Osim u Velikoj Trnavi, u utorak su gorjela još dva autobusa, i to splitskog prijevoznika na trogirskom kolodvoru, kao i autobus sinjskog prijevoznika Promet Sinj.
Činjenica da su u prvom tjednu ove godine izbili požari na tri autobusa, od kojih je jedan prevozio učenike, što uvelike premašuje prosjek od prošle godine kada smo zabilježili da je svakog mjeseca gorio jedan autobus, nekima je znak za uzbunu. Tako je Miro Bulj, saborski zastupnik i sinjski gradski i županijski vijećnik, novinare pozvao i ukazao im na katastrofalno stanje sinjskog autoprijevoznika i nebrigu nadležnih institucija.
Stara vozila
- Sam Bog zna kako nitko nije smrtno stradao s obzirom na činjenicu da Promet Sinj ne poštuje nikakve minimalne tehničke uvjete. Gotovo svaki mjesec imamo izgoreni autobus jer institucije Hrvatske ne rade svoj posao. Korupcija je očita jer je iz ugovora 2005. Promet Makarska trebala napraviti revitalizaciju sinjskog Autoprijevoza, a od svega smo dobili samo strah Sinjana koji se voze autobusima koji gore - oštro je rekao Bulj.
Prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH), na hrvatskim cestama prometuje oko 6100 autobusa registriranih za prijevoz osoba. Ono što zabrinjava jest to da je njih čak 65 posto starije od 10 godina, a među njima znatan je broj onih koji su stariji i od 15 godina. Između šest i devet godina starosti ima 20-ak posto autobusa, a njih 15-ak posto je do pet godina starosti - kaže nam dr. sc Goran Pejić, pomoćnik u upravi za tehničke poslove CVH.
- Što su vozila starija, veći su i rizici od kvarova, pa i zapaljenja. Autobusi stariji od šest godina između dva redovna pregleda moraju obaviti jedan preventivni tehnički pregled i na tom pregledu svaki četvrti autobus je neispravan. Oni stariji od 10 godina između dva redovna moraju ići na dva izvanredna tehnička pregleda. I kod tih izvanrednih tehničkih pregleda 30 posto autobusa je neispravno. To samo potvrđuje pretpostavku da su starija vozila izloženija riziku kvarova, pa i onda ako ih redovito održavate. Primjerice, autobus danas može proći na tehničkom pregledu, a sutra se može dogoditi neki kvar koji može prouzročiti zapaljenje - kaže dr. Pejić.
Redovni pregled
O tome što su najčešći uzroci požara na autobusima naš sugovornik kaže:
- U pravilu vatra najčešće izbije u prostoru motora kad dođe do curenja nafte na vruće dijelove motora ili spoja instalacija s vrućim dijelovima motora. Jedan od uzroka, posebno sada u zimskim uvjetima, jest i to što autobusi koriste sustav Webasto za grijanje, a tu se opet radi o izgaranju nafte pa je moguće i da negdje u tom sustavu inicijalno izbije požar.
Teško je komentirati svaki konkretan slučaj, ali vatra izbija i zbog kvarova na kočionom sustavu uslijed blokade kliješta kočionog sustava, kad se stvaraju visoke temperature jer je kotač stalno u prikočenom stanju - kaže dr. Pejić. Upravo to je policija ustanovila kao uzrok požara na Čazmatransovu autobusu koji je prevozio desetak učenika škole iz Hercegovca.
Naš sugovornik kaže kako nakon što prijevoznik registrira autobus za prijevoz đaka on samo na prvom pregledu mora proći uz redovni tehnički pregled i to ima li autobus sigurnosne pojaseve, izlaz u nuždi, kao i sve potrebno za nasilno otvaranje vrata, ali nema nikakvih drugih posebnih inspekcija.
Kriteriji
- Možda je rješenje da Ministarstvo prometa pravilnikom ograniči dob autobusa koji mogu prevoziti djecu, ali i da se prijevoznicima olakša nabava autobusa za te potrebe. Jer, iskustvo nam govori da prijevoznici autobuse mlađih godišta koriste za međunarodne linije, a one starijih godišta za domaće linije pa i za prijevoz djece - kaže naš sugovornik. Zbog činjenice da gore autobusi koji prevoze putnike, školsku djecu, oni su i više pod medijskom pozornošću iako, kaže, zbog kvarova gore i osobna vozila i kamioni.
- Ovo se prečesto događa i ovo je alarm da treba nešto poduzeti prije nego što se dogodi katastrofa, koje su dosad izbjegnute samo zahvaljujući profesionalnim i prisebnim reakcijama vozača - kaže Miljenko Gočin, predsjednik Sindikata hrvatskog vozača, i dodaje:
- Može li najniža cijena biti jedini kriterij za dobivanje poslova prijevoza djece, a svjedoci smo i situacija da prijevoznici u natječajnoj dokumentaciji navedu puno mlađe vozilo, a kasnije se djeca prevoze mnogo starijim vozilima. To bi ministarstvo moralo kontrolirati.
Ono što bi svakako trebalo ispitati jesu li autobusi koji su gorjeli, a koji su bili navedeni u natječajnoj dokumentaciji za prijevoz djece, doista ti autobusi jer imamo informacije da se kasnije mijenjaju autobusi. Naručiteljima prijevoza djece najbitnije je da dobiju što nižu cijenu. Jeftino, a s druge stane i kvalitetno i sigurno ne mogu ići ruku pod ruku - zaključuje čelni čovjek Sindikata.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....