POKOSIO GLEDATELJE

Stručnjaci zgroženi: Jednim potezom nesreća se mogla izbjeći!; Organizator priznao: Nema tko mi nije postavio to pitanje

Nabrijani automobil na Osijek Street Race Showu uletio je u publiku
 Nikola Patkovic/Cropix

Troje teže i četvero lakše ozlijeđenih osoba bilanca je izlijetanja sa staze nabrijanog automobila na 31. Osijek Street Race Showu koji je prošloga vikenda održan na pisti Sportskog aerodroma Čepin - Osijek.

Svi ozlijeđeni sjedili su u prvom redu montažne tribine, koja je postavljena duž prvih 100 metara staze, a najgore je prošlo dvoje, kojima su utvrđeni otvoreni prijelomi nogu. Svim ozlijeđenima liječnička je pomoć pružena u KBC-u Osijek, odakle su istog dana, dakle u nedjelju, pušteni kućama.

Dan poslije u automobilističkom svijetu, ali i među običnim građanima, svi ističu kako je prava sreća što nitko nije smrtno stradao ili ostao invalid, no istodobno se i postavljaju pitanja kako je i zašto do ovoga došlo te je li se ova nesreća mogla i trebala izbjeći. Sigurnosni aspekt utrke, odnosno postavljanje montažne željezne ograde koja dijeli pistu od tribina, u fokusu je svih rasprava i mnogi se pitaju zašto u ovom slučaju nisu postavljene betonske, jersey ograde.

- Naravno da je to dobro pitanje i vidim da se o tome mnogo raspravlja po društvenim mrežama, a i nama cijeli dan dolazi to pitanje - kaže nam u startu Marko Žuljević, glasnogovornik Auto kluba Slavonija iz Osijeka, organizatora ovog događaja.

Procjena sigurnosnog rizika

- Mi uoči svakog događaja imamo niz sastanaka na kojima, između ostaloga, dajemo i procjenu sigurnosnog rizika. Tako smo i uoči ovoga imali sastanak sa svim relevantnim službama, odnosno s policijom, vatrogascima i Hitnom pomoći. Uglavnom, procjena je bila da je na tom mjestu, dakle u prvih 100 metara od starta gdje se nalazi tribina, dovoljno postaviti željeznu montažnu ogradu, čiji je primarni cilj spriječiti gledatelje da izlaze na stazu. Naime, riječ je o dijelu staze na kojem vozači tek kreću i gdje se postižu relativno niske brzine, a ako se i dogodi neki incident, mogu odmah zakočiti. Treba reći i da smo mi do sada organizirali više od stotinu ovakvih utrka u Hrvatskoj i zemljama regije te da nam se nikada nije dogodila ovakva situacija. Što se tiče betonske ograde, postavlja se pitanje što bi bilo s ozlijeđenima da je bila takva ograda i da ju je vozilo naguralo na ljude koji su sada nastradali. Kakve bi tek ozljede imali da se u njih zabila ograda od 500 kg? Naša je procjena da takva ograda na toj poziciji nije sigurna ni za vozače ni za gledatelje i bojimo se da bi auto u ovoj situaciji i takvu ogradu odgurao na gledatelje - rekao je Žuljević i dodao da se gledatelji na ovakvim utrkama nalaze unutar prvih 100 metara staze, nakon kojih im je zabranjen pristup, jer im se u ostatku staze ne može garantirati sigurnost.

Međutim, neki stručnjaci iz automobilskog svijeta uvjeravaju nas da bi betonska ograda zaustavila auto, odnosno da do gledatelja ne bi došla.

- Betonska ograda daleko je sigurnija, a zaštita gledatelja mora biti maksimalna. Ne bi se pogriješilo ni da se postavi zid o starih guma, ali da se gledatelje pomjeri na sigurnu udaljenost. Ovajo je to uvijek igranje s vatrom, a najam betonskih ograda nije toliko skup da bi se u toj mjeri riskiralo. Mislim da se ovo moglo izbjeći, a pouka za ubuduće jest da se to mora regulirati i pravilnicima - rekao je jedan naš automobilistički stručnjak. Razgovarali smo i s jednim stalnim sudskim vještakom prometne struke, koji ima iskustva s ovakvih utrka u ulozi suca.

Betonska ograda je standard

- U vrijeme kada sam bio tehnički sudac na ovakvim utrkama obavezno je u studiji sigurnosti bilo navedeno da ograda u prvih 100 metara mora biti betonska, a da se tzv. zagrijavanje guma ne smije izvoditi na startu utrke, nego u nekom pretprostoru, otprilike 40-50 metara prije starta, gdje pokraj staze ne smije biti nitko. Dakle, betonska ograda morala bi biti standard na ovakvim utrkama jer nema nikakve šanse da automobil na toj poziciji staze odgura takvu ogradu prema gledateljima. Ključno je pitanje tko je i na temelju čega donio procjenu rizika, no to će se ionako utvrđivati na sudu, jer će ovaj slučaj zbog teških tjelesnih ozljeda završiti s kaznenim prijavama - rekao nam je ovaj vještak. Istraga će, dakle, pokazati kako je do ove nesreće došlo, ali i je li bilo i kakvih propusta u organizaciji utrke.

Inače, predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza Robert Markt dao je o ovom slučaju izjavu za HRT.

- Zanima nas izvješće policije, kako bismo mogli, ako je potrebno, promijeniti pravilnike o sigurnosti koji postoje. Nije nam u cilju da se događaju ovakve scene. Zasad ne možemo znati što je točan razlog. Prema onome što se vidjelo na snimkama, pokazuje se da je došlo do greške u prijenosu snage. Jedna strana prenosila je snagu na kotače dok je druga ostala blokirana, što je dovelo do okretanja i zanošenja automobila - rekao je Markt za HRT.

Inače, cijena betonske ograde kreće se oko 250 eura po dužnom metru.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 09:43