POLA GODINE OD SMRTI

VELIKA ISPOVIJEST GABI NOVAK 'Ja i Arsen smo u braku bili 42 godine i nikad se nismo posvađali, nikad mi grubu riječ nije uputio...'

Pola godine nakon Arsenove smrti njegova supruga govori o tome kako je odlučila u glazbi nastaviti tamo gdje je genij stao, ljudima koji su joj u teškim trenucima bili podrška i prisjeća se kako je izgledalo njihovih 45 godina zajedništva.
 Neja Markičević / EPH

Ako se čovjek doista emotivno preda i pedantno želi nešto lijepo i ozbiljno napraviti, a manje-više mislim da nisam nikad nešto neozbiljno napravila, onda se doista i umori. A pogotovo kad imaš jedan tako velik projekt kao što je koncert posvećen čitavom Arsenovu opusu - govori Gabi Novak dok sjedimo u maloj kavani hotela Esplanade u koju je Arsen Dedić redovito navraćao na susret s prijateljem, suradnikom, novinarom ili tek razgovor s konobarom.

U dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti održan je koncert na kojem su uz Gabi nastupili Matija Dedić, Lea Dekleva i Jazz orkestar HRT-a. Gabi Novak je otpjevala osam odabranih Arsenovih pjesama, “Ni ti ni ja”, “Pusti me da spavam”, “Sve što znaš o meni”, “Otok”, “U registraturi”, “Oko jedne hiže”, “On me voli na svoj način”, “Kuća za ptice”, a Matija Dedić je s Jazz orkestrom, pod ravnanjem umirovljenog šefa dirigenta Silvija Glojnarića, odsvirao instrumentalne teme iz bogatog Arsenova filmsko-televizijskog opusa, iz “Glembajevih”, “Donatora”, “Prosjaka i sinova”…

Riječ je o koncertu koji je bio planiran dok je genij umjetnosti: pjevač, kompozitor, tekstopisac, pjesnik, flautist i pijanist još bio s nama; snimka će biti emitirana 17. veljače na Trećem programu Hrvatskog radija u 20 sati, na dan kada će se navršiti pola godine od Arsenove smrti.

- Sedam dana radili smo od jutra do mraka pripremajući se za koncert u Muzeju suvremene, ambijentu koji je odabrao Arsen s obzirom na to da ni ja niti on nismo nikada bili skloni velikim koncertnim dvoranama. Nisam neka transparentna pjevačica, u svom sam životu ganjala jedan emotivni izraz šaputljiva glasa, ljudi mi vele - posebna glasa. Glas je do danas ostao isti, a aranžmani su se mijenjali, jedna je moja pjesma na taj način, lijepo ste rekli, doživjela mnogo različitih života - razmišlja danas Gabi o značajkama koje su odredile njezina desetljeća u glazbi, počela je 1959. na Zagrebfestu, i koje traže intimnije ambijente za koncertne prostore.

BEOGRAD,100505POSLE VISE OD 15.GODINA U DVORANI DOMA SINDIKATA ODRZALI SU KONCERT ARSEN DEDIC I GABI NOVAK, KOJE JE BEOGRADSKA PUBLIKA TOPLO POZDRAVILA.foto; M. KOKOVIC-zs--desk-

Josipa Lisac

Nakon što su se izgasila svjetla na pozornici u Novom Zagrebu, ugodno ju je iznenadio susret s osebujnom, cijenjenom glazbenicom.

- Josipa Lisac prvi put je došla ne neki moj solistički koncert. Lijepa gesta, jer i ona je na nekima od svojih prvih pjesama surađivala s Arsenom. Nakon koncerta prišla mi je u garderobu i kazala mi: ‘Gabi, različite smo strašno, ali kada sam vas slušala, fasciniralo me to kako smo u toj različitosti negdje tako duboko slične’. Negdje ipak isto mislimo, htjela je reći i u toj rečenici je sve. Bila sam razdragana divnom gestom, kao i time što je Slvije Glojnarić divno vodio orkestar i što je tu bila Lea kao netko tko spada u našu muzičku obitelj, u duh Arsenova stvaralaštva - ispunio ju je brižno pripreman nastup.

Od Arsenove smrti nastupila je na Retrospektivnoj večeri Festivala kajkavskih popevki, pa na Retropatijskom festivalu, gdje su su se izvođači prisjetili šlagerskih evergreena. Promovirala je i videospot pjesme “Ja bi da te slijedim” s Leom Deklevom, unukom Lu i sinom Matijom koja je nesuđeni duet Arsena Dedića i Lee Dekleve, te sudjelovala na koncertu za sjećanje na Kemala Montena.

- Kada se Arsenov život zaustavio, svi ljudi oko mene govorili su mi: ‘Gabi, nemoj stajati, sada idemo dalje, ta osoba nije zaslužila da sad ti sve to prekineš’. I projekt u MSU bila je Arsenova zamisao, po uzoru na ono što su učinili mnogi svjetski šansonijeri, da spomenem ovdje jednog od najvećih, Charlesa Aznavoura, koji su se htjeli okušati u jazzu. Preda mnom su danas mnoge ponude za nastupe koji podrazumijevaju nastavak puta na kojem je Arsen stao - najavljuje radni tempo.

Pjesnik za lektiru

Gabi Novak i Matija Dedić nastupit će 14. ožujka u Ljubljani, gdje će se kao gosti, uz ostale pojaviti, Zoran Predin i Lado Leskovar, zatim će se u travnju uputiti prema Beogradu na nastup s Beogradskom filharmonijom, gdje će gost biti Zdravko Čolić, interepretator nekoliko izvrsnih Arsenovih pjesama poput “Lošeg vina” i “Zagrli me”. Matija Dedić će u ožujku u ZekaeMu imati samostalni recital; priredio je CD “Matija svira Arsena Dedića” koji je izašao dva-tri tjedna nakon Arsenove smrti i doživio sjajne kritike.

- Taj CD je božanstven, plačeš nad njim... Eto, slijedimo Arsenove tragove koliko možemo. Veselim se njima, daju mi vjetar u leđa. Na taj način osjećam da postojim i podsjećam se na lijepe stvari koje sam radila. Sigurna sam da će ono što je Arsen napravio nositi generacije i generacije. Arsen već danas ima elitu mladih slušatelja i čitatelja poezije. Bio je plan da će njegova poezija ući u lektiru, bilo bi doista lijepo da se gimnazijalci suoče s njegovim pjesništvom - nada se uvrštenju Arsenova opusa u formalno obrazovanje.

Snaha, sin i unučica žive na Trešnjevci, Gabi Novak u centru Zagreba. Skoro se svaki dan vide, unuka Lu ide u školu, svira klavir, ide na ritmiku, jezike, pa u pauzi svrati do bake. Vikendom je obitelj redovito na okupu.

- Moja obitelj je prema meni zauzela stav tjelesnih čuvara. Kad je loše vrijeme, ako treba i iz New Yorka me zovu da mi kažu: ‘Mama, nemoj izlaziti’. Ja im velim: ‘Pa ljudi, jeste vi šašavi, ja sam još uvijek puna neke snage, puna energije’. Jest da me malo kičma boli, ali srce je i dalje mlado. Vrlo sam hrabra bila u svemu u zadnjih godinu dana, sve sam prihvatila razumom. To je moja priroda, malo Hvara i Dalmacije, malo Njemačke i Austrije u genima… Idemo dalje. Godine nisu važne - citirat će Ljupku Dimitrovsku.

Često je zovu kolegice, Tereza Kesovija ponajviše.

- Tereza je dobar duh, dobar čovjek. Ta nikad nije rekla ‘ne ili ne mogu’. Puno me zove telefonom i često se susrećemo. Još smo se više zbližile. Ali nije samo Tereza tu, mnogi kolege pitaju trebam li što - dirnuta je brigom poznanika i prijatelja.

Mišo i Kosmaj radio

Sjeća se danas Arsena kada je govorio “izdržat ćeš ti, imaš ti u sebi puno snage, agilna si, hvala Bogu da me čuvašm, da si mi podrška. Nadživjet ćeš ti mene”. Nije se nikada obazirala na te riječi. Skladno su živjeli, na redovitoj relaciji zagrebački centar, šibenska varoš. Arsenovoj supruzi nikada nije bilo teško održavati red u kući, ustati ranije, donijeti suprugu novine.

- Bila sam dobar životni suputnik, nikad nisam gunđala. On nikada meni nije uputio grubu riječ. Četrdeset dvije godine bili smo u braku, 45 zajedno. Najviše što se moglo među nama dogoditi je da jedan dan ne razgovaramo. Ali onda bi on uvijek prvi prišao kao da ništa nije bilo - sjeća se godina bračnog sklada.

Gabi Novak već se javno odrekla mogućnosti da snimi novi album. No singlicu bi možda i snimila kada bi se pojavio novi materijal.

- U posljednjih 15 godina traženija sam nego prije. Ja sam, kako velite, u tom pogledu kao Mišo. To je lijepo. Znate, Arsenova mama jednom je njemu rekla: ‘Nemoj se, Arsen, uvridit, ali meni je najbolji pjevač Mišo, ja ga razumin što piva. Kad meni Mišo zapiva, meni je odma bolje’.

Imala je onaj stari Kosmaj radio, s jedinim zvučnikom. U čast mame i dalje je u našem šibenskom domu - jedna je od sličica albuma obiteljskih uspomena. Jazz pop, novi put Godinama je tekstovima i skladbama izričaj svoje supruge oblikovao Arsen Dedić, ali opet ne samo on: Gabi će, uostalom, kao jednu od najdražih pjesama iz vlastitog opusa izdvojiti “Kuću za ptice” koju je Arsen potpisao s Dragom Britvićem.

Na posljednja dva albuma Gabi Novak se, međutim, približila profinjenom suvremenom izričaju jazz popa. Jazz aranžmani Silvija Glojnarića inspirirali su je na takav put. - Ja nisam jazz pjevačica. Da nije bilo Matije, ne bih došla ni do jazz popa, završila bih na Arsenovim pjesmama i to bi išlo svome kraju. Svoje trajanje u glazbi mogu zahvaliti upravo tom obratu. Uklapanju u okvire jazz popa, kojeg volim i smatram da je Diana Krall čarobna, a tako jednostavna pjevačica, pridonijele su, uostalom, i karakteristike moga glasa. Dakle, po svemu što danas radim više nisam estradna pjevačica. Izašla sam iz tog mišljenja, iz tog šušura, dušo - kaže, pa zaključismo na kraju da joj se apsolutno isplatilo sina voditi na studij jazza u Austriju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 23:32