25 GODINA POSLIJE

Jesu li mediji ubili princezu Dianu? ‘Od svih ljudi koji su halapljivo čitali sve o njoj, ona je bila najgladnija‘

Nakon smrti, princeza Diana je postala još veća ikona nego za života, a mediji i dalje rado izvještavaju o njoj

Princeza Diana

 Toshifumi Kitamura/Afp

Ako je itko mislio da će Dianina smrt 31. kolovoza 1997. godine konačno prekinuti beskrajnu dramu i priče tabloida, silno je pogriješio. Nakon smrti, princeza Diana je postala još veća ikona nego za života, kada je bila jedna od najslavnijih i najkontroverznijih žena na svijetu.

Procjenjuje se da su dvije milijarde ljudi gledale njezin ispraćaj, a u narednih četvrt stoljeća njezin ugled je dodatno „ispoliran“ i narativ je „uklesan u kamen“ - Diana je romantična, pomalo naivna, nevina majka puna ljubavi, prevarena supruga, izmučena duša te trijumfalno ljubljena princeza svog naroda, ali i cijelog svijeta.

Njezina je priča ispričana i prepričana, čini se, već bezbroj puta. Nijedna značajna obljetnica ne prođe bez niza novih filmova. „The Princess“ dugometražna biografija princeze od Walesa sastavljena od arhivskih snimaka iz raznih medija u režiji Eda Perkinsa dostupna je na HBO GO, a u koprodukciji Channela 4 i Discovery Plusa nastala je mini serija „The Diana Investigations“ koja ovih je ovih dana podigla prašinu u Ujedinjenom Kraljevstvu tvrdnjom da je princeza predvidjela svoju smrt.

Glavna uloga

U studenom će Elizabeth Debicki preuzeti ulogu Diane u petoj sezoni nagrađivane Netflixove visokobudžetne serije „The Crown“ koja je očarala gledatelje, a i na velikom ekranu su je tumačile velike holivudske zvijezde. Naomi Watts uvjerljiva je kao princeza u romantičnoj drami „Diana“ iz 2013. koja počinje razvodom od princa Charlesa i fokusira se na vezu s pakistanskim kirurgom dr. Hasnatom Khanom u kojeg se zaljubila. Drugi, pak, tvrde da je Kristen Stewart u filmu „Spencer“ iz 2021. puno bolje dočarala izmučenu princezu te da joj se smiješi Oscar, no u očima fanova Lady Di ovaj je film ipak malo previše artistički.

image

Kristen Stewart kao princeza Diana u filmu ‘Spencer‘

Komplizen Film - Fabula - Shoebo/Collection Christophel Via Afp

No, prije dvadeset pet godina Diana je bila puno više od glavne uloge. Bila je predmet sveopćeg interesa i gotovo sveopće simpatije - kao majka dvojice dječaka i odbačena supruga princa Charlesa, nasljednika britanskog prijestolja.

Sama je doprinijela percepciji žrtve neviđenim detaljima iz svog privatnog života koje je prvo otkrila novinaru Andrewu Mortonu za njegovu knjigu „Diana: Her True Story“, a zatim u intervjuu za BBC Panoramu s novinarom Martinom Bashirom.

Iako je Diana rutinski zahtijevala privatnost, njezin odgovor na raspad braka bio je izgradnja statusa međunarodnog celebrityja.

Družila se s drugim celebrityjima, zahtijevala je ples s Johnom Travoltom, birala je izazovne „revenge“ haljine, putovala je, pokušavala se zabavljati i nije se sramila novih muškaraca s kojima je izlazila.

Celebrity princeza

Do ljeta 1997. godine razvio se neki zlokobni osjećaj da će njezin život izmaknuti kontroli, čak i prije Pariza. Na koncu, životi prethodnih najfotografiranijih žena na svijetu, poput Marilyn Monroe, završili su loše.

Smrt princeze Diane, prije 25 godina, izazvala je preplavljujući val tuge. Omiljena „princeza naroda“, kako ju je u tim teškim trenucima opisao tadašnji britanski premijer Tony Blair, preminula je 31. kolovoza 1997. godine u teškoj prometnoj nesreći u Parizu zajedno sa svojim partnerom Dodijem Al-Fayedom i vozačem Mercedesa Henrijem Paulom.

Gomile ljudi danima su se gurale ispred Kensingtonske i Buckinghamske palače samo kako bi položile cvijeće. Palača je ostala ravnodušna i distancirana, kao da im nije stalo, a Bernie Taupin prepisao je stihove „Goodbye Norma Jean“ u „Goodbye England‘s Rose“ za Dianin sprovod u Westminsterskoj opatiji.

U tom trenutku Diana je uistinu bila najslavnija žena na svijetu - voljena, izdana, sažalijevana i proganjana. Za razliku od ostatka britanske kraljevske obitelji, ona je mudro shvaćala moć medija te ju je iskoristila da postane mega zvijezda, a kasnije da zarati s palačom. Vjerovala je da može prizvati kamere kad želi laskave priče i odriješiti ih kad joj bude dosta. No, na kraju je postala žrtva striktne kraljevske obitelji, nezasitne kulture slavnih i vlastitog tragičnog nerazumijevanja toga što znači biti princeza iz bajke u stvarnom svijetu.

Jedina stvar koja se prodaje bolje od bajke je bajka koja je pošla po zlu. Diana je, pak, vjerovala da se protiv kraljevske obitelji može boriti samo ako ima javnost na svojoj strani. Taktički je sjedila sama i tužna ispred Taj Mahala, ali i nosila seksi crnu haljinu one noći kada je Charles priznao preljub na nacionalnoj televiziji. Dianina potraga za srećom postala je nova priča u kojoj je kontrolirala svoj narativ flertujući s medijima.

image

Princeza Diana

Kraipit Phanvut/Afp

Režirana predstava

Korisno je prisjetiti se da je Diana imala privatni život kad je htjela - svoju je ljubavnu vezu s Hasnatom Khanom držala u tajnosti gotovo dvije godine. Zgodni kardiokirurg nije htio imati ništa s medijskom pomamom koja je okružila Dianu, pa su se njih dvoje viđali samo kod kuće, a Diana bi se maskirala kada bi izlazili u grad ili restoran. Bio je uvjeren da nikad ne bi mogao normalno živjeti ako se vjenčaju, stoga je prekinuo s njom krajem srpnja 1997. godine.

Nedugo potom, medijske naslovnice punile su Dianine fotografije s bogatim playboyem Dodijem Al-Fayedom na jugu Francuske. Dok su tabloidi izvještavali o burnoj romansi, jedna od Dianinih najbližih prijateljica, Rosa Monckton, rekla je da vjeruje da je sve to bila predstava koju je Diana režirala kako bi Khana učinila ljubomornim.

Na povratku u London, Diana i Dodi odlučili su prespavati u Parizu. Ujutro 30. kolovoza 1997. godine Diana je nazvala Richarda Kaya iz Daily Maila, svog omiljenog kraljevskog dopisnika. Rekla je da se planira povući iz javnog života, ali i dalje želi biti humanitarka.

Možda je to bila taktika da ponovno osvoji Khana. Možda se udavala za Dodija koji je par sati prije kobne nesreće u Parizu kupio zaručnički prsten koji joj nije stigao dati. Možda ne. Nikada nećemo znati...

Te noći paparazzi su kampirali ispred hotela Ritz Paris dok su Diana i Dodi uživali u kasnoj večeri u restoranu Imperial Suite. Iskravši se na stražnji ulaz, uskočili su na stražnje sjedalo Mercedes-Benz limuzine koji je vozio Henri Paul, zamjenik šefa osiguranja hotela.

Tijekom posljednja dva desetljeća, svaki detalj sljedećih nekoliko sati se secirao i raspravljao: nekoliko paparazza skočilo je na motocikle i progonilo Mercedes koji je jurio u tunel Pont d‘ Alma koji se, prema svjedočenjima očevidaca, „očešao“ o stražnji dio bijelog Fiata Uno i zabio se u stup pri brzini od 196 km/h. Istraga je utvrdila da je Paulova razina alkohola u krvi bila tri puta veća od dozvoljene granice. Dodi i vozač Paul umrli su na mjestu nesreće. Diana i tjelohranitelj Trevor Rees-Jones teško su ozlijeđeni. Diana je potom preminula u bolnici Pitié-Salpêtrière u Parizu unatoč naporima liječnika da je spase.

Glavni krivci

Prvi fotograf stigao je do olupine s unesrećenima minutu nakon nesreće. Liječnik koji se pojavio na mjestu nesreće kasnije je posvjedočio da su paparazzi snimili slike (koje nikada nisu objavljene iz respekta prema žrtvama), ali da nisu ometali osoblje hitne pomoći. Privedeno je sedam fotografa koji su vjerovali da kao svjedoci moraju dati izjave, a zadržani su tri dana i optuženi za ubojstvo iz nehaja. No, optužbe su kasnije odbačene.

Nekoliko minuta nakon udarnih vijesti, diljem svijeta se nagađalo da su paparazzi uzrokovali nesreću.

- To je uznemiravanje - na CNN-u se glumac Tom Cruise ljutito obrušio na medije. Nekoliko sati kasnije, Dianin brat Earl Spencer pročitao je pripremljenu oštru izjavu:

- Rekao bih da sam uvijek vjerovao da će je novinari na kraju ubiti. Ali čak ni ja nisam mogao zamisliti da će biti tako izravno uključeni u njezinu smrt, kao što se čini da je slučaj. Čini se da svaki vlasnik i urednik svake publikacije koja je platila za njezine nametljive i eksploatacijske fotografije, potičući pohlepne i nemilosrdne pojedince da riskiraju sve u potrazi za Dianinim imidžom, danas ima krvave ruke – rekao je.

Bilo je tako lako okriviti medije, a ne spomenuti milijune koji kupuju novine i časopise. Svaka sugestija da je Diana na bilo koji način odgovorna za medijsku atraktivnost postala je bogohuljenje. Kraljevski stručnjak James Whitaker bio je prisiljen javno se ispričati nakon nesreće zbog nepopularnog mišljenja.

- Sada žalim ako sam rekao nešto što je uvrijedilo bilo koga tko je slušao ono što sam smatrao uravnoteženom procjenom Diane i njezinog kompliciranog života s fotografima - istaknuo je.

Kultura slavnih

Bilo bi neiskreno reći da je Diana zaslužila konstantnu medijsku pažnju, ali bilo bi jednako nepravedno reći da nije aktivno sudjelovala u procesu žaleći se kako je grozno biti tako slavan.

„Od svih ljudi koji su halapljivo čitali svaku riječ napisanu o njoj, Diana je bila najgladnija. Proučavala je svoje fotografije i voljela je publicitet koji ju je na kraju potpuno zarobio“, napisao je John Lanchester u New Yorkeru zaokružujući tu kompliciranu vezu princeze i medija.

Da nije umrla te kobne noći, Diana bi sigurno nastavila s aktivnim javnim životom kako bi mogla održati borbu s Palačom, istaknuti svoj filantropski rad i stavove u javnosti. S tradicionalnim medijima bi, pak, i dalje imala love-hate odnos, ali bi zasigurno obožavala društvene mreže jer bi napokon osjećala da je sama odgovorna za svoju privatnost, informacije i fotografije koje želi plasirati u javnost. Lako je zamisliti da bi na Twitteru imala milijune pratitelja te da bi na Instagramu dijelila fotografije sa svojih humanitarnih putovanja, ali i portrete s unucima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 05:45