IPSOS istraživanje je provedeno nad 804 osobe na temu zakonskih okvira autobusnog prometa
Hrvatsko tržište autobusnog prijevoza još uvijek je prilično zatvoreno, što putnici plaćaju manjim izborom i većom cijenom karte. Da putovanje autobusom može postati kvalitetnije pomoću dobrih zakonskih okvira, složilo se čak 80% ispitanika u sklopu ankete koji je provela Hrvatska udruga autobusnih prijevoznika, u koju su učlanjeni vodeći domaći prijevoznici kao što su FlixBus, Vincek, Slavonija Bus, Knežević i drugi, na temu javnog mišljenja o autobusnom prijevozu. U situaciji gdje zakoni ograničavaju mogućnost domaćeg putovanja na međunarodnoj liniji kroz Hrvatsku, građani se slažu da bi se liberalizacijom propisa omogućio put prema boljoj ponudi na temelju veće konkurencije.
U praksi, liberalizacija, odnosno otvaranje tržišta u autobusnom javno linijskom prijevozu, bi omogućila veći broj polazaka, što bi dovelo do daljnjeg porasta broja mogućih destinacija. Takav je stav većine građana, od kojih 66% vidi najveću korist liberalizacije u otvaranju linija za nove destinacije, dok njih 60% vidi najveću korist u povećanju broja linija za postojeće relacije te uvođenju novih prijevoznika na istima. Nadalje, 66% građana smatra da putnicima treba biti dopušteno koristiti domaće rute na međunarodnim relacijama, gdje zaključuju da bi to najviše koristilo studentima koji se školuju u drugim gradovima, točnije njih 48% koji su odgovorili pozitivno.
Spomenuti studenti i mladi velik su dio populacije koja koristi autobusni javno linijski prijevoz, koristeći prijevoz učestalo za vrijeme studiranja, ali i na putovanjima vezanim uz odmor. Na primjer, čak 42% korisnika jednog od članova UHAP-a FlixBusa čine putnici u dobi od 16 do 35 godina, čiji je broj u porastu. Većina njih putem tog prijevoznika putuje iz Dalmacije ili okolice Zagreba. Mnoge destinacije na tom području nisu dobro povezane ni drugim javnim prijevoznim sredstvima, poput vlakova.
Putnici su kroz istraživanje ujedno i pokazali da žele transparentnije mogućnosti kupovine karata kako bi odabrali najbolju opciju za sebe prilikom putovanja. Čak 92% korisnika smatra da se sve autobusne karte trebaju moći kupiti online, a 72% korisnika ne odobrava praksu zabrane prodaje karata konkurentskih autobusnih prijevoznika na autobusnim kolodvorima gdje je njihov vlasnik ujedno i autobusni prijevoznik.
Online kupovina je također velik faktor prilikom odlučivanja izbora autobusnog prijevoznika. Na primjer, korisnici spomenutog FlixBusa odabiru ovog prijevoznika najviše upravo radi takvog načina kupnje (87%), kao i zbog praktične mogućnosti da istu kartu samo pokažu vozaču putem pametnog telefona (83%), bez tiskanja karata. Sve u svemu, čak 70% korisnika FlixBusa navodi da će vjerojatno i dalje koristiti njegove usluge upravo zahvaljujući navedenim benefitima koji bi se kroz zakonske regulative mogli standardizirati za sve prijevoznike.
Ponuda i potražnja diktiraju tržište, a liberalizacijom zakona isto bi se moglo učiniti i za autobusni sektor o čijim linijama mnogi ovise. Na kraju dana, sami putnici najbolji su regulatori jer sa svojom moći mogu utjecati na mogućnosti prijevoznika te bolju kvalitetu usluge s povoljnijom cijenom. Spremnost za to potvrdili su spomenuti interesantni odgovori.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....