STATISTIKA

STROGE KAZNE DALE REZULTAT? MUP: Broj poginulih u prometu u kolovozu je pao za čak 43% u odnosu na lani

 
 Bozidar Vukicevic / CROPIX

Postrožene izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama nešto više od mjesec dana zadaju glavobolje prometnim kršiteljima zakona, pogotovo onim najtežima. Ali, unatoč strogim sankcijama kojima svjedočimo iz dana u dan, pojedinci se ne libe sjesti za volan pritom misleći da neće biti uhvaćeni.

Od 1. kolovoza, kad je zakon postrožen, sankcionirano je 598 vozača koji su počinili 648 prekršaja, a 201 osoba je i uhićena. Prema MUP-ovim statistikama, za 464 prekršaja koja su rezultirala optužnim prijedlozima išle su novčane kazne dok je za 184 prekršaja bio predložen zatvor.

Uglavnom su vozači najviše muku mučili s alkoholom pa su tako zabilježena 242 prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola iznad 1,5 g/kg. Ozbiljno zabrinjava i to da se 201 osoba okuražila sjesti za volan prije stjecanja prava za upravljanje vozilom, točnije bez položenog vozačkog ispita.

Zabrinjavajuće su i brojke o vozačima koji ne poštuju izrečene sankcije jer je u mjesec dana policija zatekla 97 osoba za volanom dok im je vozačka dozvola bila oduzeta ili su pak imali izrečene privremene mjere.

Uporni ponavljači

Što se tiče odbijanja alkotesta ili onog na droge, 63 vozača su se odbila podvrgnuti provjeri.

Inače, najviša novčana kazna ispisana je na iznos od 30.000 kuna osobi koja je počinila niz prekršaja vozeći bez položenog vozačkog ispita i pod utjecajem alkohola. Rekorder bi pak uskoro mogao postati Osječanin koji je vozeći bez oduzete vozačke prošao kroz crveno, izazavao sudar, nije se zaustavio na znak policije, a nakon što je ulovljen još je napuhao 2,8 promila. Za sve to mu prijeti predviđena kazna od 76.000 kuna

- Najavljeno snažnije kažnjavanje najtežih prekršaja te stupanje na snagu povećanih novčanih kazni i kazne zatvora očito su utjecali na ponašanje sudionika u prometu, što je vidljivo u broju poginulih osoba u prometnim nesrećama u srpnju i kolovozu 2018. i 2019. Pa je tako zabilježen pad pogibija u prometu za 25 posto jer su - primjerice za razliku od lanjskog srpnja kad su u prometu poginule 32 osobe - ove godine u istom mjesecu život izgubile njih 24 - kažu iz MUP-a dodajući kako i ovogodišnji kolovoz za razliku od lanjskog također bilježi smanjenje poginulih u prometu za 43 posto.

Gledajući ukupan broj poginulih osoba u prvih osam mjeseci ove godine na hrvatskim cestama, također se bilježi pad od 19 posto.

- Iako je svrha pooštrenih kazni povećati stanje sigurnosti, pozivamo sve sudionike da se, neovisno o visokim novčanim kaznama, pridržavaju prometnih propisa jer velika je razlika između nekoliko tisuća kuna kazne i tragedije koju izaziva izgubljen ljudski život - apeliraju iz MUP-a.

Oprez u tumačenju

“Pozdravljam ove rezultate. Bilo je iluzorno očekivati da novi zakon neće donijeti bolje rezultate, no tvrditi da je manji broj mrtvih rezultat novog rigoroznog zakona nakon samo mjesec dana primjene ipak je neozbiljno. Bilo bi dobro da je MUP dao usporedne podatke o broju nesreća, jer možete imati manji broj nesreća s većim brojem mrtvih i obratno”, kazao nam je Marko Ševrović, prometni stručnjak s Prometnog fakulteta u Zagrebu.

Prema njegovim riječima prava statistika broja poginulih u kolovozu znat će se tek 1. listopada s obzirom na to da se 30 dana od prometne nesreće utvrđuje je li osoba umrla od posljedica prometne nesreće. Stoga, naglašava Ševrović, bilo bi bolje pričekati godinu dana od primjene novog zakona i onda usporediti statističke podatke.

MUP je detektirao 8 najtežih prekršaja koji uzrokuju najveća i najteža stradavanja u prometu

1. prekoračenje dozvoljene brzine kretanja u naseljenom mjestu za više od 50 km/h,
2. vožnja u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila,
3. namjerni prolazak kroz crveno svjetlo, odnosno prolazak kroz crveno svjetlo bez smanjenja brzine, povećanjem brzine ili prolazak kroz dva ili više crvenih svjetala,
4. odbijanje podvrgavanju ispitivanja radi provjere da li u organizmu ima alkohola ili droga,
5. vožnja pod utjecajem alkohola iznad 1,5 g/kg i vožnja pod utjecajem droga,
6. upravljanje vozilom prije stjecanja prava,
7. upravljanje vozilom dok je vozačka dozvola ukinuta zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova,
8. upravljanje vozilom dok je vozačka dozvola oduzeta, dok je vozač isključen iz prometa ili mu je izrečena mjera privremenog oduzimanja vozačke dozvole ili zaštitna mjera.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 14:21