SLUČAJ CROATIA BUS

Bivši direktor propalog Kamenskog i njegova kći osuđeni zbog muljaža teških čak 6 milijuna kuna

Na teret im se stavlja da su neistinito naveli da će njihova tvrtka Metro moneta nabaviti i prodati Autobusnom prometu d.d. paket dionica

Antun Crlenjak

 Bruno Konjevic/Cropix

Antun Crlenjak (74), u javnosti poznat kao najpoznatiji bivši direktor propalog Kamenskog te njegova kći Anamarija (44) nepravomoćno su osuđeni na Općinskom kaznenom sudu u Zagrebu na uvjetne kazne zbog prijevare u gospodarskom poslovanju, a sve zbog paketa dionica Croatia busa teškog 6,1 milijun kuna.

Anamarija Crlenjak je kao prvookrivljena osuđena na 10 mjeseci zatvora s četverogodišnjim rokom kušnje, dok je njezin otac Antun dobio 11 mjeseci zatvora uvjetno na pet godina. Pojedinačno moraju nadoknaditi po 2000 kuna paušalnog troška i 10.809 kuna za knjigovodstveno vještačenje, dok je oštećena tvrtka Autobusni promet, koja je postavila imovinsko pravni zahtjev na 6,122.856 kuna upućena u parnični postupak.

Kao olakotne okolnosti sud je optuženima uzeo u obzir da u vrijeme počinjenja djela nisu bili osuđivani (iako se za njega to u međuvremenu promijenilo) kao i činjenicu da je od "brljanja" s dionicama prošlo 17 godina. Za sud je olakotno bilo i to što su se uredno odazivali na rasprave, a Antunu Crlenjaku u prilog ide i njegova dob. Sud je mišljenja i da to njegovo postupanje "evidentno nije bio modalitet ponašanja već ga je do ovakvog protupravnog postupanja doveo splet brojnih životnih i radnih okolnosti u kojima se našao". Anamariji Crlenjak, iako prvookrivljenoj, sud je izrekao blažu kaznu jer je "postupala u skladu s poslovnim odlukama svoga oca koji je faktički vodio i upravljao tvrtkom Metro moneta".

Tijekom sudskog postupka bilo je sporno jesu li Crlenjakovi doveli u zabludu Ivana Biškupa kao odgovornu osobu i zastupnika Autobusnog prometa oko kupnje i prijenosa vlasništva 49489 dionica Croatia busa i jesu li postupali s prijevarnom namjerom.

Optužnica zagrebačkog tužiteljstva Crlenjakovima stavlja na teret da su od veljače 2006. do rujna 2007. neistinito naveli da će njihova tvrtka Metro moneta nabaviti i prodati varaždinskom Autobusnom prometu d.d. paket dionica sklopivši pritom i ugovor o kupoprodaji premda su znali da je stvarni vlasnik dionica Antun Farkaš i da dionicama ne mogu raspolagati.

Sud je zaključio da su postupali prijevarno i da je njihova obrana bila usmjerena na otklanjanje odgovornosti. Financijsko knjigovodstvena vještakinja je u svom nalazu i mišljenju naznačila da je ugovor o kupoprodaji 49489 dionica Croatia busa između Metro monete kao prodavatelja i Autobusnog prometa kao kupca zaključen 15. veljače 2006. Kupoprodajna cijena iznosila je 5,1 milijun kuna te je varaždinski Autobusni promet isplatio navedeni iznos tvrtki Metro moneta. Ujedno je izvršeno i plaćanje 976.000 kuna za uslugu nabavke 49489 redovnih dionica CBUS-R-A na. Iznosi po ugovoru o kupoprodaji dionica plaćani su temeljem ugovora o cesiji (mjenicama, zadužnicama, direktnom uplatom na račun te ustupom potraživanja) pa je tako prema računicama Autobusni promet Crlenjakovoj Metro moneti, iako nije bila još vlasnik dionica, platio preko 6,4 milijuna kuna, a od tog iznosa je dalje 2,6 milijuna kuna uplatila Farkašu. No, kupoprodaja dionica između Metro monete i Autobusnog prometa nije dokumentirana u SDA već iz prikaza vlasničke pozicije na temelju kupnje dionica na dražbi Varaždinske burze od 15.veljače 2006. proizlazi da je Farkaš vlasnik dionica. Na isti datum Anamarija Crlenjak je sklopila ugovor o kupoprodaji dionica i s Farkašem, a u članku 2 tog Ugovora bilo je definirano da će tek po plaćenoj ukupnoj kupoprodajnoj cijeni od 4 milijuna kuna, kupac i prodavatelj sačiniti kupoprodajni ugovor kod javnog bilježnika na osnovu kojeg dalje dionice može prenijeti na svoje ime kupac.

Otac i kćer Crlenjak na suđenju su porekli krivnju.

- Bila sam direktorica tvrtke Metro moneta i sklopila sam sporni ugovor o kupoprodaji dionica, a suradnju s Autobusnim prometom dogovarao je moj otac. Bila sam potpisnik na ugovoru, a do potvrde o isplati nije došlo jer smo zapravo bili kreditori AP-a. Dionice po obračunu nisu u cijelosti plaćene pa zato i nisu prenesene u cijelosti. Naime, nakon sređivanja kredita za Autobusni promet, morali smo plaćati kamate koje su ušle u obračun. Novac dobiven od dionica je isplaćen Antunu Farkašu, a u dogovorima o kupoprodaji sudjelovao je Antun Biškup koji je tada bio direktor Autobusnog prometa i koji je bio upoznat s uvjetima otkupljivanja dionica. Biškupa sam prvi puta vidjela prilikom potpisivanja ugovora o kupoprodaji 49489 dionica te smo ga ovjerili kod javnog bilježnika. Drugi put sam ga vidjela kad su se parafirale naknadne izmjene prvotnog ugovora a koje su se odnosile na sredstva osiguranja plaćanja koje je trebao predati Biškup u ime AP-a - posvjedočila je Anamarija Crlenjak pojasnivši da je u prvom ugovoru stajalo da je njima Autobusni promet dužan kao sredstvo osiguranja predati mjenice i zadužnice dok je naknadno Biškup predočio da on nije ovlašten iste izdavati u ime Autobusnog prometa.

Pa je stoga, tvrdila je Crlenjak, kao sredstvo osiguranja u ugovoru navedeno da mogu zadržati dionice Croatia busa u posjedu do konačne isplate iznosa za koji su dionice kupljene. Naglasila je i da je njezina Metro moneta imala nekih 4-5 poslovnih još suradnji s Autobusnim prometom.

- Dok sam bila direktorica Metro monete, Biškup od mene nikada nije tražio potvrdu na temelju koje bi se mogao upisati kao vlasnik dionica niti je to potraživanje ikada spominjao. Valjda zato što je bio svjestan da je dogovoreno da će te dionice poslužiti kao sredstvo osiguranja plaćanja i drugih poslovnih obveza koji nisu bili ispoštovani. S Farkašom nikada nisam kontaktirala kao niti s njegovim brokerima - zaključila je Crlenjak napominjući da "Biškup ničime nije bio doveden u zabludu već naprotiv da je bio informiran o svim događajima, da je kontinuirano ulagao i vršio isplate, a s obzirom na to da je preminuo nažalost ne može potvrditi obrane nje i oca".

Antun Crlenjak je, pak, ustvrdio da se poslovni odnos Autobusnog prometa i Metro monete oko kupoprodaje dionica Croatia busa ne može promatrati izolirano nego u kontekstu cjelokupne poslovne suradnje između tih dviju tvrtki.

- S Biškupom me upoznao Damir Cvitešić te sam prihvatio da Metro moneta odrađuje niz aktivnosti za Autobusni promet pa i tu kupnju dionica Croatia busa. Metro moneta je trebala osigurati kredit za kupnju dionica kako bi kupila sve raspoložive dionice Croatia busa na slobodnom tržištu kao i dionice trgovačkih društava koja su bila vezana na lokaciju u Heinzelovoj gdje se nalazilo sjedište Croatia busa. O cijeni dionice nismo u početku razgovarali već smo dogovorili da će se cijena odrediti po okončanju cjelokupnog posla. Kako su dionice trebale poslužiti kao garancija za sve poslove koje je moja tvrtka odrađivala za Autobusni promet, Biškup mi je rekao da dionice držim kod sebe dok sve ne izmire. Za sudjelovanje na skupštinama CB-a, Farkaš je Autobusnom prometu izdavao punomoć a poznato mi je da je i trećim osobama izdavao daljnje punomoći za glasovanje i sudjelovanje na skupštinama kako bi se štitili interesi Autobusnog prometa - objasnio je Antun Crlenjak nabrojavši ostale poslove koji su odrađeni između Metro monete i Autobusnog prometa, a koje međutim, vještak, nije pronašao kroz vještačenje.

Pa tako spominje podizanje 3,5 milijuna kredita iz kojeg je isplaćen Farkaš, dok je ostatak otišao na plaćanje u dogovoru s Biškupom u korist Autobusnog prometa.

- Biškupu sam predao u gotovini 200.000 kuna kako bi osigurao dozvole za međunarodni prijevoz. AP Varaždin je dobio ugovor za prijevoz učenika Varaždinske i Koprivničke županije i za to je trebalo kupiti 30 autobusa. Po nalogu Biškupa radio sam i na kupnji dionica kampa na Korani kraj Plitvica, sudjelovao u isplati odštete obiteljima Kalšan i Rusan u slučaju povrata imovine. Isplaćeno im je 1,5 milijuna kuna deponiranjem iznosa u javnobilježničkom uredu. Metro moneta izrađivala je i dokumentaciju za izgradnju Volvo servisa u Popovcu na autocesti Varaždin-Zagreb. Inače, Biškup me nikada nije tražio potvrdu kako bi se mogao upisati u knjigu dionica pri Središnjoj depozitarnoj agenciji već je govorio 'imaš dionice kao garanciju' - ispričao je dalje Crlenjak naznačivši da je neka Biškupova traženja odbio financirati poput posudbe novca za kupnju Čazmatransa i financiranje novog Mercedesa za vlastite potrebe.

- Zašto sam odbio? Jer je dug Autobusnog prometa prema Metro moneti stalno rastao i iznosio već preko 2 milijuna kuna pa je Biškup otišao u Švicarsku sređivati kreditni aranžman no do realizacije istog nije došlo jer si je oduzeo život. On je bio pošten poslovan čovjek i držao se dogovora - zaključio je Crlenjak.

Franko Krišto, bivši predsjednik uprave TD Autobusni promet, posvjedočio je da je od izvršnog direktora Autobusnog prometa nakon smrti Biškupa doznao za potraživanje prema Metro moneti a koliko je njemu poznato nisu postojale nikakve druge poslovne suradnje osim ove s dionicama.

Antun Farkaš se, pak, prisjetio da su njegovi brokeri potpisali temeljem punomoći, u njegovo ime ugovor o kupoprodaji dionica Croatia busa i da se u knjizi dionica on i dalje vodi(o) kao vlasnik jer u cijelosti nije bila isplaćena cijena. Sa Crlenjakovima, tvrdi, nikad nije bio u kontaktu, a od Metro monete je zaprimio uplatu od ukupno 2,6 milijuna kuna za dionice. Negirao je i poznanstvo s pokojnim Biškupom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 10:09