VELIKA ISTRAGA

BANDU TAJNO NADZIRALI GODINU DANA Krivotvorili isprave skupocjenih auta, glavni svjedoci su kupci, a među njima nogometne zvijezde i muž Željke Markić

 
S lijeva na desno: Mislav Oršić, nogometaš Dinama; Tihomir Markić, urolog i suprug Željke Markić; Ivan Tomečak, nogometaš u belgijskom Clubu Brugge; Matej Mitrović, nogometaš u belgijskom klubu Brugge
 CROPIX

U protekle tri godine uvezli su i prodali u Hrvatskoj najmanje 86 luksuznih automobila, mahom Mercedesa, BMW-a, Audija i Porschea, vrijednih u prosjeku preko 50.000 eura, a da pritom ni na jedno vozilo nije plaćen ni PDV ni poseban porez na motorna vozila.

Plaćanje su izbjegli krivotvorenjem isprava i izdavanjem nevjerodostojnih računa. Državni proračun tako je oštećen za blizu 17 milijuna kuna. To su ukratko optužbe zbog kojih je u ovotjednoj akciji hrvatske i slovenske policije, pod rukovođenjem specijalnih tužiteljstava dviju država, uhićeno 12 osoba. Protiv dvoje osumnjičenih zasebna istraga vodit će se u Sloveniji, dok je naš USKOK otvorio istragu protiv deset osumnjičenih osoba, četvero Hrvata uhićenih na zagrebačkom području i šestero slovenskih državljana privedenih u Sloveniji.

Kako je potvrdila policija, u pretragama je pronađena opsežna krivotvorena dokumentacija, pečati tvrtki, novac, mobiteli, ali i dva pištolja sa streljivom i jedan prigušivač. Zaplijenjeno je i pet automobila visoke klase.

Glavni organizatori ovog ilegalnog posla bili su, prema navodima optužbe, slovenski državljani Matija Iskra iz Brežica te Tomaž Stopar iz Novog Mesta. Oni su uz pomoć suosumnjičenika organizirali osnivanje niza tvrtki u Sloveniji i Hrvatskoj, ali i u Njemačkoj gdje su najviše kupovali vozila te su na direktorska mjesta postavljali osobe slabijeg imovinskog stanja, dok su stvarno sami njima upravljali.

Uvoz i prodaja

Preko tih tvrtki kupovali su vozila u autokućama u Njemačkoj i Italiji, pri čemu su prikrivali obvezu plaćanja PDV-a u zemlji u koju se automobil uvozi i prodaje krajnjem kupcu. Umjesto PDV-a navodili su da se primjenjuje posebni postupak oporezivanja marže, što znači da se porez obračunava samo na razliku između nabavne i prodajne cijene vozila, a ne na ukupnu vrijednost isporučenog vozila.

PUZ

Usto, izbjegli su i plaćanje trošarina krivotvoreći rješenja o plaćanju posebnog poreza na motorna vozila Carinske uprave te o plaćanu naknade za gospodarenje otpadnima vozilima Fonda za zaštitu okoliša. Tako su krajnjim kupcima mogli ponuditi niže cijene vozila, a ujedno i izravno staviti u džep dio razlike nastale zbog neplaćanja spomenutih davanja.

Automobile su uglavnom dovozili u Sloveniju i izlagali ih u autosalonu tvrtke MPO u Brežicama. Prodaju su oglašavali i na svojoj internetskoj stranici www.mpo-autopark.eu, ali i putem Facebook stranice MPO Autopark Hrvatska. Na tim oglasnim stranicama istražitelji su uočili istaknute brojeve telefona upravo dvojice glavnih okrivljenika Iskre i Stopara.

Dakle, automobili su bili u posve normalnoj prodaji. A s obzirom na to da su vozila u salonu MPO-a u Brežicama bila isključivo visoke klase, logično je da su kupci bili imućnije osobe. Treba naglasiti da ni policija ni USKOK kupce ne terete na bilo koji način. Smatra se da su automobile kupili u dobroj vjeri, a da pritom nisu imali nikakvih saznanja da je dokumentacija prilagođena i krivotvorena. Stoga im kupljena vozila neće biti oduzeta niti će se kupce teretiti da sada podmire neplaćeni PDV i trošarine. Za to se u započetom kaznenom postupku terete članovi ovog, prema inkriminaciji, zločinačkog udruženja.

Bez komentara

Kupci vozila samo će biti ispitani tijekom istrage u svojstvu svjedoka. A među njima ima najviše poduzetnika, vlasnika raznih tvrtki, ali i liječnika, odvjetnika, nogometaša. Dinamovac Mislav Oršić sredinom prošle godine od tvrtke pod kontrolom okrivljenika kupio je Mercedes E klase AMG E43 4MATIC za oko pola milijuna kuna. - Vozilo sam uredno kupio na način sa sam uplatio novac po predračunu a na što je uredno plaćen porez. Auto mi je isporučen i tu je priča završena. Ne bih ulazio u detalje koji su se pojavili u medijima jer ne znam ništa više, rekao nam je Oršić.

Kao kupac Mercedesa S klase 400, vrijednog oko 650.000 kuna, spominje se i Matej Mitrović, dok je Ivan Tomečak za otprilike isti iznos kupio Porsche Cayenne.

U istrazi bi trebala svjedočiti i Vlatka Prosinečki, supruga Roberta Prosinečkog, koja je kupila Range Rover Sport 3.0 SDV6 HSE, a kao svjedok je predviđen i njegov brat Sven Daniel Prosinečki. Među svjedocima se među ostalima našao i Tihomir Markić, suprug Željke Markić, zbog kupnje Mercedesa GLC 220CDI 4MATIC vrijednog oko 400.000 kuna.

- Ne znam ništa o pozadini slučaja i nemam komentara - rekao nam je Markić kratko.

Javio nam se i Ivan Tomečak, nogometaš Club Bruggea.

- Ja sam uzeo auto od Euroleasinga, sad tko je šta di radio pojma nemam, ja plaćam svoje svaki mjesec obveze koje imam prema leasingu, a ovo dalje pojma nemam - istaknuo je Tomečak.

PUZ

Istražitelji su pojedince iz ove kriminalne skupine tajno nadzirali gotovo godinu dana. U tom su razdoblju ulovili puno zanimljivih telefonskih razgovora.

Tako su, primjerice, u travnju prošle godine zabilježili razgovor između Matije Iskre i sada suokrivljenog Vidana Akalovića iz Ivanić Grada u kojemu razgovaraju o osobama koje će formalno koristiti kao direktore svojih tvrtki. “Šef” tada govori Akaloviću da im je jedan od tih direktora, Dalibor J., koji je formalni direktor jedne tvrtke u Ljubljani, s računa u Hrvatskoj podigao iznos od 51.000 kuna. Akalović pita Iskru treba li možda to prijaviti policiji, a Iskra mu odgovara:

- Ma ne. Ne možeš zvati policiju. Odi i hitno ga nađi i uzmi mu novac, jer će ga prokockati, a onda ga možemo samo ubiti.

Krivotvorine

Nekoliko mjeseci poslije isti dvojac organizira da se “direktoru” Daliboru J. izda putovnica u Hrvatskoj te su ga zatim poslali u Njemačku da tamo, naravno samo formalno, vodi jednu njihovu tvrtku u mjestu Rattenkirchenu.

Zanimljiva situacija dogodila se pri lanjskoj prodaji skupocjenog Porsche Macana jednoj osobi u Zagrebu. Vozilo, naime, nisu uspjeli registrirati u Hrvatskoj jer se ispostavilo da je u rješenju Carinske uprave o plaćanju trošarina navedena pogrešna godina proizvodnje, umjesto 2018. upisali su 2008. Budući da je kupac želio što prije preuzeti vozilo koje je naručio i platio, osumnjičenici su postali neoprezniji u telefonskoj komunikaciji, pa su okrivljeni organizatori nazvali suokrivljenog Igora Pintariča iz Ljubljane i spočitavali mu kako je mogao upisati krivu godinu. On je, pak, uzvraćao da je upisao one podatke koje su mu oni dali. Na koncu su, zavlačeći kupca da moraju ponovno otići na Carinu radi ispravka rješenja, Pintariču “kupili” dodatno vrijeme za izradu novog krivotvorenog rješenja. No istražitelji su detektirali od koga dolaze spomenute krivotvorine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 12:45