XCOM: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unkown

2012. godinu slobodno možemo prozvati godinom starih franšiza. Ogroman je broj njih dobio facelift i pokušao pridobiti novu generaciju igrača. Nije ništa čudno da se ta praksa koristila ako se uzme u obzir generalni manjak bilo kakvih originalnih ideja, ali ono što nas je jako ugodno iznenadilo je činjenica da su svi važniji naslovi bili izvrsne igre. Zato vam mi sa manjim zakašnjenjem donosimo remake jedne od najboljih igara svih vremena.

Snaga jake ideje

X-COM: UFO Defense je igra iz prastare 1993. te je postala instant-klasik u rangu sa igrama poput prvog Civilizationa ili Populusa. Ta taktička strategija na poteze je bila izuzetno teška i nemilosrdna, ali u većini slučajeva pravedna i ako su vas vanzemaljci isprašili po turu, vjerojatno je da ste si sami bili za to krivi. Ono što će odmah upasti u oči svima koji su igrali ili barem gledali kako se igra original je to da je 80% gameplay mehanike koju Enemy Unkown koristi ista onoj iz ’93. To je zapanjujući podatak i puno govori o tome kako prava kvaliteta uvijek ostaje prava kvaliteta, čak i 20 godina nakon što je prvi puta izašla na svijetlo dana.

Sam gameplay se može podijeliti na dva dijela. Prvi bi bio naravno borba protiv vanzemaljaca, dok bi drugi bio upravljanje bazom koji obuhvaća cijeli niz aspekata poput nadogradnje same baze, istraživanje novih tehnologija i uporaba istih, upravljanje raznim resursima i sl. Krenimo od upravljanja bazom. Veterani serijala će odmah primijetiti da je ovdje moguće izgraditi samo jednu bazu iz koje ćete onda sve ostalo raditi. Nju je moguće nadograđivati sa raznim stručnim prostorijama koje će vam omogućiti bolje uvijete u vašoj borbi. Naravno tu je laboratorij gdje ćete istraživati vanzemaljce i njihovu tehnologiju prilagođavati osobnoj uporabi. U tvornici ćete izrađivati ono što ste u laboratoriju istraživali, a kasnije će biti moguće i nadograditi tvornicu kako biste dodatno poboljšali postojeću opremu. U barakama ćete opremati svoje vojnike i angažirati nove, a morate uvijek i paziti da cijela baza ima dovoljno struje za što služe generatori. Tzv. “Situation Room” je prostorija gdje možete vidjeti kolika je razina panike u zemljama članicama XCOM projekta. Ovdje ćete često zalaziti jer ćete morati pomno pratiti razinu panike kako biste lakše odlučiti gdje intervenirati, jer ipak, obuhvatiti sve nije moguće. Ono što je bitno reći je da ukoliko osam članica zbog razine panike istupi iz projekta, igra automatski završava, a vanzemaljci pobjeđuju. Taktiziranje postoji čak i u izgradnji sam baze jer pomoćne prostorije daju bonuse ako su okružene istim takvim prostorijama, tako da je potrebno dobro isplanirati raspored cijele baze.

Iako je upravljački dio igre kompletno i zabavno iskustvo, prave stvari počinju tek kad stupite u borbu protiv mrskih vanzemaljaca. Kao što smo rekli, ovo je taktička strategija na poteze, gdje prvo vi odigrate svoj potez sa članovima svog tima (kojih ima od 4 do 6, ovisno o nadogradnjama), a zatim čekate da neprijatelj napravi svoj potez. Iako je A.I. odličan (na višim težinama gotovo nemoguć) najveći neprijatelj ćete si biti vi sami, odnosno ljudska priroda. Ovo je igra koja je napravljena da se igra sporo, promišljeno, najviše nalik šahovskom meču pa će većina igrača kojima je strpljenje u igrama bogohulno početi jurišati glavom bez obzira, samo kako bi se gadno iznenadili.

Naime iako je igra na normalnoj težini znatno lakša od originala, osnovni principi su ostali isti, a glavni je da ako netko iz vašeg tima pogine, on stvarno pogine te ga nećete dobiti natrag nakon završene misije. To možda ne zvuči kao nešto posebno, no s obzirom da vojnici napreduju i što ih više koristite postaju sve bolji, neće vam baš biti svejedno kada vam ubiju veterana sa preko 20 misija i 50ak killova. Ravnoteža u timu je sada čak i važnija nego prije jer vojnici imaju i klase koje nasumce dobivaju sa prvim promaknućem. Postoje 4 klase (i sve su podjednako važne): teško naoružanje, koji je posebno efektan protiv mehaničkih neprijatelja, snajperist, koji preko cijele mape “rješava” neprijatelje, zatim podrška koja radi upravo to, pruža podršku u obliku obnavljanja zdravlja i naravno sveprisutni obični prašinari koji služe za flankiranje neprijatelja i bliske susrete sa istima. Igranje sa svim mogućnostima tima će vam pružiti sate i sate zabave, a kad nađete onaj pravi balans koji vama odgovara rušit ćete sve pred sobom.

Ništa nije savršeno

O audio-vizualnom aspektu igre ne treba pretjerano trošiti riječi jer u ovakvom tipu igre to nije nešto što ćete pretjerano primjećivati. Oboje je solidno i to sigurno neće biti razlog koji će igrače odbiti od igre, a oni koji igru budu igrali neće to raditi jer odlično izgleda i zvuči. Ono što bi moglo odbiti igrače su bugovi poput “stvaranja” neprijatelja među vašim jedinicama i česta rušenja na desktop. Zadnje zakrpe su popravile masu tih problema, no ukoliko pratite naše recenzije, znate koliko “obožavamo” kada netko zbog nečega proizvod “gura van” dok još nije završen sa tehničke strane.

Koliko vrijedi jak community

Umjesto da u zaključku objašnjavamo kako je ovo igra prvenstveno za nostalgičare (od kojih većina već sigurno ima svoju djecu), iznijet ćemo vam neke činjenice koje su popratile izdavanje igre kako bismo pokazali koliko je zapravo ovo kultna igra. Po izlasku igra nije bila kompatibilna sa Win XP sustavom (iako tehnički zahtjevi jesu), a nekoliko tjedana nakon izlaska fanovi su uspjeli napraviti kod koji je omogućio igranje na XP-u. Developeri su u zadnji tren izbacili “Second Wave”, mod koji daje mogućnost dodatnog podešavanja određenih stavki kampanje. Samo desetak dana nakon izlaska fanovi su ustanovili da je mod još uvijek u datotekama, samo je izbrisan iz izbornika igre; naravno sada imamo bezbroj aplikacija koje omogućuju “Second Wave”. Ovakvih primjera ima na pretek, a sve što je napravljeno, napravljeno je bez bilo kakvog Construction Kita kojim se služe modderi u recimo Elder Scrolls serijalu, već iz samog koda igre. Ukoliko ste pročitali recenziju u cijelosti onda se nadamo da ne možete odoljeti, a da se ne okušate u ubijanju svemiraca, a mi se ispričavamo što smo kasnili sa recenzijom jedne ovakve monumentalne igre.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 23:15