Pandemija koronavirusa SARS-CoV-2, koja je u studenom 2019. izbila u gradu Wuhanu u Narodnoj Republici Kini, u Hrvatsku je stigla 25. veljače 2020. godine. Kao prvi oboljeli od virusa vodi se mlađa osoba koja je između 19. i 21. veljače boravila u Milanu u Italiji. Potvrdu o zarazi mladića oko podneva je donio predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković. Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske, koji je osnovan 20. veljače i na čije je čelo postavljen potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović, 19. je ožujka ovlašten da donosi odluke i daje upute kojima će se pokušati zaštititi životi i zdravlje građana Hrvatske. Istoga se dana broj zaraženih koronavirusom u Hrvatskoj popeo na 105 osoba.
Stožer je već idućeg dana počeo donositi odluke kojima se građanima bitno ograničilo kretanje te značajno promijenila svakodnevica. Prvi smrtni slučaj od posljedica zaraze zabilježen je 25. ožujka, mjesec dana od prodora virusa u Hrvatsku. Broj zaraženih koronavirusom 2. je travnja prešao 1000. Stotinu preminulih od posljedica covida-19 Hrvatska je zabilježila 25. svibnja. Pandemija se nakon toga malo smirila, a bilo je čak i dana kada nisu zabilježeni novi slučajevi zaraze. Unatoč tome, glavno obilježje tih dana, tjedna i mjeseci bila je neizvjesnost jer nije bilo ni lijeka protiv covida-19, a ni cjepiva protiv koronavirusa.
Dvadeset i prvog lipnja 2020. godine, dana kad je Stožer objavio da je u Hrvatskoj u protekla 24 sata zabilježeno 18 novih slučajeva zaraze koronavirusom te dana koji se lako uklopio u pandemijsku bezvremenost, prvu epizodu svog podcasta na YouTube i relevantnim platformama objavila tada 32-godišnja Ana Radišić, diplomirana pravnica iz Rijeke koja je ove godine zakoračila u 14. godinu svoje karijere na medijima. Radišić je voditeljica RTL-ovim emisija "Exkluziv" i "Top.hr", s tim da "Top.HR" i uređuje, a vodi i radijsku emisiji "Inkubator dobre glazbe" koju je 2018. godine pokrenula Hrvatska diskografska udruga (HDU).
Mali koraci
"Potreba da napravim svoj podcast došla je prirodno. Oduvijek sam željna rasta i razvoja, razmišljanja izvan okvira, a podcast se nametnuo prirodnim u trenutku kad sam bila spremna za njega, kad sam stasala samostalno graditi i producirati sadržaj koji živim, jesam i koji je upravo za ovu formu", rekla je Radišić u razgovoru za Jutarnji.
Podcast je pokrenula iz dnevnog boravka svog nekadašnjeg stana, a u projekt je, kaže, uložila svoju ušteđevinu. "Ja jesam krenula od svoje kuće, ali to je bilo promišljeno, od logotipa do ideje. Krenula sam malim koracima", dodala je Radišić te istaknula da joj podcast od samog početka producira produkcijska kuća Red Light Production iz Zagreba, a prepoznatljiv logotip koji podsjeća na vodoravno položen kornet sladoleda u koji je ukomponirano prvo slovo njezinog imena djelo je dizajnera iz Mia Mara.
Prve 22 epizode podcasta u kojima je Radišić ugostila glazbenike, glumce, poduzetnike, sportaše i druge javne ličnosti nastale su u njezinom stanu, a prvi veći uspjeh ostvarila je s trećom epizodom u kojoj joj je gostovala scenaristica i kolumnistica Jelena Veljača.
"Ta je epizoda sigurno pomogla da se pročuje za podcast. Ne mogu zaboraviti veliku podršku velikih ljudi i imena koji su mi je pružili kad sam krenula sa samim podcastom. Dali su mi veliki vjetar u leđa. Sve ono što sam godina gradila kroz svoj televizijskih put sada se manifestira", rekla je Radišić.
Epizoda s Veljačom do sada je skupila blizu 21 tisuću pregleda, a uspjeh su polučile i epizode s pjevačicom Lanom Jurčević (27 tisuća pregleda), osnivačicom portala Journal Ivom Radić (24 tisuće) i pjevačicom Nikom Turković (19 tisuća).
Osobnija priča
"U goste sam pozivala ljude koji me inspiriraju. Podcastom sam željela pokazati da nam ljudi iz različitih sfera ispričaju svoj put, svoju priču. Ja ih zovem jer ja od njih želim nešto naučiti. Od samog starta sam pokazala šarolikost ovog podcasta. Svi ti ljudi, ma koliko različiti bili, imaju jako puno toga zajedničkog. Mislim da jako puno mogu zahvaliti ljudima koje su javne ličnosti jer su zasigurno pomogle da moj podcast dođe do šireg broja ljudi", rekla je podcasterica.
Radišić kaže da u projekt nije krenula s planom da će snimiti određeni broj epizoda te da će nakon toga odlučiti treba li s njime nastaviti. "Jednostavno sam krenula. Osjećala sam da je to nešto za što sam spremna. Osjećala sam da želim stvoriti svoj sadržaj kroz formu koju sama volim konzumirati. Htjela prikazati jednu drugu Anu koju publika nema priliku upoznati preko televizije, koju obožavam. Htjela sam napraviti jednu osobniju priču", rekla je te dodala da nije bilo moguće da će snimiti nešto epizoda te odustati ako ne postignu uspjeh. "Od prvog trenutka sam znala da radim dobru, ispravnu i za mene veliku stvar."
Na pitanje koje podcaste sluša u slobodno vrijeme spremno odgovara: "LOOD" podcast koji vodi Vinko Mihaljević, "Agelast" podcast Galeba Nikačevića, "The Oprah Winfrey Show", "The Joe Rogan Experience" i "Podcast Inkubator". "S Galebom (Nikačevićem) sam pričala o njegovom podcastu i on me motivirao da krenem sa svojim podcastom, a veliku mi je podršku dala i ekipa Podcast Inkubatora", dodala je Radišić.
Fenomen Maje Šuput
Nakon te inicijalne 22 epizode, "Ana Radišić Podcast" preselio je u "oblake", odnosno studio koji evocira lebdenje na oblacima, a koji je, kako kaže podcasterica, osmislila agencija SMART Counselling iz Osijeka. "Stalno želim ići korak dalje", rekla je Radišić na pitanje o promjeni scene. "Korak dalje je bio odlazak u nešto veće. Otišli smo iz dnevnog boravka u studio. Preko festivala ekstremnih sportova i urbane kulture Pannonian Challenge povezala sam se s agencijom Smart iz Osijeka. Oni su s tim studijem ocrtali mene i poruku koju ja šaljem publici podcasta. Oblaci su vam, zapravo, odraz mene."
Novi studio otvoren je epizodom s vlasnicom modnog brenda Jolie Petite i slastičarnice Jolie Petite Patisserie Ljupkom Gojić Mikić. Ta je epizoda do danas pogledana 45 tisuća puta i označila porast publike podcasta. Novu eksploziju gledanosti podcast je doživio u 32. epizodi u kojoj je gostovala pjevačica Maja Šuput. Ta je epizoda pogledana 146 tisuća puta, a Radišić smatra da je za te impozantne brojke zaslužna upravo živopisna gošća. "Izrazito sam sretna što je ona došla u kasnom stadiju svoje trudnoće. Ona je jedna od najvećih profesionalki koje sam ja upoznala. Veliki je radnik, a kroz taj je podcast pokazala zašto je to što je. Ona ja zaista, kratko i jasno, Maja Šuput", rekla je podcasterica.
Radišić je konstatirala da medijski eksponiraniji gosti pomažu da više ljudi pogleda i epizode s osobama koje možda nisu toliko poznate, a dodaje i da je blagodat YouTubea i sličnih platformi to što je sadržaj uvijek tamo te da ga se može pogledati bilo kada. U promociji podcasta pomaže joj agencija za odnose s javnošću PR365, a dodatno ga promovira i putem svojih profila na društvenim mrežama. Radišić kaže da se ne opterećuje gledanošću i brojem pretplatnika na kanalu, kojih u trenutku nastanka ovog teksta ima nešto više od 4600, te da su joj najveća nagrada ljudi koji joj se javljaju putem privatnih poruka. "Zaista mislim da se (gledanošću i brojem pretplatnika) ne bih trebala zamarati i ne zamaram se njima."
Formalno gledano, prva sezona sadržava 54 epizode, 21 snimljeno u dnevnom boravku u starom stanu te 33 "u oblacima". Druga sezona "Ana Radišić Podcasta" krenula je 10. listopada 2021. godine, a u prvoj epizodi druge sezone Radišić je razgovarala s veslačima Martinom i Valentom Sinkovićem. Također, njezin podcast od te epizode ima i uvodnu špicu za koju je glazbu skladao gitarist Zvonimir Radišić, Anin brat.
Oblaci u Esplanadi
Nakon što je u sklopu druge sezone emitiranja podcasta objavila nove 23 epizode, Radišić je u četvrtak, 7. travnja, u Smaragdnoj dvorani u Esplanade Zagreb Hotel uživo i pred publikom snimila šest nadolazećih epizoda svog podcasta. Kako je rečeno, ovo je prvi puta da je neki hrvatski podcast na takav način došao među publiku.
Pedesetak je uzvanika tijekom snimanja koje je trajalo otprilike sedam sati od 17 gostiju podcasta moglo čuti koji su ključevi uspjeha, kako balansirati između poslovnog i privatnog, kako svladati razne izazove te brojne druge crtice iz njihovih života. Za potrebe snimanja u Smaragdnoj je dvorani izgrađena pozornica u obliku slova "T" koja je pomoću bijelog tepiha, LED ekrana te bijele vate i flisa pretvorena u oblake, lajtmotiv podcasta.
U epizodi "Visokom petom u visine" Radišić je ugostila modnu dizajnericu Aleksandru Dojčinović i Ivu Radić, u epizodi "Oblaku broj 007" gostovali su arhitekt Ante Vrban i osnivač brenda Surf 'n' Fries Andrija Čolak, u epizodi "Strah od letenja? Nije opcija!" svoje su priče s Radišić podijelile direktorica drvoprerađivačke tvrtke Slavonija DI Martina Ravlić, direktorica tekstilne industrije Naftalina Josipa Maslać Petričević i izvršna direktorica Mesne industrije Ravlić Ivana Ravlić Devald, u epizodi "Uhvati vjetar" voditeljica je razgovarala s braćom Sinković te bacačicom diska Sandrom Perković, u epizodi "Ljubav kao gorivo" gostovale su TV voditeljica Marijana Batinić, glazbenica Ida Prester te Ljupka Gojić Mikić, a u epizodi "Kako zvuči nebo?" gosti podcasta bili su glazbenici Tonči Huljić, Sara Jovanović poznata i kao Sara Jo te Matija Cvek.
Prvo nervozna, kasnije opuštena
Početak snimanja epizode "Visokom petom u visine" obilježila je voditeljičina nervoza. Razumljivo, s obzirom na to koliko je produkcija bila raskošna te koliko joj je bilo važno da sve prođe u najboljem redu. Radišić se nakon nekoliko minuta ipak smirila, no trema je kumovala tome da njezine gošće nisu bile adekvatno predstavljene publici. Iako su obje prilično poznate, red je da ih se predstavi onima koji možda za njih i nisu čuli. Pitanja koja je Radišić pripremila bila su nedovoljno konkretna pa su je tu "spasile" gošće, prvenstveno Dojčinović, koja je vrlo precizno govorila o izazovima s kojima se susreće u svojoj karijeri. Bilo je tu vrlo malo podpitanja, a razgovor nije vodio ka stvaranju novih ideja i spoznaja već su se uglavnom spominjala opća mjesta.
Gosti druge epizode, Vrban i Čolak, bili su vrlo pričljivi, no razgovor njih i voditeljice svejedno nije tekao prirodno. Stekao se dojam da se Radišić iz nekog razloga negdje žuri, što je dovelo do toga da im je postavila mnogo pitanja, međutim i ona su bila suviše uobičajena. Bilo je tu govora o uzorima, inspiraciji, uspjehu i životnim putevima, ali nedovoljno da bi se publika imala za što uhvatiti. Ni jedan ni drugi ne bi bili tu gdje jesu da nisu naporno radili, no publika nije doznala dovoljno detalja o njima da bi ih mogla pokušati primijeniti u svojim životima.
Radišić ta sitna posrtanja, međutim, nisu obeshrabrila. Poput kakvog bend kojemu na samom početku koncerta treba malo da se ugrije i počne pokazivati svu raskoš svog talenta, voditeljica je tijekom razgovora s poslovnim ženama Ravlić, Maslać Petričević i Ravlić Devald najzad pokazala zašto njezin podcast ima tako impresivnu gledanost. U ovoj je epizodi sjajno vodila razgovor, postavljala prava pitanja, pitanja na koja su gošće izvrsno reagirale. Primijetilo se i da je Radišić njih tri i aktivnije slušala te je nerijetko znala postaviti pravo potpitanje kako bi se raščistile bilo kakve nejasnoće. Spomenute žene iz biznisa nisu toliko često u medijima i moguće je da su zato bile spremne dati više i biti konkretnije, a Radišić im je to dopustila i nije prekidala njihov tok misli. Kurtozne aplauze koji su se mogli čuti tijekom prva dva snimanja zamijenili su iskreni i spontani jer je i publika prepoznala da sluša vrijedne informacije.
Voditeljica je dobru formu prenijela i u četvrtu epizodu u kojoj su gostovali Sinkovići i Perković. Kada je inspirirana i opuštena, Radišić razgovore kontrolira poput najboljih talk show voditelja. Prodorna je i zna se izboriti za odgovor na pitanje. Gosti su je u tome pratili, pogotovo braća veslači, koji su se izvrsno nadopunjavali. Od nijednog od tri gosta četvrte epizode nije se mogao čuti nijedan "sportski" klišej o davanju 120 posto i slični, a velik dio zasluga za to ide Radišić.
Mini podcast festival koji je nosio ime "Putem oblaka s Anom Radišić" svoj je nedvojbeni vrhunac doživio tijekom snimanja pete epizode u kojoj su gostovale Batinić, Prester i Gojić Mikić. Budući da se pred kamerama i publikom osjećaju kao kod kuće, Batinić i Prester nerijetko su Radišić znale "preoteti" ulogu voditeljice te same raspravu odvesti u nekim nepredviđenim smjerovima. Snimanje ove epizode djelovalo je kao prirodno druženje četiri prijateljice i to je publika osjetila jer ih je više puta prekidala kako bi pljeskom nagradila njihovu iskrenost. Tri gošće pete epizode možda su najbolje pokazale da su i poznati ljudi na kraju dana samo ljudi, a to su potkrijepile humorističnim crticama o odnosima s članovima svojih obitelji. Da je ova epizoda bila najuspješnija svjedoči i činjenica da je trajala oko 45 minuta, a ne predviđenih 30. Radišić se par puta tijekom snimanja pokušala vratiti na zacrtani plan, no Prester i Batinić joj to svojim nesputanim entuzijazmom jednostavno nisu dopustile.
Finale večeri, gostovanje doajena hrvatske glazbe Tončija Huljića te mladih regionalnih zvijezda Sare Jo i Matije Cveka, koji su oboje trenutno vruća "roba", prošlo je začuđujuće mirno. Tijekom te su se epizode vratile i voditeljičine stare navike. Goste nije dovoljno aktivno slušala i ponekad je djelovalo kao da samo čeka da postavi iduće pitanje. Od svakog od gostiju te posljednje epizode ipak se mogla čuti pokoja zanimljivost, no našli su se u nezahvalnoj poziciji - morali su "nastupiti" nakon beskrajno zabavnih Batinić i Prester. Istina, moguće je i da se publika nakon šest sati podcastiranja umorila te da su to glazbenici na pozornici osjetili.
Na rubu podcastiranja
S obzirom na to da podcastira manje od dvije pune godine, podcast maraton "Putem oblaka s Anom Radišić" može se komotno proglasiti uspjehom. Događaji poput takvih pomažu pri popularizaciji podcastova i važan su kontrapunkt video sadržaju na društvenim mrežama koji svake godine postaje sve kraći i kraći. Istovremeno, publika u Smaragdnoj dvorani hotela Esplanade nije svjedočila podcastiranju kakvo dominira streaming platformama. "Putem oblaka" na rubu je podcast spektra i više je nalikovao kakvom talk showu ili panelu. To, naravno, ne znači da Radišić ne može inzistirati na takvom formatu. Problem je što će zainteresirani za podcast dobiti krivu sliku o većini sadržaja koji se objavljuje unutar te forme. Podcasti su ipak malo prepankerski za raskoš u kakvu je bio zaogrnut "Putem oblaka s Anom Radišić".
Radišić je u četvrtak u Esplanadi nosila dva šešira, onaj urednički i onaj voditeljski, te na obje te svoje persone još uvijek može raditi. Prilikom odabira gostiju igrala je na sigurno budući da su mnogi od njih već bili gosti u njezinom podcastu, ali je epizodom "Strah od letenja? Nije opcija!" pokazala da joj ne trebaju poznati kako bi napravila izvrsnu epizodu. Više je puta tijekom večeri naglašavala kako je podcast slobodna forma koja dopušta praktički sve, no istovremeno je ograničila koliko će svaka epizoda trajati. Uz to, u četiri je epizode imala čak tri gosta dok je u dotadašnjih 77 epizoda "Ana Radišić Podcasta" tek dva puta imala dva gosta - u epizodi 15 ugostila je Martu Divjak i Antoniju Skender iz inicijative "Moramo vam nešto reći" koja se bavi educiranje o posvojenju i udomljavanju, a u prvoj epizodi druge sezone razgovarala je s braćom Sinković.
Iako nedvojbeno ima dovoljno energije za kvalitetan pristup tolikim sugovornicima, definitivno joj bolje leže razgovori jedan-na-jedan jer tada ne mora strahovati da nekoga zapostavlja. Kako podcast slovi kao ležeran format, prvenstveno zato što inače nema video pratnju, Radišić je tijekom večeri u više navrata bila pretjerano dramatična i teatralna, no to možemo pripisati ambijentu i atmosferi. Ako se odluči ponovno organizirati snimanje uživo, bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi se snašla u minimalistički uređenom kazalištu ili manjoj koncertnoj dvorani jer bi tada bio fokus na njoj i na gostu.
Radišić nam je nakon "Putem oblaka" u razgovoru rekla da u budućnosti želi da njezin podcast ima više ekstenzija te da njezin tim i ona rastu zajedno s njim. "Želja mi je da stvaramo, da vjerujemo u to što stvaramo i da pomičemo granice. Mi smo (u četvrtak) pomaknuli granice. Nitko do sada u Hrvatskoj nije napravio to što smo napravili. Želim pokazati da je sve moguće. Izašli smo iz dnevnog boravka, iz studija među publiku u jednu Esplanadu. Pomicanje granica, to mi je želja."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....