Već postoji strah da će koronavirus baciti globalnu ekonomiju u recesiju. Osim na financijski sektor, razmišlja se o tome kako će funkcionirati i obrazovanje, trgovina, ali i kakve će posljedice ostaviti na zabavnu industriju.
U Kini, koja je žarište virusa, noćni klubovi već neko vrijeme ne rade, a tamošnje se glazbenike može čuti tek - putem društvenih mreža. Iz Šangaja nam se javio Dominik Kovačević, umjetničkim imenom Dekova, 27-godišnji DJ i producent iz Virovitice, koji je posljednjih deset godina živio u Zagrebu, a prije nešto manje od godinu dana svoju adresu prebacio u Kinu.
- Otkako se pojavio koronavirus, klubovi ne rade u cijeloj Aziji. Naravno da je u početku bilo panike jer se nije znalo što je nova bolest uopće i koliko je opasna pa su svi maksimalno bili na oprezu. Sada je već sasvim jasno o čemu se radi i da bolest nije opasna, pa danas, mjesec i više dana nakon pojave koronavirusa, koliko vidim grad i Kina općenito funkcioniraju normalno. Na ulicama je gužva, ljudi idu na posao i obavljaju svoje dužnosti, a isto činim i sam.
Space plus
Nema straha, situacija se jasno stabilizirala zahvaljujući kineskoj vladi koja je od samoga početka brzinom munje poduzela odlične mjere u sankcioniranju virusa - priča nam Dominik, dodajući da je na samome početku virusa njegov epicentar Wuhan bio u prilično lošoj situaciji. No, stvar se, kaže, smirila, i on predviđa da će kroz mjesec do dva doći do potpune stabilizacije te da će klubovi, trgovački centri i ostala mjesta na kojima se okupljaju mase ljudi ponovno početi raditi.
Dominik je jedan od glazbenika koji sudjeluju u humanitarnoj akciji od koje prihodi idu za Wuhan.
- Još uvijek traju streamovi preko društvene mreže TikTok. Stvar funkcionira tako da preko kanala kluba Space Plus te još nekoliko kineskih streamova svaki dan radimo live na kojem puštamo svoju glazbu. Na aplikaciji se mogu kupiti srca i pozdravi, koji se onda pretvaraju u novac. Do sada je skupljeno sigurno sto tisuća kuna, a sva zarada se šalje u Wuhan za oboljele od koronavirusa. Moram spomenuti da su klub i firma gdje radim, Space Plus, već donirali oko 350 tisuća privremenih lijekova bolnicama u Wuhanu - kaže Dominik. Upravo se u ovoj situaciji prvi put susreo s humanitarnom akcijom na TikToku. A u Kini, priča, koriste i hrpu drugih društvenih mreža.
- Kinezi imaju svoje aplikacije koje su odlične, samo ih još nažalost zbog jezika ne razumijem, ali imaju dosta aplikacija koje koriste, a koje su nama skroz nepoznate. Kao glazbenik je nužno biti na svakoj socijalnoj platformi jer samim time nadopunjavaš i gradiš svoj brend, isto kao i muziku. Jako je bitno kako sve izgleda i detalji su najvažniji. Barem iz moje perspektive nastojim da bude sve savršeno - kaže.
U Kinu je na prvome mjestu otišao jer je dobio odličnu poslovnu priliku upravo od kluba Space Plus kojeg je spomenuo kao pokretača humanitarne akcije. Cijenjen je to klub, trenutačno proglašen kao broj jedan na Pyro top listi najboljih klubova u Aziji, a priznat je i na globalnoj razini - na 53. je mjestu DJ Magovih najboljih klubova.
Posao je našem sugovorniku takav da često putuje, no trenutno većinu vremena provodi u Šangaju. - Profesionalno se bavim isključivo glazbom - produkcijom i DJ-ingom. Najviše vremena provodim u studiju, koji je ujedno i moj ured i stan, sve u jednom. Radim na svojoj novoj glazbi i sklapanju dogovora. To su konstantni red, rad i disciplina - kaže Dominik.
No, osim studijskog dijela posla na koji je trenutno više koncentriran, u uobičajenijim uvjetima velik dio vremena mu odlazi i na nastupe. Rezident je u klubu Space Plus, za kojeg kaže da je jedan od najljepših i najopremljenijih klubova u Kini.
Osim “standardnih” nastupa, pušta glazbu i u SubSpaceu, underground dijelu Space Plusa u kojem party počinje u nešto kasnije (ili, ovisno u perspektivi, ranije) sate.
- Žanrovska orijentacija je festivalska, glazba mora biti energična od samog početka pa do kraja večeri, to je najvažnije. Kad uđeš u neki kineski klub, unutra se nalazi najbolje i najskuplje od light i sound produkcije što možeš zamisliti u klubu. Kinezi pate na estetiku i na to da klub ne izgleda kao klub nego kao festival. Fasciniralo me koliko ulažu u zvuk i svjetla, što je po meni najbitnije. O cijenama ne treba ni diskutirati jer su abnormalno veliki novci uloženi u svaki klub - priča Dominik. Nastupa gotovo svaki dan: od lipnja, kada se preselio do danas broji preko 300 nastupa.
- Klubovi inače rade svaki dan - kaže ovaj glazbenik, koji je tamo dobio priliku nastupiti u istim večerima s EDM zvijezdama kao što su Martin Garrix i Afrojack. Bilo je, priča, odlično, a uspjeli su kratko i popričati.
Veća scena
Kinezi su, smatra, na specifičan način manje upućeni u glazbene žanrove nego Hrvati.
- Manje su educirani u stilovima koji kod njih ovdje nisu aktualni kao kod nas, poput, recimo, tech housea ili techna. Ali zato jako dobro poznaju EDM glazbu i festivalske pjesme, kao i poznate DJ-e, čiji su veliki fanovi. Već znam kako Kinezi dišu po tome pitanju. Ne treba nužno svaka pjesma biti popularna, to je jednostavno stvar dobrog ukusa: ako je pjesma dobra, ima dobar ritam, ljudima će se svidjeti bez obzira čuju li je prvi put - objašnjava.
Kaže da je DJ-ing u Kini ozbiljan business, zbog čega su, uz svjetske zvijezde, vrlo popularni i neki lokalni DJ-i. Scena je općenito puno veća i šira no što je to u Hrvatskoj.
- O tome dovoljno govori činjenica da u svakom klubu imate barem jednu DJ-icu. Zna se kakav je omjer muškaraca i žena u DJ-ingu. Onda možete zamisliti koliko je sveukupno ljudi koji se bave glazbom - tumači Dominik.
Za njega je ova godina, kaže, krenula odlično. Radi punom parom i ne staje. Uskoro njegove stvari izlaze na platformama njujorške izdavačke kuće Uprise Music, a nadolazeće singlove ima i na Heldeep Recordsu, labelu Olivera Heldensa, kao i na megapopularnom YouTube kanalu BLANC.
A u gustom rasporedu ipak se uspjelo naći mjesta i za povratak u naš kraj. - U Hrvatsku dolazim krajem svibnja. Nastupam na nekoliko festivala, među kojima su Zrće Spring Break i Forestland - kaže.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....