U posljednjih desetak godina, u Hrvatskoj su se ukupno srušila četiri MiG-a, računamo li ovaj koji se u utorak srušio kod Slatine, kako se može naći u javnim podacima. Najgora je nesreća u hrvatskoj novijoj povijesti bila ona 2010. kada su se dva MIG-a sudarila i srušila na vojnom poligonu Eugen Kvaternik kod Slunja, a potom i 2014. kada se jedan MiG-21 zapalio u zraku i srušio kod Lomnice.
U najnovijoj nesreći, avion MIG-21, u utorak se srušio tijekom planske obučne aktivnosti na nenaseljenom šumovitom području kod Slatine. Koliko je sada poznato, oba su se pilota MIG-a uspješno katapultirali i obojica su ubrzo nakon nesreće pronađeni.
- Avion Hrvatskog ratnog zrakoplovstva MIG-21 tijekom planske obučne aktivnosti, u utorak 6. prosinca 2022. godine prije 14,00 sati, srušio se na području kod Slatine u Virovitičko-podravskoj županiji - objavilo je Ministarstvo obrane.
S obzirom na to da je najvjerojatniji uzrok nesreće, koliko je sada poznato, kvar na motoru aviona, ova je nesreća najsličnija onoj iz 2014. kada se MIG zapalio iznad sela Petravec gdje je počeo brujati, a pilot je upravljao avionom sve do školskog igrališta iznad Donje Lomnice gdje se katapultirao te je avion pao 600 metara dalje u obližnje polje. Srećom, sve je završilo bez ozbiljnijih ozljeda za pilota Stanka Hrženjaka. Hrženjak je ispričao tada da mu je na MIG-u prvo otkazao jedan, a onda i drugi hidraulični sustav nakon čega se zapalio i motor.
- Avion je bio posve neupravljiv. Bio sam na 500 metara s brzinom od 400 kilometara i nedostajalo mi je 15 sekundi da sletim. Kad sam shvatio da je avion potpuno neupravljiv jedino na što sam gledao je da izbjegnem kuće - rekao je pilot Hrženjak.
Ipak, ozbiljniji slučaj rušenja MIG-ova bio je nekoliko godina prije, 2010. u blizini Plaškog, tijekom vojne vježbe na poligonu HV-a u Slunju. Pri padu su piloti, satnik Igor Trošelj i natporučnik Marijan Kudlik, lakše ozlijeđeni nakon što su se katapultirali iz padajućih zrakoplova. No, teže ozljede je zadobila stanovnica tog područja, Marija Klipa, koju su pogodili ostaci letjelica dok je radila na njivi. Skandal je tada izazvalo ponašanje vojske, koja je svoje lakše ozlijeđene pilote odmah helikopterima prevezla do bolnice, a teško ranjenu civilku Mariju je u ogulinsku bolnicu prebacivao susjed.
Koliko se danas zna, ta su se dva MIG-a u blizini Plaškog sudarila u zraku. Ivo Josipović, tada predsjednik Republike, rekao je da je "pad dvaju zrakoplova zaista ozbiljan udarac". "Drago mi je da su piloti dobro, da su preživjeli, a građaninu koji je stradao želim brz oporavak", kazao je Josipović te dodao kako je Hrvatska pred važnim odlukama vezanima za obrambeni sustav.
Što se tiče šire regije, zadnji i najozbiljniji slučaj pada MIG-a zabilježen je u blizini Loznice, gradića i općine na zapadu Srbije, u blizini granice s Bosnom i Hercegovinom. Tamo se srušio MIG-21 Vojske Srbije, a oba su pilota preminula. Inače, portal Balkansec, nakon toga incidenta, napravio je veliku analizu svih nesreća MIG-ova na Balkanu, nalazeći da najgoru statistiku imaju MIG-ovi. Naime, u 58 godina, koliko je lovac MiG-21 služio u Ratnom vazduhoplovstvu Jugoslavije i Srbije, poginuo je ukupno 51 pilot, a srušen je 41 avion. Prvi zrakoplov MiG-21 izgubljen je 20. lipnja 1964., piše portal, kada se 24-godišnji poručnik bojne 204. pukovnije Zdravko Stanić srušio, a pilot je izgubio život. Uzrok nesreće nikada nije utvrđen. Nakon toga 26 godina nije bilo katastrofa na tom tipu aviona.
Portal podsjeća da je najviše žrtava bilo na prvim verzijama lovca MiG-21, odnosno na jednosjedu F-13 i dvosjedu, na kojima su poginula 22 pilota. Problem s tim avionima je bio što imali su nedovoljno učinkovita sjedala za iskakanje iz aviona. To je poboljšano dolaskom novih inačica s uspješnijim katapultnim sjedalima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....