Nakon što se mjesec dana živcirao i ljutio zbog hakera koji su mu upali u profil na Facebooku i mail povezan s profilom i koji je, zahvaljujući stručnjacima, uspio vratiti, dizajner Ivica Skoko doživio je novi šok iz virtualnog svijeta.
Zatrebale su mu fotografije iz jedne stare kampanje, a najbrži način da ih nađe bio je Google.
- Kada se pretraga otvorila imao sam što vidjeti. Otkrio sam da se moje kreacije naveliko prodaju u nekoj online-trgovini za tridesetak dolara. Pogledao sam dalje i utvrdio da se ne radi o samo jednom sajtu, nego više njih - kaže Skoko čiji je kratki odmor za produženi vikend na Krku pokvario Internet.
Web adrese poput bestsale.online2020.ru, onlinestores.outlet2022.ru i sličnih naziva doista su prepune njegovih haljina. U kunama se ne može platiti, no može u eurima, dolarima, ali i tajlandskim bahtima i japanskim jenima te još desetak valuta. U komentarima "zadovoljni korisnici" nižu komplimente hvaleći kupljeno, ali i ekspeditivnost trgovca. Naručeno se može uz povrat novca vratiti tijekom 100 dana.
Fotografije modela očigledno su skinute sa svih strana - ima ih s modnih revija, iz njegovih kampanja i iz editorijala, s portala i s društvenih mreža, pa čak i iz online-oglasnika. Neke su s evenata, pa su se u webshopu u ulozi prezenterica haljina našla poznata lica poput Bojane Gregorić, Ankice Dobrić, Izabel Kovačić, Ive Mihalić...
Za 23 dolara nudi se i kratka krinolina s crveno-bijelim kockicama nazvana Ponos Hrvatske koju je miss Hrvatske 2018. godine, Ivana Mudnić Dujmini, nosila na izboru za Miss svijeta kao "nacionalnu haljinu".
Skoko, kaže, dobro zna da starorimski koncept "Caveat emptor!" iliti "Neka kupac pazi!" vrijedi i u 21. stoljeću i da su on i njegov rad žrtve beskrupuloznih prevaranata, a ne krivci. To ga ne tješi. Svjestan je i da, iako sve smrdi na prijevaru - od izgleda stranica do cijena na tim sajtovima - uvijek postoji netko tko će nasjesti i naručiti "njegove kreacije". A onda će pretrpjeti financijsku štetu ili podijeliti svoje osobne podatke s hakerima.
- Imam nekoliko prijateljica koje su gubile novac kupujući po takvim web shopovima. Nisu bile oprezne. Ljude zavede nevjerojatan popust, fantastični uvjeti, čak misle da sam ja dogovorio neki jako povoljni deal - govori dizajner i dodaje - Jasno, nije tako. Na kraju priče, i da nitko ne nasjedne na prijevaru, ja ne želim da se moje ime povezuje s prevarantima.
Kao što je napravio i kod upada na profil na Facebooku, tako će se i sada obratiti stručnjacima i sve prijaviti policiji. Vjeruje da se nešto ipak može napraviti.
- Jasno mi je da to ne mogu zaustaviti i da je to globalni problem, da je raznih pokušaja prevare u online trgovini sve više, no osjećam obavezu da poduzmem sve što je u mojoj moći - kaže dizajner.
U toj odluci podržava ga i kolegica i prijateljica Loredana Bahorić. Cijenjena dizajnerica je prije dvije godine prošla pravi košmar. Hakirali su joj računalo i s njega počistili sve što se moglo - podatke, poslovnu i privatnu korespondenciju, fotografije, privatne i iz kampanja njezina Charlie Designa...
- Tražili su me novac, svašta se tu događalo, no na kraju mi nitko nije uspio vratiti ukradeno. Shvatila sam da sam nemoćna, da se te stvari ne događaju nekom drugom. Bila sam izvan sebe - rekla nam je Loredana Bahorić koja nam se javila iz svojeg Šibenika gdje uvijek provodi ljeta i gdje također ima shop Charlie Designa. I danas joj je teško kada se sjeti tih dana.
No, nije ostalo samo na tome.
Ubrzo nakon hakiranja, dok je na Internetu tražila neke objave o Charlie Designu, nabasala je na svoje kreacije na web-shopu na adresi miamiextrema.com. Prodavale su se po cijeni od oko 20 do 30 dolara.
- Netko je jednostavno skinuo s našeg profila na Facebooku sve fotografije koje je našao i sve što je objavljeno u medijima, složio ih i prikačio cijene. Nabrojala sam 800 fotografija koje "nešto prodaju". Suludo! Na jednoj od njih smo moj sin i ja, a ispod piše cijena - 30 dolara. Na drugoj fotografiji je zgrada i opet, cijena 30 dolara... - govori dizajnerica - Obratila sam se odvjetniku ali rekao je da nema previše smisla nešto poduzimati. Rekao je da je skupo tražiti uklanjanje sadržaja s weba. Rekli su mi i da će ljudi koji rade te sajtove sutra napraviti tri nova i promijeniti domenu. Ta prva adresa je nestala, no pojavile su se druge. Nakon nekog vremena svjesno sam prestala gledati "prodaje" li netko i dalje moje kreacije. Nisam se više željela živcirati.
I, iako bi najradije sve zaboravila, kako je sama prošla ono što sada proživljava Ivica Skoko, razumije njegovu ljutnju i želju da nešto napravi. Ona će mu pomoći iznoseći svoje iskustvo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....