1. Tigar i zmaj, Ang Lee, Kina - 119
Politolozi i ekonomisti kažu da je početak 21. stoljeća u znaku „Chimerike“, himere Kine i Amerike, globalnog duopola koji kontrolira svjetsku proizvodnju, potrošnju, tehnologiju i imaginarij. A film koji simbolizira filmsku inačicu „Chimerike“ nastao je na samom početku ovog desetljeća i obilježio ga: taj film zvao se „Tigar i zmaj“.
„Tigar i zmaj“ djelo je tajvanskog režisera odgojenog u SAD, američkog scenarista i kapitala, hongkonških glumaca i tehničara, te kineske tradicije, kulture i jezika. Početkom milenija, u vrijeme kada se pojavio u kinima, najavljivao je puno novoga, ponajprije povišenu toleranciju široke publike diljem svijeta prema kostimiranim mačevalačkim melodramama (činilo se da su one stvar prošlosti) te prema tuđim kulturama i nepoznatim jezicima (radnja se odigrava u medijevalnoj Kini, a govori se na mandarinskom). Sada, kad smo na izmaku desetljeća, znamo da je to bila iluzija (bar dok nas ne uzdrma neki novi presedan), da se hollywoodska globalizacija samo pojačala. No, „Tigar i zmaj“ imao je svoje sljedbenike. Nakon njega, u Kini nastaje niz komercijalnih, raskošnih spektakala koje režiraju najbolji hongkonški režiseri i koje često obilježava nametljivi nacionalizam. Ni jedan od tih filmova nije dosegao finoću, ljepotu i perfekciju „Tigra i zmaja“, filma s prekrasnim borilačkim scenama u kojima se leti zrakom, a tišinu prekida samo zveket oružja, u kojem su romance samo privremene, a razlika između starijih i mlađih ljubavnika mjeri se jedino mudrošću i pojačanom strašću. Jedan od najefektnije snimljenih filmova u povijesti kinematografije (direktor fotografije je Peter Pau) odlikuje se izvanredno sceničnim izborom lokacija, pa je gledatelj povremeno uvjeren da je pred njim virtualna bajka. Krivo, jer sve što vidimo u filmu je stvarno (osim skakanja po krovovima koje je izvedeno uz pomoć tanjušnih žica), samo što je vještinom redatelja pretvoreno u čarobnu slikovnicu. (N.P.-J.P.)
Hollywoodski imperij načet na rubovima. Dolazi bujica iz Azije
Sasvim nesložni kritičari Jutarnjeg
Na vrhu liste stari Radić i mladi Sviličić
2. 4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana, Cristian Mungiu, Rumunjska - 109
Mungiuov pobjednik Cannesa iz 2007. vrhunac je rumunjskog novog vala, ujedno film koji demonstrira ono najbolje u bukureštanskom pokretu. „4 mjeseca“ je film o Ceausescuovoj eri i možda najbolji film o komunizmu nastao u post-komunizmu. No, krivo bi ga bilo svesti na to: on je ponajprije sjajna studija karaktera, film o odgovornosti i neodgovornosti. (J.P.)
3. Apocalypto, Mel Gibson - 108
Sklonost žestokim scenama i živopisnim slikama Mel Gibson je vrlo disciplinirano i izuzetno nadahnuto iskazao u uzbudljivoj priči o kraju dekadentne civilizacije Maya i početku jedne nove, koja započinje tek kad film završava.(N.P.)
4. Planina Brokeback, Ang Lee, SAD - 86
Povijesni značaj filma Anga Leeja je ponajprije tematski, uvođenje homoseksualne ljubavi u multiplekse, međutim, ne smije se zaboraviti da je film izvanredno režiran i da puno toga sugerira vizualnim sredstvima a ne samo naracijom.(N.P.)
5. Mulholland Drive, David Lynch, SAD - 85
„Mulholand“ je čista esencija svega onoga što je kod Lyncha magično i neobjašnjivo. To je dugački, jezoviti san, zagonetka bez ključa, dramaturška babuška kojoj nikad ne stižete do središta. (J.P.)
6. Smrt gospodina Lazarescua, Cristu Puiu, Rumunjska - 81
Prvi veliki uspjeh rumunjskog novog vala, „Lazarescu“ je tranzicijski reality, film koji kroz tri sata prati tri posljednja sata života bukureštanskog umirovljenika. Svakog tko je ikad imao posla s hitnom pomoći i zdravstvom, od Puiuove „anti-Hiitne službe“ proći će srsi. Nikad istočna Europa nije na filmu izgledala tako uvjerljivo! (J.P.)
7. Sjećanje ne umorstvo, Bong Joon-ho, Koreja- 78
Neobično slojevito ostvarenje Bonga Joon-hoa spoj je klasičnog trilera o serijskim ubojicama te političke i društvene kronike južnokorejskog društva. U europskom filmu pandan mu je sjajni Siodmakov „Noću kad je došao Vrag“ o razdoblju nacizma. (N.P.)
8.Oldboy, Chan-wook, Park, Koreja - 69
Možda i najbolji žanrovski film od „Paklenog šunda“: jedan od onih filmova koji kao da su pronašli neku pukotinu u vremenu i iz budućnosti došli u sadašnjost. Postmodernističko remek-djelo koje je život oponašao i u praksi (slučaj ubojice s Virginia Techa). (D.J.)
9. Povratak, Andrej Zvjagincev, Rusija - 68
Pobjednik Venecije iz 2003., „Povratak“ je film koji je došao niotkuda, nastao izvan svih smjerova i trendova, djelo zakašnjela debitanta koji taj uspjeh više nije ponovio. To je film-mit, sfinga ledene, enigmatične ljepote. (J.P.)
10./11. Pijanistica, Michael Haneke, Francuska/Austrija- 67
Forenzička studija seksualno frustrirane 47-godišnje pijanistice sklone tajnom noćnom životu i samoozljeđivanju. Jednostavno se morate zapitati što bi Hitchcock rekao da može vidjeti „Pijanisticu“. A tek Bunuel? (D. J.)
10./11. Policijski, pridjev, Corneliu Porumboiu, Rumunjska - 67
Najbolja ilustracija stilske i tematske superiornosti suvremenog rumunjskog filma. Naspram ovog začudnog eseja o jeziku i policijsko-kaznenom sustavu većina mladog evropskog filma izgleda irelevantno. (D.J.)
12. Panov labirint, Guillermo del Toro, Španjolska/Meksiko- 66
Fascinaciju španjolskim građanskim ratom (i dugim poraćem) meksički redatelj Guillermo Del Toro izložio je u „Vražjoj kralježnici“ i u ovom filmu, koji se još izravnije oslanja na fantastiku, pa svijet mašte male protagonistice postaje realniji, ali i ne manje zastrašujući od zbilje.(N.P.)
13. Ubojstvo Jessea Jamesa, Andrew Dominik, SAD - 65
Gotovo trosatni vestern Australca Dominika dvije je godine čekao distribuciju, a potom propao kod publike i vratio jedva pola uloženog novca. Film s izvanrednim Bradom Pittom za holivudske je kriterije bio fijasko, ali fijasko su bili i filmovi Orsona Wellesa, pa su danas klasici. „Jesse James“ je mudra studija o usmenoj i medijskoj kulturi, film koji govori kako nastaju mitovi, a kako junaci.(J.P.)
14. Smrt radnika, Michael Glawogger (D), Austrija - 55
Gdje su nestali radnici razvijenog Zapada? Austrijski dokumentarist krenuo je u potragu za njima širom Evrope, Azije i Afrike, vrativši se s filmom koji je optužnica protiv globalizma, neokolonijalizma, i uopće suvremenog svijeta. (D.J.)
15. Dogville, Lars Von Trier, Danska - 54
Destrukciju Amerike započetu u „Plesačici u tami“ danski filmaš Lars Von Trier još je hrabrije elaborirao u ovoj drami, koja bi se uz malo preinaka mogla izvoditi i na pozornici. Zapravo, oda filmskom mediju, koji trijumfira nad teatarskim sastojcima.(N.P.)
16./17. Skriveno, Michael Haneke - 52
Triler genijalnog Austrijanca mogao bi se opisati kao smjesa japanskog horora, političkog filma sedamdesetih i Simenona. To je pametni, uznemirujući film o krivnji bijele, građanske Europe. (J.P.)
16./17. Gomorra, Matteo Garrone, Italija - 52
Inspiriran istoimenom knjigom novinara Saviana, Garroneov film od novinarske je rastresite građe načinio čvrsti splet dramskih uzroka i posljedica. Ovaj je film sonda u crnu jamu, u mediteransko srce tame. „Gomorra“ pokazuje kako to izgleda kad jedna zajednica pristane na korupciju i bezakonje. U Hrvatskoj bi Gomorra morala biti školska lektira! (J.P.)
18. Zavjera, Frank Pierson, V. Britanija/SAD - 50
Uprizorenje konferencije na Wannseeu s temom „konačnog rješenja“. Dokumenti o sastanku su uništeni. No nakon rata slučajno je pronađena jedna kopija. „Zavjera“ je „grozokaz“ tog najmračnijeg dokumenta u povijesti čovječanstva. (D.J.)
19. Gospodar prstenova, Peter Jackson, Novi Zeland/SAD - 49
Jackson je obećao film koji će za žanr fantastike biti ono što je „Casablanca“ za romanse; na kraju je to i isporučio. Povijest Međuzemlja je ekranizirana, a Moby Dick svih predložaka ulovljen. (D.J.)
22. - 25.
Ratovi zvijezda -osveta Sitha, George Lucas, SAD
Potraga za Nemom, Andrew Stanton, SAD
Mystic River, Clint Eastwood, SAD
Život drugih, Florian Henckel von Donnermarck, Njemačka - svi 48
26.- 27.
Crna knjiga, Paul Verhoeven, Nizozemska
Mala djeca, Todd Field, SAD - 47
28. - 29.
Neobični slučaj Benjamina Buttona, David Fincher, SAD
Funny Games U.S., Michael Haneke, SAD - 46
30.-31.
Istočno od raja, Lech Kowalski, Francuska
Vitez tame, Christopher Nolan, SAD -45
32.-33.
I tvoju mamu također, Alfonso Cuaron, Meksiko
Tiho svjetlo, Carlos Reygadas, Meksiko - 44
34.-35.
In the Mood For Love, Wong Kar-wai, Kina
Oblak 9, Andreas Dresen, Njemačka - 43
36.- 38.
Brodolom života, Robert Zemeckis, SAD
Lake Tahoe, Fernando Eimbcke, Meksiko
Rat Charliea Wilsona, Mike Nichols, SAD- 42
39. - 40.
Pijanist, Roman Polanski, Francuska/Poljska
Stranputica, Alexander Payne, SAD - 41
41.Nema zemlje za strarce, Joel i Ethan Coen - 39
42.-43.
Čovjek kojeg nije bilo, Joel i Ethan Coen
Razred, Laurent Cantet -38
44.Ordinary People, Vladimir Perišić, Srbija - 37
45.- 46.
Čovjek bez prošlosti, Aki Kaurismaki, Finska
Razgovaraj s njom, Pedro Almodovar - 36
47. Spaliti nakon čitanja, Joel i Ethan Coen - 35
48-51.
Wendy i Lucy, Kelly Reichardt, SAD
Hrvač, Darren Aronofsky, SAD
Teret 200, Aleksej Balabanov, Rusija
Pakleni poslovi, Andrew Lau i Alan Mak, Kina - 34
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....