NAJVEĆI SUKOB IZDAVAČA U 21. STOLJEĆU

Amazon: Knjiga ne smije biti skuplja od 9,99 dolara. Za Hachette je to bila objava rata

Amazon, kompanija čija se vrijednost procjenjuje na 90 milijardi dolara, protiv Hachettea, kompanije u okviru Lagardere grupe, čija je vrijednost procijenjena na više od 10 milijardi dolara. Sukob bijesni već četiri mjeseca, a kraj se ne nazire

Prije desetak godina Amazon je promijenio način na koji kupujemo knjige. Milijuni knjiških moljaca diljem svijeta odjednom su dobili pristup najvećoj knjižari na svijetu. U svega nekoliko klikova praktički bilo koja štampana knjiga mogla je biti u rukama fanova za samo nekoliko dana. Tijekom godina ponuda se širila, a dostava ubrzavala. Neke knjige mogle su se naručiti do podne i već isti dan biti u rukama. Sve su promijenili kad su izdali Kindle, možda ne prvi, ali definitivno najpraktičniji čitač e-knjiga na svijetu. Sada su ljudi diljem svijeta mogli samo jednim klikom dobiti knjigu iste sekunde na svoj Kindle. Početi je čitati u manje od trideset sekundi. Bila je to stvarno monumentalna promjena. Amazon je, još jednom, pobijedio.

Baš kao što je desetljeće ranije polako počeo graditi knjižarski imperij (koji se u međuvremenu proširio i postao trgovina za sve - od WC papira do automobila), Amazon je sada bio prvi i najveći u svijetu e-knjiga. A kada ste prvi, kada dominirate kao Amazon, onda postavljate svoja pravila igre. Već nekoliko godina, svako toliko, pojavi se neki izdavač koji je nezadovoljan Amazonom i uvjetima koji su im nametnuti da bi mogli prodavati svoje e-knjige na njegovoj knjižari. Od raspodjele novca od prodaje do nametanja cijena, izdavači su se žalili na sve. No, do sada su se žalili manji izdavači i samizdat autori.

Tiha firma

Ovih se dana Amazon našao u velikom problemu. Prvi put došao je u sukob sa zaista velikim izdavačem. Izdavačem koji mu može parirati u svemu - novcu, PR-u i utjecaju na autore. Amazon je posljednjih mjeseci u vrlo otvorenom PR ratu s Hachetteom, francuskom izdavačkom kućom, vrlo vjerojatno najvećom na svijetu. Hachette izdaje najbolje i najpopularnije svjetske autore ( Ansel Adams, Mark Childress, Malcolm Gladwell, Joe Lansdale, Stephenie Meyer, James Patterson i David Foster Wallace samo su neki od njih), pokupovao je desetke izdavačkih kuća, otkupio izdavačke biznise Time Warnera i Disneyja. Do sukoba je došlo kada je Amazon sugerirao da nije u redu da izdavači sami postavljaju cijene svojih e-knjiga i naredio Hachetteu da im maksimalna cijena smije biti 9,99. Naravno, to nije dobro prošlo kod gigantskog izdavača i rat je pokrenut.

Kako sada stvari stoje, Amazon iz ovog sukoba polako izlazi kao gubitnik, barem na području PR-a i ugleda koji je do prije samo nekoliko mjeseci uživao u svijetu izdavaštva. Amazon je oduvijek bio tiha firma, rijetko su odgovarali na optužbe i nisu ulazili u sukobe. No, sve se promijenilo, barem kako u svom velikom profilu tvrdi britanski Guardian, kada je Russell Grandinetti zasjeo na drugo mjesto u kompaniji i postao potpredsjednik Amazona koji odgovara direktno vlasniku i predsjedniku odbora Jeffu Bezosu.

Guardian ga je opisao kao čovjeka koji je “zadužen za strategiju digitalnih knjiga, što je trenutno najvažnija pozicija u kompaniji” i “vrlo vjerojatno najvažnijeg čovjeka u izdavačkom poslu”. List je, također, spomenuo da se radi o zlom geniju. Iako je u svijetu knjiga Grandinetti poznat kao vrlo pametan i lukav tip, Amazonov recentni fijasko koji ih je koštao imidža natjerao je mnoge da se zapitaju o čemu se tu zapravo radi.

Prva vijest o sukobu

Amazonovi problemi počeli su početkom svibnja, kada je David Streitfeld, novinar New York Timesa, objavio priču u kojoj nekoliko vrlo pouzdanih sugovornika otkriva da Amazon u pretragama pokušava sakriti Hachetteove naslove, a ako ih kupci uspiju pronaći, pokušava ih motivirati da kupuju knjige drugih izdavača. Iako ni Amazon, ni Hachette ugovorno ne smiju otkrivati o čemu pregovaraju, svima je bilo jasno da je sukob izbio zbog cijene e-knjiga, problema koji muči izdavače otkako je Amazon izmislio Kindle.

Streitfeld je, nakon razgovora s nekoliko izdavača, otkrio da se radi o taktici koju Amazon često koristi kako bi prisilio izdavača da pristane na njihove uvjete. U slučaju Hachettea radilo se o novim veleprodajnim uvjetima. Kada su se 2010. posvađali oko cijene e-knjiga s izdavačkom kućom Macmillan, Amazon je u jednom trenutku maknuo gumb kojim se kupuju njihove knjige na najpopularnijoj svjetskoj knjižari. Vratili su ih dva dana kasnije, kada je Macmillan pristao na sve uvjete koji su mu ponuđeni. I kako se obračun Amazon - Hachette odugovlačio, tako je Times tjedan za tjednom objavljivao članke o sukobu objašnjavajući da Amazonovo kažnjavanje Hachettea samo šteti autorima i uznemirava kupce koji su morali čekati i po tri tjedna da bi dobili knjigu koju su naručili s Amazona.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Magazina Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2024 08:46