Kada su me uoči 2000. godine, nakon diplome biologije, zborske i klapske karijere prvi puta pozvali u kazalište Komedija, i to za naslovnu ulogu ‘Jesus Christ Superstar’, za mene su se otvorila vrata raja. Devetnaest godina poslije, u novoj premijeri rock opere ponovo igram ulogu Isusa i mogu reći da je ona vrhunac moje heterogene karijere. Predstava je rasprodana, publika aplaudira na nogama, a nerijetko i plače u gledalištu.
U samo mjesec dana odigrali smo 14 izvedbi uz laude kritike koja je mišljenja da smo na brodvejskoj razini - govori danas Đani Stipaničev o jednoj od dvije “bombe” koje su potresle ove sezone glazbeno-scenski teatar u Zagrebu. Prva je, dakle, Riceova i Lloyd Webberova rock opera “Jesus Christ Superstar”, a druga je rasprodana Mozartova opera “Čarobna frula” u zagrebačkom HNK.
Svaki detalj
Đani Stipaničev pjevač je Komedije, ali i klapaš, zabavni pjevač, sudionik TV showova, nositelj samostalnih albuma i jedan od “4 tenora” koji koncertima obilaze Hrvatsku. U tenorima su i Vladimir Garić, Marko Pecotić te Filip Hozjak. Posljednji je, uz Nevena Stipčića, alternacija Đaniju Stipaničevu u ulozi Isusa u predstavi u režiji Damira Lončara, pod dirigentskom palicom Dinka Appelta i u koreografiji Lea Mujića. Mega hit “Jesus Christ Superstar” je, naime, pored razvikanih imena u prvoj podjeli, gdje su pored Stipaničeva Jacques Houdek te Ervin Baučić, ponudio mnoga iznenađenja u smislu mladih, široj publici nepoznatih pjevača u alternativnim podjelama, te će na Kaptolu do kraja sezone imati ukupno 25 izvedbi.
- U novoj premijeri “Isusa” mnogo je teže igrati. Prije 19 godina izvodili smo naslov na scenama za 1000 ljudi, a sada igramo u okvirima gotovo komornog teatra, u kojem publika vidi svaki detalj. Moramo iz tog razloga biti maksimalno precizni, pružiti više od 100 posto, pa se zbog silnog davanja na sceni ponekad osjećam kao da mi se pomiču organi u tijelu - Stipaničev se šali na račun zahtjevnosti uloge.
Iako je 19 godina kazališni Isus na Kaptolu, nikada nije doživio reakciju klera na predstavu. U povijesti izvođenja kler je rock operu, koja je harala svjetskim mjuzikl pozornicama, prvo držao blasfemičnom, da bi je potom u nekom trenutku pogledao Ivan Pavao II. i emitirao vatikanski radio.
Odnos Crkve
- Odnos službene hrvatske Crkve prema rock operi danas je neutralan, niti je brani, niti je napada. Riječ je o tome da u svojoj srži rock opera slijedi kanon, no i uznemirava ga, ponajviše kada je riječ o Mariji Magdaleni i Judi. U rock operi Isus Mariji Magdaleni dopušta prijateljsku i platonsku bliskost, kao što je u velikom obimu prikazana Judina pozicija i argumentacija, sve u koketiranju sa zapadnjačkim motivima, budući da se Juda pojavljuje i kao Elvis Presley.
Unatoč svemu tome, na predstavu dolaze uglavnom vjernici, nedavno je bilo i 15-ak časnih sestara, i sudeći prema njihovim reakcijama ništa ih nije uvrijedilo ili izazvalo njihovo gnušanje. Bilo je i pojedinaca iz publike koji su mi osobno nakon predstave rekli da su mi povjerovali kao interpretu - priča Stipaničev, osvrćući se i na činjenicu da su neki glumci Gibsonove “Pasije” u intervjuima govorili kako je holivudski film utjecao na njihov život.
- Kad je riječ o mojem osobnom životu, nastojim biti maksimalno dobar i pristojan prema ljudima koji me okružuju jer smatram da to nije teško, da je to najlakše - kaže danas Stipaničev, koji je s ulogom Isusa 2000. i započeo kazališnu karijeru.
- Odmah nakon prvog Isusa dobio sam ponudu za operetu ‘Noć u Veneciji’, a da prije toga nisam ni računao da ću u životu ući u žanr operete. Zatim sam dobio de facto glumačku ulogu u ‘Piafu’, a nakon ‘Malog dućana strave’ bivši ravnatelj Niko Pavlović mi je ponudio stalan posao - prisjeća se Stipaničev koji je sudjelovao i drugim uspješnicama poput “Kose”, “Aide”, “Lijepe Helene”, “Đerdana”, “Jalte, Jalte”, “Briljantina”, “Mamme Mije”, dok je za gostovanje u “Priči sa zapadne strane” u HNK Zagreb dobio Nagradu glumišta 2004. godine. U zagrebačkom HNK je sudjelovao i u suvremenoj operi ‘Mimi’ prije tri godine.
- Nisam klasični tenor, da pjevam u operi, sigurno bih pjevao svijetlog baritona. Spominjem to jer mi je operna karijera neostvarena životna želja. Imam skoro pet banki i volio bih da me netko, budući da oklijevam, prisili da bar jednom pokušam ostvariti ulogu u operi. Pokojni profesor Stojan Stojanov gurao me u tome smjeru, bio je silno uvjeren u moje potencijale i to tijekom duljeg razdoblja mojih odlazaka na njegove satove pjevanja.
No, uvijek kad bi se otvorila neka mogućnost za angažman u operi, poklopilo bi se da me tobogan života odvede prema mjuziklu ili estradi - o zatomljenim će ambicijama pjevač Komedije, gdje su i neki njegovi mlađi kolege nakon premijere “Isusa” na kazališnoj terasi na nemalo iznenađenje prisutnih, zapjevali Zbor Židova iz Verdijeva “Nabucca”. Riječ je događanjima u kavani o kojoj kruži pošalica da je “jedina kavana koja drži i kazalište”.
Kakav pad!
- Mi smo jako ponosni na našu kavanu, pozivam sve koji su tužni, ili su u nekom lošem životnom razdoblju, da dođu u kaptolsku kavanu, koja ima i kazalište, i vjerujem da će biti obogaćeni nakon izlaska iz nje - smije se umjetnik kojem su najbolji kazališni prijatelji Adalbert Turner i Ervin Baučić, Kajfa i Juda u “Jesus Christ Superstaru”. Lani je Đani Stipaničev s Renatom Sabljak (u predstavi Marija Magdalena) imao zabavni singl “Ako nam ljubav preživi noć” koji je solidno kotirao na domaćim glazbenim ljestvicama.
- S obzirom na smjer u kojem sada ide razgovor, moram citirati Arsena Dedića. Bio je nekom prigodom u društvu velikog talijanskog kantautora, pa je po susretu na kolodvoru susreo jednog splitskog pjevača: ‘Maloprije sam bio sa Sergiom Endrigom, a sad ovdje sjedim s tobom. Kakav pad!’.
Šalim se... ‘Ako nam ljubav preživi noć’ pitka je, vesela pop pjesmica s mog albuma ‘Bajke’. Kolegica i prijateljica Renata Sabljak pristala je na suradnju, s tim da smo prije toga snimili samo jedan duet, i to prije 20 godina. Pjesma se zvala ‘Za nas’. Trenutno radim s ‘4 tenora’, a dosad smo rasprodali Cibonu, Lisinski i Cankarijev dom. Pridružio nam se Filip Hozjak umjesto Marka Škugora, a ishodište suradnje bio je njegov nastup na Dalmatinskoj šansoni, gdje sam ja veteran i doajen, pa je Hozjak tamo uočen i targetiran za after Marka Škugora - kaže Stipaničev koji je dosad objavio šest samostalnih albuma, a u planu je i novi, s obradama.
Daj jednu herojsku
- I to kao hommage Arsenu i jednoj njegovoj izjavi koju je izrekao na moju nesreću. U jednom razgovoru rekoh mu: ‘Arsene, uzeo sam nekoliko vaših albuma na slušanje kako bih obradio neku vašu pjesmu, no sve su mi vaše pjesme, u neku ruku, osobne. Recite mi vi koju da obradim’. ‘Uzmi Donje polje’, odbrusio mi je, sugeriravši poljoprivrednu karijeru umjesto glazbene, za što je sutradan, naravno, saznao cijeli Šibenik. Jednom mi je isto tako nakon nastupa, na kojem sam pjevao jednu Vicinu pjesmu ‘dugodržajućeg’ tona, obećao da će mi ‘napisati pjesmu da više nikad ne moram vikati’.
Nažalost, nikad je nije napisao. A Josipa Lisac, aludirajući također na stil pjevanja, jednom mi je prilikom rekla: ‘Đani, nauči me molim te neku svoju herojsku, ja volim taj tvoj herojski stil’, misleći na ‘Zvona moga grada’, ‘Tvoju zemlju’, ‘Cvijet čežnje’, sve ove s ‘urlatorskim’ refrenima. No, nakon njezine ambicije da je naučim neku ‘herojsku’, snimio sam s njom valjda najnježniju moguću pjesmu iz ‘Gubec-bega’ - smije se pjevač, suprug sutkinje Nelli i otac dvije kćeri. Karla ide u prvi razred gimnazije, završila je klavir u osnovnom muzičkom obrazovanju i sada je na pjevanju u srednjoj muzičkoj školi. Lara je u sedmom razredu osnovne škole i svira flautu u osnovnoj muzičkoj školi.
- Cure su u pubertetu i predobre su - kaže ponosni otac, koji se nada da će hrvatski “Jesus Christ Superstar” možda ugledati i koju zapadnu pozornicu, kao i novu, veću zagrebačku pozornicu za kazalište Komedija koje je podstanar Crkve.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....