ODLAZAK MIRE VIDOVIĆA

Jedini se usudio raditi s 2Cellos, samo kod njega mogao si sresti Olivera kako se druži s reperima

‘Ako nisi snimao kod Mire, na glazbenoj sceni kao da nisi ni postojao‘
Darko Juranovic D`knock i Miro Vidović
 Darko Juranović/Privatna Arhiva

Miro Vidović, jedan od najznačajnijih glazbenih producenata u Hrvatskoj i vlasnik legendarnog Morris studija, preminuo je u ponedjeljak u 56. godini nakon višegodišnje bitke s tumorom na mozgu. Njegovi zdravstveni problemi počeli su 2015., a nakon operacije i povlačenja prvotne dijagnoze bolest se vratila.

Svojim radom Miro Vidović je zadužio hrvatsku glazbenu scenu te je zaslužan za neke od najznačajnijih trenutaka hrvatske diskografije u posljednja tri desetljeća. Tijekom dugogodišnje karijere nominiran je za glazbenu nagradu Porin više od 15 puta, a kući je ponio devet statua. Posljednjeg Porina dobio je za produkciju albuma “Pandaland” Pianotron - Zvjezdana Ružića, u kategoriji za najbolji album jazz glazbe. U njegovu Morris studiju snimljeni su klasici hrvatske hip hop scene kao što je “Vrućina gradskog asfalta” Tram 11, “Slušaj mater” Ede Maajke, “Lovci na šubare” Bolesne braće te “Male stvari” Elementala. Surađivao je i s renomiranim imenima naše glazbene scene kao što su Arsen i Matija Dedić, Damir Urban, Rundek Cargo Orchestra, Kandžija, Nina Badrić, Maksim Mrvica, TBF, Gibonni, Vanna, Jinx, Severina, Cubismo, Massimo, Detour, Tereza Kesovija i Natali Dizdar.

“Bolje me pitaj s kim nisam radio, nego s kim jesam”, rekao je Miro Vidović u jednom intervjuu za Jutarnji. Njegov Morris studio za mnoge je glazbenike bio i više od studija jer se radilo o mjestu na kojem se okupljala urbana scena.

Učitelj produkcije

Glazbeni producent Matko Šašek Koolade za Jutarnji je rekao da je za njega Morris studio bio mjesto gdje se učilo o glazbenoj produkciji.

- Miro je definitivno bio ključna osoba što se tiče mog ranog učenja o produkciji. Prvi put smo se susreli u njegovu prvom studiju koji je bio u Dalmatinskoj ulici u Zagrebu. U Hrvatskoj tada, devedesetih, nije bilo škole ili platforme na kojoj bi mogao nešto naučiti o glazbenoj produkciji pa sam od njega upijao to znanje. U startu sam vidio kakav je profesionalac. Davao se 100 posto u to što je radio”, priča Koolade. Dodaje kako je Vidoviću studio bio život, prva ljubav i najveća strast.

- Posljednjih je godina ulagao u Morris studio i opremu. On je u svom studiju jedini imao neke stvari na ovim prostorima. Vijest o njegovu zdravstvenom stanju i osvješćivanje da ćemo ga brzo izgubiti pogodila nas je. Trebat će nam jako puno vremena da to prebolimo - dodaje Koolade.

General Woo iz Tram 11 za Jutarnji je izjavio da je Vidović bio vrhunski profesionalac koji je s glazbene strane pomogao svima.

- Svi su snimali kod njega, mi, Bolesna braća, Stoka i Nered, poslije ja solo albume, pa i Target. Kad se Tram 11 raspao i kada nismo znali što i kako, on je pomogao meni i Neredu da izdamo zajedno ploču. Svima nam je i izvan glazbe pomogao barem jednom u životu oko nečega. Izgubili smo veliku osobu - ističe Woo. Mirin Morris studio je, kaže, bio kultno mjesto.

- U njemu si mogao u istom trenutku sresti nas i Olivera Dragojevića i koga sve ne. Svi smo se okupljali kod njega - kaže Woo, a to potvrđuje i Luka Tralić Shot iz Elementala.

- Mirin studio bio je muzički hub. To je na momente bio kolodvor - govori Shot. - Prvi put sam bio kod njega 1998. još dok je imao studio u Dalmatinskoj i tamo sam radio album Nereda i Stoke - prisjeća se.

Tvrdi kritičar

Kaže i kako je od njega o produkciji naučio jako puno. U njegovu studiju počeo je raditi honorarno, a prvi termin koji je tamo dobio, priča, bio je u 1 ujutro. Otkriva kako je miks pult u Mirinu studiju radio od 0 do 24, a gasio se samo nedjeljom popodne, i to do ponedjeljka ujutro. - Miro je znao biti tvrdi kritičar kada nešto krivo napraviš, ali na kraju balade iz tog studija izađeš s vrhunskim proizvodom i naučiš strašno puno - govori Shot.

- Jedna crtica koja će ti dočarati kakav je on bio lik: kad sam prestao raditi kod njega jer sam otvorio svoj studio 2005., prvo me pitao što trebam. Rekao sam mu - ‘sve’. Odveo me u skladište i dao mi je role i role audiokabela i rekao ‘nosi’. Rekao sam mu da to košta, a on mi je odgovorio kako je to njegova bivša instalacija koja mu više ne treba i da to odnesem u svoj studio. On je to mogao prodati, ali je tu opremu dao meni. To je ta njegova ostavština zbog koje danas imam obavezu pomagati mlađim kolegama i bezrezervno im prenositi znanje. To ti je veličina Mire Vidovića - kaže Shot.

image
Miro Vidovic
Tomislav Kristo/Cropix

Glazba ga je privlačila od malih nogu. U Vukovaru, gdje je odrastao, pohađao je glazbenu školu i učio svirati gitaru. Kad je Hrvatsku zahvatio rat, u Osijeku je studirao vanjsku trgovinu na Ekonomskom fakultetu pa je otišao u Njemačku kako bi na ulici svirao gitaru. - Miro je bio priučeni gitarist koji je volio klasičnu gitaru - govori nam njegov bliski suradnik Ante Gelo.

- Ja i on smo bili vezani kroz gitaru, radili smo puno stvari skupa, od pjesama Gabi Novak, Tedija Spalata i Nine Badrić pa do jazz i orkestralnih projekata, a da ne govorim o Oliveru Dragojeviću s kojim smo radili koncerte po cijelom svijetu - priča Gelo te dodaje da je Miro bio jedan od najkvalitetnijih ljudi koje je poznavao.

Doveo američki zvuk

Nakon Njemačke Miro odlazi u Philadelphiju gdje se školovao za sound inženjera.

- Tamo je radio s našim zajedničkim prijateljem Freddiejem Cooperom koji je svirao s Boyz II Man. Miro se vrtio oko cijele te ekipe oko Sigma studija - govori Gelo. I on i mnogi naši sugovornici unisono tvrde da je Miro u Hrvatsku donio američki sound. Miro 1997. godine počinje sanjati o vlastitom studiju te osniva Morris i predano počinje raditi u njemu.

- Miro je znao satima sjediti u studiju i editirati svaki sound do savršenstva. S njim se stvarao novi zvuk u Hrvatskoj. Cijela urbana scena nastala je u njegovu studiju. S njim je muzika bila bolja - ističe Nina Badrić koja je s njim radila sve svoje albume. Napominje da je Miro bio pokretač, vizionar i nesebično dijelio sve što je imao i znao.

- Pomogao je mnogima, i onima kojima je trebalo i kojima nije trebalo. Bio je veliki autoritet i sigurnost svima nama. Neizmjerno sam tužna zbog njegova odlaska jer se takva ljudina kao Miro rađa samo jednom - govori Badrić.

To mišljenje dijeli i Matija Dedić čija je cjelokupna diskografija također nastala u Mirinu studiju.

- Miro Vidović je bio moj brat, naš prijatelj, naše okupljalište, naša sreća. Radi se o najboljem čovjeku kojeg sam ikada poznavao. U dubokoj sam tuzi, suzama i jadu. Radio je i s mojim ocem Arsenom, moja majka Gabi ga je obožavala. Miro nam je bio sve. Za nas pedesetak najvjernijih poklonika njegova studija više nikad ništa neće biti isto - kazao nam je Matija Dedić.

Od Mire su se na društvenim mrežama oprostili njegovi brojni suradnici. David Vurdelja, poznatiji kao Baby Dooks iz Bolesne braće, za Jutarnji je kratko rekao da su svi u velikoj tuzi zbog odlaska Vidovića, a s njim se oprostio u emotivnoj objavi na Facebooku.

“Dragi moj brate, prijatelju. Mentoru moj. Nikad ti nisam zaboravio onaj prvi kompjutor koji si mi sastavio od uredskih dijelova. I poklonio. Tako sam počeo. Niti kad si mi pružio šansu dok sam bio jako mali. Prvi studio, prvi mikrofon, prvi monitor, prvi snimak. Cijeli moj put obilježen je tvojom zaštitom. McDonald’s u sitne sate poslije studija, ti i ja. Kada mi je umro otac, dočekao me tvoj poklon. Onaj roza ‘Mo Phat’. Rekao si da je to da mi olakša tugu. Miro! Čak i dur sada zvuči pretužno i ona mala gitara koju si svirao i koja mi je bila smiješna. Putuj mirno, Miro moj dobri, neka ti je laka zemlja i sviraj gore anđelima, a kad svi budemo s tobom opet, snimit ćemo nešto zajedno, za vječnost”, napisao je Vurdelja.

Edo Maajka, čiji su albumi nastajali u Morris studiju, kratko je za Jutarnji kazao da ga je vijest o preranom odlasku Mire Vidovića iznimno potresla.

Darko Juranović D’Knock, jedan od originalnih članova grupe ET, na Facebooku se prisjetio Mire te napisao kako je bio jednostavan, skroman, prizemljen i jedan od onih koji nije volio hvalisanje, nego je svojim radom i djelima pričao svoju priču.

image
Miro Vidović i Darko Juranović D'Knock rade u studiju na singlu Tvoje Tijelo
Darko Juranović/Privatna Arhiva

- Miro je bio glazbenik, tonac, producent, aranžer, ako treba i psiholog, i ono što je najbitnije - prijatelj. Bio je i bit će jedan od najvećih majstora u glazbi s kojima sam ikad radio. Njegovo glazbeno naslijeđe je ogromno i premalo je riječi za opisati iza koliko velikih pjesama, albuma i projekata Miro stoji. Bio je mnogima suradnik i mentor... bio je čovjek s vizijom. On je jedan od onih koji zaslužuje da mi glazbenici pričamo o njemu s najvećim poštovanjem. Laka ti zemlja, prijatelju”, napisao je Darko Juranović D’Knock.

Za Jutarnji je D'Knock kazao: "Kliknuo sam s Mirom na prvu... čovjek je došao iz Amerike, otvorio studio s potpuno drugačijim pogledom na glazbu. Upravo sam se u njegovom studiju počeo izgrađivati kao producent nakon ET-ja. Odmah nakon singla “Tvoje tijelo” smo počeli zajedno raditi album za Divasice, pa onda i za Ninu Badrić i postali prijatelji...

Miri nikad ništa nije bilo teško. Po 10 sati je znao sjediti, miskati i raditi.

Ako ga pitaš da ti posudi dio opreme, on će ti dati sve. S njim si mogao dogovoriti sve. Ta cijela hip hop generacija je odrastala uz Miru. Svi hip hop projekti su se miksali kod njega i on je te klince i cijelu scenu usmjerio.

Gledali smo ga recimo u studiju dok je nešto otpjevala Ivana Husar ili Nina, čovjek miksa vokal pet sati ali nema tu odmora. Netko bi rekao da nema živaca, ali on je imao nevjerojatno strpljenje."

Kazao je i da su kod Mire svi radili jer tada nije bilo toliko studija.

"Danas svatko ima neki kućni studio, u to vrijeme si imao Miru i ako si htio svjetski zvuk to nisi mogao proizvesti bez njega. On je u studiju uvijek bio glas realnosti", tvrdi D'Knock.

"Obećao sam da ću njegov legacy nastaviti jer mi je uvijek Miro držao leđa i uvijek je bio tu", dodaje.

Prokockane prilike

Vidović je slovio i za čovjeka koji je otkrio planetarno popularne 2Cellose. Smatra ga se zaslužnim za njihovu karijeru, a bio je i njihov menadžer.

image
Miro Vidović, Stjepan Hauser i Filip Vidović
Tomislav Kristo/Cropix

- Drugi producenti nisu ih htjeli, nisu znali što bi s njima, nitko nije mogao predvidjeti u kojem će to smjeru ići. Zato su došli k meni, uvijek kažem da su oni otkrili mene, a na ja njih - kazao je Vidović u intervjuu za Jutarnji list. Stjepan Hauser i Luka Šulić od njega su se također oprostili na društvenim mrežama.

“S velikom tugom dijelimo vijest da je preminuo naš prijatelj i kolega Miro Vidović. Bio je s nama od naših početaka. Njegova strast, posvećenost, naklonost i humor zauvijek će ostati u našim srcima”, poručili su.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 20:09