Prva modna događanja u 2023. godini kreću već u drugom tjednu siječnja, kada u Firenci starta Pitti Uomo, globalno važan sajam muške mode, a nastavljaju se tjednima mode u Parizu, New Yorku i Londonu... Tu će dizajneri nadopuniti svoje mape za jesen-zimu 2023., a smjerovi u kojima će ići mogli su se naslutiti u proljetno-ljetnim kolekcijama koje smo vidjeli u posljednjim mjesecima 2022. godine. O onome što će se nositi i tražiti ove godine, o tome što se njima sviđa, a što ne, razgovarali smo s našim modnim stručnjacima, dizajnerima i stilistima.
Ma koliko se modna priča činila vesela i šarena, ona je ujedno i prepuna ozbiljnih pitanja. Nikad kao u prošloj godini nije se toliko govorilo o modi i modnoj industriji kao zagađivaču, o njezinu štetnu utjecaju na okoliš, o masovnoj i održivoj proizvodnji, o brzoj modi i recikliranju, upcyclingu, štednji... No, jesu li hladni fakti, globalna financijska kriza i stalno promicanje savjesnijeg konzumiranja mode imali učinka na hiperprodukciju trendova i svijest potrošača, još uvijek post-covid depresivnih?
- Mislim da se ljudi manje povode za trendovima, sve se više odijevaju po svojem izričaju, osjećaju i nahođenju što svakako podržavam - optimistično kaže modni dizajner Ivica Skoko.
Što se potencijalnih hitova za 2023. tiče, on priznaje da je pomalo razočaran ponuđenim i viđenim, pogotovo kada je u pitanju muška moda.
- Na rubu sam zgroženosti i siguran sam da će se rijetko koji muškarac takav pojaviti na ulici. Naravno da se svi u modi mogu izražavati kako žele, ali ništa od ponuđenog meni osobno se ne sviđa. - kaže Skoko - K tome, gledajući fotografije modela koji su nosili revije, na prvu sam pomislio da su to žene i to na rubu anoreksije, što je apsolutno grozno.
Sa Skokom se, kada je u pitanju hiperprodukcija trendova, uglavnom ne slaže Kristina Burja, dizajnerica iza brenda Krie Design.
- Mislim da ćemo tu mašineriju vrlo teško zaustaviti ali moramo raditi na tome. Sudjelujem u međunarodnom projektu Green Fashion Week već sedam godina i ponosna sam da danas ipak vidim pomak - objašnjava Burja i nastavlja - Riječ je o projektu koji podupire održivi razvoj u modnoj industriji i dugi niz godina promičemo vrijednosti u koje vjerujemo i važnost njegovanja koncepta slow fashiona. Na početku smo bili olako shvaćeni, dok je danas postalo moderno nositi odjeću s porijeklom i održivost je jako in. Naravno da je iza toga, ako gledamo većinu brendova koji odjednom propagiraju održivost, uglavnom greenwashing, no meni je svejedno važno da se o tome stalno priča i progovara i tako gradi svijest budućih generacija.
I Aleksandar Šekuljica koji s Ivanom Tandarićemi čini modni dvojac Elfs, smatra da je priča o "usporavanju" mode i trendova tek privid.
- Čini mi se da je to namjera i politički korektan odgovor na sve glasnije iznošenje stavova o ekologiji i činjenici koliko tekstilna industrija zagađuje svijet. No, danas, čak i kada nešto ne dolazi s pista, dolazi s društvenih mreža. Danas svatko može biti kreator u digitalnom svijetu - vrlo je oštar Šekuljica - Znate onu "daj čovjeku vlast i vidjet ćeš kakav je"? Eto, ljudi su s društvenim mrežama dobili moć da budu kreatori svega, pa tako i modnih trendova. Veliko je pitanje je li zaštita okoliša o kojem svi pričaju ono što doista i žele... Po količini trendova koji se plasiraju online nismo baš uvjereni da mnogi taj kotač žele zaustaviti.
Šekuljica kaže da je Elfsima kao modnim dizajnerima vječni trend klasike sve draži kako godine odmiču, jer znaju da klasični komadi uz dobar stajling uvijek izgledaju odlično. Od ovogodišnjih trendova njih najviše vesele sve boje iz baby palete i to zato što su im one oduvijek drage i često ih koriste u svojim kolekcijama.
- Najveći povratak predviđamo cargo hlačama. Jedva smo ih se riješili, a evo ih natrag. Ipak, mi ih zasad ne namjeravamo uvrštavati u svoje kolekcije - dodaje dizajner.
- Da, cargo hlače su se vratile na velika vrata, prošlo je 20 godina otkako su bile ultimativni hit. U modi to tako ide, otprilike svakih 20 godina nešto je spremno za redefiniranje... - kaže ugledni stilist i parfumer Borut Mihalić.
Njemu se osobno jako sviđa dominacija optičkih iluzija u ovogodišnjim kolekcijama niza brendova.
- Posebno one koji se nadograđuje na trompe-l‘œil, dakle hiperrealističnu optičku 3D iluziju na dvodimenzionalnoj podlozi, pri čemu se sada koriste digitalije. Tako je, recimo u kolekciji Loewea, gdje je sve pikselizirano. Ili kod Y-projecta za koji radi Glenn Martens, koji je i glavni dizajner Diesela i postigao je golem uspjeh.
Mihalić kaže i kako je gledajući revije primijetio vrlo specifičan trend feminizacije muškaraca.
- Neki tipični ženski odjevni predmeti ili detalji pokušavaju se prebaciti u mušku modu. Primjer su muške "minice" koje bi trebale biti redefinirani kilt. Pa prozirni komadi... Muškarci se ustvari seksualiziraju i pretvaraju u objekte, kao nekada žene. Stvari se okreću i vidjet ćemo kamo će to dovesti. - govori.
Zamijetio je također, mnogo svjetlucavih materijala i detalja, mnogo šljokica i sjaja.
- To je još uvijek odjek pandemije, vremena kada su ljudi sjedili doma, nisu išli nikuda, bili izolirani... Poruka je, recimo - "dosta je depresije". Dizajneri su odlučili sve napraviti sjajno, blještavo. A na to se nadovezuje još jedan trend, reminiscencija na lude 1920.-te godine.
Većina sugovornika reći će kako i nakon što proučite potencijalne hitove definitivno ne treba juriti u šoping ili naručivati online bez dobrog promišljanja.
Ivica Skoko, recimo, ponavlja svoj savjet koji voli dati svima - ne pratite slijepo trendove, gradite svoj stil. Budite drugačiji, ali s mjerom i ukusom.
- Prekopajte ormare, što svoje, što bakine, mamine, tatine i siguran sam da ćete naći hrpu predivnih komada s kojima ćete stvoriti svoj stil. I svratite ponekad do second hand shopova gdje se krije pravo blago - kaže dizajner - Ne bacajte novac na nešto što ćete sutra prestati nositi i kupiti nešto drugo jer je ovaj tjedan in.
Kristina Burja, pak, ističe kako su umjesto bezglavog jurcanja za trendovima, njezin prvi izbor uvijek statement komadi koji nas razdvajaju od drugih. A to može biti samo detalj poput naglašenih ramena ili zanimljivog kroja, ono "nešto" što čini razliku.
- Volim moćnu odjeću koja lijepo oblači i na neki način ne izlazi iz mode. Trendovi su nešto što stvaram prije nego da pratim, a tu činjenicu potvrđuje uspjeh mog brenda izvan granica Hrvatske, gdje je naša odjeća primijećena upravo zato što je drugačija - kaže dizajnerica i dodaje kako ima brendova koji promiču pomaknutu klasiku, a jedan od njoj najdražih je Saint Laurent - Svaka njihova kolekcija istovremeno postaje ultimativni trend, a vjerujem da njihove kapute, košulje, hlače i većinu asesoara možemo nositi godinama i ostaviti u naslijeđe nekom dragom. Oni su najbolji spoj pomodnosti i vječne mode.
Ona smatra da se moramo vratiti na postavke vrijednog, baš kako su kupovale naše mame i bake i zaključuje:
- To ne treba biti skupocjeni svjetski brend već samo odjeća koja ima porijeklo, kvalitetu i nije produkt masovne tekstilne produkcije koja je jedan od najvećih zagađivača našeg planeta.
ŠTO ĆE OBILJEŽITI GODINU?
· Cargo hlače i džepovi posvuda
Neko vrijeme bile su u zapećku, a sada se vraćaju snažnije no ikad - cargo hlače velika su zvijezda u kolekcijama i high street i luksuznih brendova. Ovaj put imaju doslovno gomile džepova, našivenih i ušivenih, na svim mogućim mjestima. Džepovi su se naselili i na druge odjevne predmete. Brendovi poput Fendija i Diesela odlučili su spojiti military estetiku i uličnu modu.
· Flower power ali u tri dimenzije
U nekoj varijanti cvijeće uvijek ima svoje trendovsko mjesto, a u 2023. ekipa sa stilom nosit će outfite s 3D cvjetovima. Primjere su pokazali Bottega Veneta s rascvjetanim haljinama i Loewe s golemim anturijem ili flamingovim cvijetom koji je najvažniji dio njihovih oprava.
· Remenje, kopče, zipovi
Sudeći prema viđenom na modnim revijama, ove godine neophodan detalj dobrog stajlinga bit će kopče, te u nešto manjoj mjeri remenje (s istaknutim kopčama) i zatvarači ilitiga ciferšlusi. Ako nisu fizičke, kopče se printane na tkaninama.
· Zlato i sjaj u enormnim količinama
Iz 2022. u 2023. prelila se rijeka zlata te sve moguće šljokice, ljuskice, svjetlucavi lame i slični materijali - u modele Chanela. Guccija, Michaela Korsa. Zlato je kod njih poput druge kože, a najviše ga, dakako, ima u svečanijoj odjeći, a često u kombinaciji s prozirnim materijalima.
· Dječje plava i posebna magenta
Zahvaljujući Fendiju i Hermesu dječje ili baby plava bila je popularna i 2022. (i prije toga 2018.), a tu je da ostane, posebno njezine hladnije nijanse. Među luksuznim brendovima, Prada, Burberry i Emporio Armani pokazali su što bi se moglo nositi u baby-plavom. A to je sve: od ležernih ogrtača do pripijenih odijela. Inače, kada su u pitanju boje, početkom prosinca Pantone je, tradicionalno, odabrao boju za sljedeću godinu. U 2022. bila je plavičasta Very Peri, dok je boja 2023. Viva Magenta definirana kao "nijansirani grimizni crveni ton koji predstavlja balans između toplog i hladnog". Predstavili su je biranim riječima, rekavši da je "entuzijastična i energična", te da ova nijansa "ukorijenjena u prirodi dolazi iz obitelji crvene boje i demonstrira novi nalet snage".
· Neonske boje
Možda nije svima drag trend, no neon će nastaviti biti važan, ove godine posebno u ljetnim varijantama. Fluorescentne nijanse plave, zelene i žute s futurističkim krojevima kakve su na revijama pokazali Fendi i Bottega Veneta primjer su neona u 2023. U Valentinu su, pak, odlučili da 2023. godine neće imati proljetno-ljetnu kolekciju u svojoj Pink PP boji.
· Kukičanje za 21. stoljeće
Oni koji su od baka, mama i teta naučili vještinu kukičanja, mogu se baciti u izradu odjeće. Komadi iz Hermèsa, te Isabel Marant i Marine Serre spoj su tabletića s daškom 1970-ih - kukičani su odjevni predmeti posebno bitni u ljetnoj garderobi - topići, badići, prsluci - a tu je i asesoar poput torbi i šalova.
· Uradi sam traper
Brendovi kao što su Blumarine i Marine Serra (poznata po upcyclingu i reciklaži) na revijama su dali dobru inspiraciju za trendovski traper 2023. godine. Dovoljno je malo vještine, pa uzeti škare, stare hlače, suknje, jakne i sašiti si što poželite. Ili dati omiljenoj krojačici.
· Bež kao statement
Možda je nekad bež boja bila rezervirana za gospođe i gospodu u izvjesnim godinama na ljetovanjima, setove holivudskih filmova koji se događaju u sjeni Kilimandžara, no ove sezone ima je posvuda i u svim varijacijama - od balonera i odijela preko kostima do haljina i asesoara. Ferragamo je u tu boju, od glave do pete odjenuo muškarce, Valentino žene.
· Rese, resice i još resa
Iako trend resa posvuda nije pojavio iznenada i neočekivano, ove godine on je poprimio enormne razmjere. Od manžeta na haljinama i košuljama i resa koje počinju već na laktu, haljina prekrivenih tanjim i debljim resama, do torbica od golemih, sjajnih resa. Inspiraciju nude Givenchy i Valentino, Victoria Beckham i Proenza Schouler.
· Srca na sve strane
Čini se da se dizajnerima dok su stvarali kolekcije za 2023. godinu, po glavi vrtjela ljubav jer je motiv srca, manji ili veći, mogao vidjeti na mnogim revijama. Od Moschina koji i inače ne može bez "srčeka", a ove sezone ima ih na torbama, cipelama, haljinama i svemu ostalom, do Victorije Beckham. I Nensi Dojaka, velika zvijezda 2022. je svoje prošlogodišnje megahitove, haljine-spavaćice, prozirne i izrezane, ove godine nadopunila srcolikim detaljima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....