JUTARNJI DOZNAJE

Prvi problemi u istrazi slijetanja poljskog busa: Tahograf je uništen. Brzina se nije mogla očitati

U slijetanju s A4 poginulo je 12 osoba, a više desetaka ih je ozlijeđeno. Noćas je nekoliko unesrećenih vraćeno u Poljsku

Olupina poljskog autobusa i tahograf

 Davor Pongračić/CROPIX

Tahograf poljskog autobusa uništen je u nesreći i nakon što je ovlašteni tehničar iz njega pokušao izvući podatke oni se nisu mogli očitati, doznaje ekskluzivno Jutarnji list.

Što bi to konkretno moglo značiti, pitali smo dipl. ing. strojarstva Zorana Kalauza, izvršnog direktora tvrtke Tahograf d.o.o. iz Svete Nedelje.

- To znači da se neće moći utvrditi kojom brzinom je vozio u trenutku nesreće premda bi ista trebala biti 100 km/h. Međutim, u tahografu su se nalazile dvije digitalne vozačke kartice (vozačka i suvozačka) što upućuje na to da je poljski prijevoznik korektno angažirao dva vozača za ovako dalek put (jedan vozač ne bi po propisima mogao samostalno odraditi ovakvo dugo putovanje od Poljske do Međugorja). Prema podacima s vozačkih kartica, vozač i suvozač do trenutka prometne nesreće nisu bili ni u kakvom prekršaju po pitanju radnih aktivnosti i korektno su se zamijenili nakon određenog broja sati vožnje - kaže Kalauz.

Kad je pak riječ o nama "običnim" vozačima, profesionalci imaju čitav niz pravila kojima je propisano kada mogu započeti svoj rad ili vožnju, koliko dugo mogu neprekidno raditi ili voziti, koliko smiju raditi ili voziti u jednoj smjeni, u jednom tjednu, u dva susjedna tjedna itd. Za njih su propisane obvezne pauze nakon određenog broja sati rada ili vožnje, propisani su im sati minimalnog dnevnog odmora kao i sati minimalni tjednog odmora koje svaki vozač mora imati unutar jednog kalendarskog tjedna.

Pojedina pravila se razlikuju u ovisnosti o tome je li vozač sam u vozilu ili je riječ o posadi (dva vozača su u vozilu). Postoji skoro tridesetak pravila i raznih iznimki od pravila koje svaki profesionalni vozač mora dobro znati kako ne bi napravio prekršaj na cesti. Tahograf zapisuje sve aktivnosti i poštuje li vozač pravila koja vrijede na području EU, ali su, nažalost, česte i manipulacije tahografom.

O tome što je tahograf i kako radi inženjer Kalauz pojašnjava.

- Tahograf je centralni mjeriteljski instrument u vozilu i svaki profesionalni vozač mora biti jako dobro upoznat s njegovim radom. Sam instrument zapisuje sve vozačke aktivnosti vozača koji upravlja vozilom, ali i eventualnog suvozača ako je isti prisutan u vozilu za vrijeme vožnje. Ovi zapisi se odvijaju na način da svaki profesionalni vozač ima svoju vlastitu digitalnu vozačku karticu. Radi se o dokumentu koji je osobno vlasništvo svakog vozača, izgleda poput naše osobne karte, vrijedi pet godina, a svaki vozač ju je dužan umetnuti u (digitalni) tahograf na početku svoje smjene/vožnje. Sve njegove aktivnosti tahograf zapisuje u svoju internu memoriju, ali i na memoriju same kartice. Profesionalni vozači, prilikom redovnih kontrola na cesti, mogu biti kontrolirani ne samo za tekuće radne aktivnosti koje su se dogodile za vrijeme i neposredno prije same kontrole, nego policija i prometna inspekcija imaju pravo kontrolirati sve njegove aktivnosti u prethodnih 28 kalendarskih dana. Sve aktivnosti vozača moraju biti zapisane na vozačkoj kartici - pa čak i one kada je vozač bio slobodan, kada je doma sa svojom obitelji na nekom tjednom odmoru. Uočavanjem bilo kojeg prekršaja, vozač (ali i tvrtka i odgovorna osoba u tvrtki) podliježe vrlo strogim financijskim sankcijama. Usprkos tome, u trci za zaradom, nije neuobičajeno zateći stranog ili domaćeg vozača/prijevoznika u kršenju ovih pravila ili čak s manipuliranim tahografom koji ne zapisuje (ili pogrešno zapisuje) pojedine vozačke aktivnosti - pojašnjava inženjer Kalauz.

O tome kako se sprečavaju manipulacije kaže:

- Kako bi se što je više moguće smanjila mogućnost manipulacije s tahografom, odnosno kako bi se periodično povjerila ispravnost njegova rada, po pravilima EU je propisano da se provjera ispravnosti rada tahografa mora obavljati najmanje svake dvije godine u ovlaštenim radionicama za tahografe. Radionice su dužne pri svakoj periodičnoj provjeri tahografa osim same zakonske kalibracije tahografa provjeriti i postojanje eventualnih uređaja za manipulaciju rada s tahografom te iste skinuti s vozila i prijaviti slučaj nadležnim institucijama. Kod nas je za ovaj posao nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Dvoje Poljaka u kritičnom stanju, četiri pacijentice vratile se u Poljsku

Varaždinski župan Anđelko Stričak i ravnatelj Opće bolnice Varaždin Damir Poljak održali su u nedjelju ujutro konferenciju za medije na kojoj su kratko izvijestili o stanju unesrećenih putnika iz Poljske zbrinutih u Varaždinu.

- Kao što znate, u nesreći su stradale 44 osobe, od toga njih 12 smrtno. Sinoć ih je obišao njihov ministar zdravstva i zamjenik poljskog ministra vanjskih poslova. U razgovoru sa svima njima ovdje u Varaždinu i nakon njega izrazili su zadovoljstvo postupanjem naših žurnih službi i pomoći koji su dobili, izjavio je Stričak.

- Također, u dogovoru s našim resornim ministarstvom, četvero pacijenata noćas je prebačeno u Poljsku, dodao je varaždinski župan.

Riječ je zatim uzeo ravnatelj bolnice Poljak.

- Jučer smo tijekom dana zaprimili 11 pacijenata, u večernjim satima četiri pacijentice su bile zadovoljavajućeg stanja te su otpuštene i nadam se da su sretno stigle u Poljsku. Imamo četvero pacijenata u jedinci za intenzivno liječenje, od čega je dvoje kritično. Jedan pacijent je iz jedinice prebačen na odjel za traumatologiju, rekao je Poljak. (JL)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 18:38