NAKON TEŠKE NESREĆE

Ispovijest djelatnika Hitne: Ljudi ginu jer ih vozimo u prerađenim vozilima; Zavod: Sve je po standardu

‘Događa se da ginu osobe koje se voze otraga jer su saniteti dostavna vozila koja se prerađuju za obavljanje posla hitnih službi‘
Tomislav Petrušić, djelatnik Hitne pomoći
 Facebook Tomislav Petrušić

Stravična prometna nesreća u kojoj je jučer sudjelovalo i vozilo hitne pomoći i u kojoj su poginule dvije osobe upravo iz Hitne pomoći, ponovno je otvorila Pandorinu kutiju. Djelatnici Zavoda za hitnu medicinu, među kojima je i Tomislav Petrušić, zaposlenik HZHM Bjelovarsko-bilogorske županije, odlučili su još jednom javno upozoriti na uvjete rada za koje smatraju da su, kako sam Petrušić kaže, ispod svake razine sigurnosti. Društvene mreže u ponedjeljak su gorjele od komentara, a situacija se ne smiruje niti danas. Moj portal donosi razgovor s Tomislavom Petrušićem, jednim od "hitnjaka" koji ne želi šutjeti

Ispod standarda?

- Unazad dvije godine na našim prostorima dogodile su se dvije teške prometne nesreće u kojima su sudjelovala vozila saniteta, a riječ je o dva frontalna sudara. U jednom je vozilo saniteta otišlo pod kamion, a u drugoj se vozilo frontalno sudarilo s osobnim automobilom. Događa se da ginu osobe koje se voze otraga. Zašto? Zato što su naši saniteti, bez obzira pod čijom su nadležnošću, doslovno dostavna vozila koja se prerađuju za obavljanje posla hitnih službi i to bez standarda. Razlog je, naravno, cijena. Takav sanitet u kojem mi radimo košta oko 600 tisuća kuna, a onaj sa svim potrebnim standardima oko milijun i pol kuna. Za sve prerade običnog vozila u sanitetsko trebalo bi imati ili crash test (službeni test koji ocjenjuje koliku sigurnost pruža vozili pri sudaru) ili Elaborat djelovanja sila pri sudaru napravljen od strane EU certificiranog laboratorija. Naša vozila to nemaju. Oprema za rad gotovo da više košta nego sam sanitet, što je apsurd - upozorava Petrušić za Moj portal i dodaje kako se neke županije ipak pridržavaju standarda pa njihova sanitetska vozila i vozila hitne pomoći koštaju i do dva milijuna kuna.

Četiri vijka

- Dokaz da je ovo što govorim istina je i nesreća koja se dogodila prijašnjih godina u Garešnici. U stražnjem dijelu su se vozila dva pacijenta i dvije njihove pratnje, članovi obitelji. Jedan je pacijent ležao, a tri su osobe sjedile na stolicama koje su bile pričvršćene za pod s četiri vijka koji kod takvih udaraca pucaju i osobe nekontrolirano lete zajedno sa stolicama po stražnjem prostoru. Sve četiri osobe nađene su na jednoj hrpi, njih su te stolice doslovno ubile - govori Petrušić i dodaje kako se slična nesreća dogodila i u Velikom Grđevcu kada je vozač saniteta ostao živ, a trudnica koju je prevozio straga ostala je prikliještena između opreme, priča Petrušić. Dodaje kako je njegova kolegica koja je ozlijeđena u toj nesreći ostala i bez odštete. Naime, kako tvrdi Petrušić, imala je ozljedu koljena i mjesecima bila na bolovanju.

- Tada su nama bile osigurane samo duge kosti, ne i zglobovi, pa je kolegica ostala bez odštete jer njezina ozljeda nije bila pod osiguranjem - prepričava Petrušić jedan od, kako tvrdi, apsurda.

Nadalje, upozorava i kako sanitetski prijevoz, koji je hladni pogon, i hitna pomoć imaju ista vozila. Vozila hitne pomoći samo su bolje opremljenija, priča nam.

image
Tomislav Petrušić, djelatnik Hitne pomoći
Facebook Tomislav Petrušić

Problemi s nadređenima

- Budući da je riječ o improvizaciji, u prometnim nesrećama sve leti po zraku. Jako je čudno da je prednji dio vozila razbijen, a otraga ljudi stradavaju. Tamo nema zračnih jastuka ili kakve druge dodatne sigurnosne opreme. To su vozila namijenjena za odvesti krumpir na Zelenu tržnicu, a riječ je o francuskom modelu, odnosno o "mekanim" Citroën markama vozila - priča Petrušić koji dodaje kako ga posebice smeta što nakon kobnih nesreća sa smrtnim posljedicama, zdravstvene ustanove pronalaze dovoljno novca za brojne odštete koje moraju isplatiti obiteljima žrtava.

- Kada treba uložiti u kvalitetnija vozila u startu, špara se, a kada moraju isplatiti masne odštete koje često koštaju više nego opremljeno vozilo po svim standardima – ne bune se i pronalaze novac jer moraju - priča Tomislav Petrušić i otkriva nam kako je nakon svojih posljednjih medijskih istupanja u kojima je upozoravao na nepravilnosti u sustavu, imao problema s nadređenima.

Savjeti odvjetnika

- Nakon što sam javno ukazivao na određene nepravilnosti u sustavu, iz Zavoda mi je usmeno, onako "prijateljski" rečeno da sam preglasan i da se utišam jer bi u protivnom mogao imati problema. Od toga trenutka ja sam zatražio pomoć odvjetnika - priznaje nam Petrušić i kaže kako je ova jučerašnja situacija, odnosno negodovanje "hitnjaka" rezultiralo ponovnim pritiscima pojedine kolege kojima je rečeno da se stišaju, a koji su smogli hrabrosti javno upozoriti da su u svakodnevnoj opasnosti jer nemaju primjerene uvjete za rad.

- Ja u ovoj cijeloj priči nisam sam. Iza mene stoje brojni kolege iz Zavoda za hitnu medicinu diljem zemlje koji dijele moje mišljenje i ogorčenje oko uvjeta rada. To mogu potvrditi i brojne objave u Facebook grupi "HITNA uživo 194". Jednu objavu vidi i do 500 tisuća ljudi. Tamo zapravo pišemo svoja svakodnevna iskustva, razmišljanja i nade da će se nešto promijeniti. I da, odlučili smo kako više nećemo biti nimalo tihi, nećemo šutjeti - obrazlaže Petrušić za Moj portal otkud dolazi val brojnih reakcija "hitnjaka".

image
Tomislav Petrušić, djelatnik Hitne pomoći
Privatni Album

Vezano uz cijelu situaciju oko vozila saniteta i Hitne pomoći, kontaktirali smo i Zavod za hitnu medicinu Bjelovarsko - bilogorske županije. Upitali smo ih o svemu onome o čemu je govorio njihov djelatnik, odnosno, postavili smo pitanje udovoljavaju li vozila propisanim standardima, te koliko su dosad isplatili odšteta ozlijeđenima ili obiteljima žrtava.

Odgovor Zavoda

"Povodom tragičnog događaja koji se jučer dogodio u Suhopolju, prije svega izražavamo iskrenu sućut obitelji poginule kolegice i pacijentice, kao i djelatnicima Zavoda za hitnu medicinu Virovitičko-podravske županije, a ozlijeđenima želimo što brži oporavak. Zavod za hitnu medicinu Bjelovarsko-bilogorske županije nabavlja vozila po Standardima koje propisuje Hrvatski zavod za hitnu medicinu, a ujedno sva vozila koja se stavljaju u promet imaju crash testove. Bez opreme cijena jednog vozila iznosi otprilike oko 350.000.00 kuna. Zavod za hitnu medicinu BBŽ ima 13 vozila. Stolice u stražnjem djelu vozila također ispunjavaju uvijete propisane Standardima. Što se tiče izdvojenih sredstava za odštete žrtvama i ozlijeđenima prilikom nesreća, do sada nismo imali zahtjeve po navedenim osnovama, Zavod ima ugovorenu policu osiguranja osoba od posljedica nesretnog slučaja (nezgode)", stoji u odgovoru koji smo mailom zaprimili od Zavoda za hitnu medicinu BBŽ.

Odgovor na naše pitanje kako komentiraju optužbu Petrušića da je ušutkavan na fin i prijateljski način nakon prijašnjih istupa u medijima, nismo dobili.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 07:40