Britanci dolaze… i nitko nije siguran je li to nužno dobra vijest, uključujući ekipu nove reality serije čija je prva epizoda prikazana na trećem programu BBC-a u ponedjeljak.
U najavi programa BBC je gledateljima obećao “britansko zadirkivanje, neočekivane drame godišnjeg odmora i poneku ljetnu romansu”, obećanje koje je ispunjeno već u prvoj epizodi u kojoj kamera paralelno prati skupinu mladih Britanaca koji stižu u Novalju. Njihova očekivanja su jasna: u Hrvatsku dolaze kako bi svoja dva tjedna godišnjeg odmora proveli u ludoj zabavi, a priča se da je Hrvatska prava destinacija za sve što traže.
“Nadamo se da je piće jeftino, zabave odlične, a vidio sam da su cure tamo prekrasne”, rekao je 26-godišnji George, vojnik u britanskoj vojsci, koji se automobilom iz Engleske na otok Pag zaputio svojim kolegom i prijateljem, godinu dana starijim Seanom. Za 22-godišnju Catherine iz malog škotskog gradića Wishaw ovo je prvi godišnji odmor i prvo putovanje u inozemstvo. Njezin je posao u skladištu, kako kaže, “jebeno dosadan”, stoga ne može dočekati svojih deset dana na hrvatskoj obali za koje je uštedjela 350 funti (oko 3400 kuna). Luke se u Novalji našao neplanirano i bez novca, na nagovor dvojice prijatelja večer prije puta, u lokalnom pubu.
Zabava za pamćenje
Ovo je priča o mladim ljudima koje ne zanima puno više od jeftine zabave i susreta koje će pamtiti i dugih noći kojih se ujutro neće sjećati. Serija je rađena po principu “fast food” programa, lako gledljivih i uglavnom sramotnih za njegove protagonisti koje se prikazuje kao razularene, nekulturne i needucirane. Slika kakvu se turistički djelatnici Hrvatske trude poslati svijetu - kao zemlja prirodnih ljepota i vrhunske gastronomske ponude - ne zanima ovu mladež koja je u Novalju došla isključivo zbog glasne glazbe, jeftinih koktela i razuzdanih zabava.
U Hrvatskoj takva “reklama” hrvatskog turizma nije dočekana s dobrodošlicom - gradonačelnik Novalje Ante Dabo protivi se ideji da Zrće bude prikazano kao mjesto povezano s partyjima, drogom, alkoholom i razvratom. Reality serijal već je pokrenuo debatu o tome da Britancima prikazuje lošu stranu hrvatskog turizma i time stvara antireklamu. Je li to doista tako, istražila sam među Britancima na čijim će se malim ekranima u tjednima koji dolaze naći “Croatia 2017: The Brits are coming”.
Pedesetogodišnja Nadine Renom nekoliko je puta bila u Hrvatskoj, posjetivši Dubrovnik, Zagreb, Opatiju i Crikvenicu. Netko poput nje, tko odsjeda u luksuznim hotelima i u inozemstvo putuje kako bi se odmorila od zahtjevnog posla u Londonu, ne može biti privučen slikama razuzdane omladine na Zrću. “Ovo sigurno nije reklama za luksuzni turizam u Hrvatskoj, ali o Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji već se zna dovoljno pa je svakome jasno da ovo nije jedino što se nudi. Za Engleze serija će biti u manjoj mjeri doživljena kao prikaz Hrvatske, a više prikaz britanske omladine, njihov manjak vrijednosti, motivacije i kulture. Za ljude poput njih, pak, bit će dobra reklama jer će i oni poželjeti jedna iskustva”, govori Nadine.
Reputacija
Matthew Steeples je 38-godišnji konzultant iz Londona koji još nikada nije bio u Hrvatskoj i na temelju onoga što je vidio u najavnoj špici reality showa nije osobito zainteresiran za ljetovanje u Hrvatskoj. “Da budem iskren, ono što sam vidio mi je odbojno. Ti ljudi ne mogu prikazati Hrvatsku kao sofisticirano mjesto”, kaže Steeples, koji ljetni odmor uglavnom provodi na francuskoj Azurnoj obali. Da serija stvara negativnu sliku smatra i Alice Dogruyol, vlasnica agencije za odnose s javnošću AD Publicity, koja se bavi promocijom turizma različitih destinacija.
“Iz onoga što sam vidjela mogu samo reći da je, dugoročno gledano, takav tip programa katastrofalan za hrvatski turizam. Razumijem da nekima zvuči primamljivo biti prikazan na senzacionalnim reality programima koji su vrlo gledani. Takvi programi Hrvatskoj će dati reputaciju nove Ayia Nape, a takav tip turizma podrazumijeva mnoge probleme. U Mallorci u Španjolskoj očajnički se trude popraviti svoju reputaciju, postaviti policiju na ulice da kontrolira pijane i razularene turiste. Hrvatski turizam još je u stvaranju i imate šansu da se ne naprave jednake greške. Poznajem mnogo ljudi koji su odabrali Hrvatsku ove godine kao destinaciju za godišnji odmor s obitelji, a emisija poput ove će odbiti obitelji. Ako je ovo tip turizma koji Hrvatska želi privući, onda mora biti pripremljena za društvene nevolje koje će slijediti”, zaključuje Dogruyol.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....