zemlje s razvijenom infrastrukturom i jasnim regulativama pružaju značajnije prilike za poslovni rast. U Hrvatskoj, pak, biti uspješan poduzetnik podrazumijeva više od ostvarivanja profita; to uključuje otpornost, inovativnost i prilagodbu tržištu koje se brzo mijenja.
Izazovi hrvatskih poduzetnika
Međutim, što to znači za hrvatske poduzetnike na putu do uspjeha? Prema istraživanjima, Hrvatska ima visoku stopu otvaranja tvrtki, ujedno i visok rizik od neuspjeha u prvih pet godina, stoga su u ovom okruženju dugoročno uspješni poduzetnici oni koji razvijaju održive i inovativne strategije te grade povjerenje s kupcima i partnerima.
„Sirovi talent sam po sebi nije dovoljan; tek ga trud i upornost oblikuju i omogućuju pravi rast. Uspjeh je lako prihvatiti, no istinski poduzetnik razlikuje se po tome što prihvaća i neuspjeh te se s njime suočava hrabro i spremno. Za poduzetnika, svaki izazov predstavlja novu priliku“, zaključuje Radoš, govoreći o kulturi uspjeha.
Više o uspjehu i izazovima na tome putu imat ćemo prilike čuti na konferenciji Poduzetnički mindset u Zagrebu, koja okuplja poduzetnike i vizionare s ciljem stvaranja poticajnog okruženja i zdravog poduzetničkog duha kojoj je EY programski partner od početka. Danas, 21. studenoga 2024. na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu okupit će se vodeći predstavnici hrvatskog poduzetništva, ujedinjeni u zajedničkoj misiji – istaknuti važnost kulture uspjeha kao ključnog temelja za rast i jačanje hrvatskog gospodarstva. Detalje konferencije moguće je pratiti na službenoj stranici Poduzetnički mindset.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....