Uoči druge konferencije Udruge HUP-ICT Digitalna (R)evolucija, koja se održava 12. veljače u atriju Nacionalne i sveučilišne knjižnice, vodeći ljudi nekih od najsnažnijih hrvatskih kompanija upozoravaju na potrebu digitalne transformacije Hrvatske i iznose koje su promjene nužne za razvoj gospodarstva. Konferencija se ove godine održava pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i u medijskom partnerstvu s Hanza Medijom.
Organizatori konferencije imaju za cilj pokazati poduzetnicima da je utjecaj tehnologija na poslovanje neizbježan, ali i da im je primjena tehnologija dostupna i lakše nego što to možda misle.
"Prodor interneta imao je gotovo nemjerljive efekte na društvo u cjelini. A jednako kao što je ta prva internetska revolucija pogurala čovječanstvo prema naprijed, novi zamah se događa sada s revolucionarnim digitalnim tehnologijama", ističe Boris Drilo, predsjednik HUP-Udruge ICT.
Kako ističe potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta Martina Dalić, Ministarstvo gospodarstva pokrenut će izradu strateškog dokumenta kojim će se stvoriti poticajan okvir za nastavak digitalizacije i tehnološke modernizacije te ojačati konkurentnost gospodarstva.
"Da bi građani ostvarili koristi kakve su ranije bile nezamislive, preduvjet je - digitalna transformacija države, tvrtki, gradova i društva u cjelini", kaže Ivan Barać, posebni savjetnik potpredsjednice Vlade RH.
"Jedan od ciljeva konferencije je osvijestiti poslodavce da se moraju prilagoditi i pripremiti za budućnost koja je determinirana tehnološkim inovacijama. Tako da možemo reći da je ova konferencija o budućnosti i o opstanku hrvatskog gospodarstva", izjavio je Davor Majetić, glavni direktor HUP-a.
Gordana Kovačević, predsjednica Uprave Ericsson Nikole Tesle
Digitalizacija je već duže sinonim za razvoj, a njen snažan transformacijski potencijal temelji se na mobilnosti.
Mi u Ericssonu Nikoli Tesli duboko smo uvjereni da tehnologije 5G, poslovanje u oblaku (Cloud) i internet stvari (IoT) te pametno korištenje velikog broja podataka koji se u digitalnom prostoru pojavljuju (Big data) omogućuju ispunjenje punog potencijala bilo da je riječ o poslovnoj organizaciji, nacionalnoj ekonomiji, društvu ili pojedincu. Njihovom primjenom značajno se unaprjeđuju svi procesi i odnosi, što na kraju rezultira naprednim modelima rada, agilnošću i učinkovitošću.
S obzirom da digitalna transformacija podrazumijeva promjene u ponašanju, kulturi, gospodarstvu, a donosi brojne koristi, zalažemo se za snažan društveni konsenzus oko njene sveobuhvatne i promptne implementacije radi postizanja šireg nacionalnog interesa.
Ivan Ante Nikolić, direktor Blinka
Digitalnu transformaciju u Blinku sagledavamo kroz tri dimenzije: prilika, izazov i promjena načina poslovanja. Svaki poduzetnik traži prilike koje su u ovom kontekstu jasne; globalizacija poslovanja uz minimalne troškove u usporedbi s konvencionalnim načinima, prednost pred konkurencijom te dodana vrijednost za klijente. Specifične prilike ovise o kompaniji i zadatak je njene uprave da one ključne prepozna te se strateški prema njima i odredi. To je ujedno najveći izazov. I na kraju, ono što zasigurno predstavlja problem kompanijama jest promjena načina poslovanja. Promjene su ponekad teške, a sa sobom donose otpor i strah.
Međutim, Blink, naši klijenti pa i svi poduzetnici u Hrvatskoj s prilikama, izazovima i potrebama za promjenama susreću se svaki dan. Na isti način i s istim ozbiljnim pristupom digitalnu transformaciju treba prihvatiti kao neminovnost, pa će taj proces polučiti i neminovno dobre rezultate.
Davor Tomašković, predsjednik Uprave Hrvatskog Telekoma
Digitalizacija donosi brži gospodarski rast, bolje plaćene poslove i inovacije te mijenja način na koji živimo i radimo. Uloga telekoma je ključna te je nužna naša poslovna stabilnost. HT je u četiri godine stvorio preduvjete za rast investicija u najnoviju tehnologiju, razvoj infrastrukture, digitalnu transformaciju kompanije, nove i uspješne akvizicije u regiji te stvaranje okruženja koje potiče i nagrađuje STEM kompetencije. HT u svim područjima svog djelovanja pomaže u pripremi Hrvatske za novi val tehnoloških promjena. Samostalno ćemo ispuniti 70 posto ciljeva Digitalne agende 2020 za čitavu Hrvatsku, dok je ostatak na državi da ispuni efikasnim raspoređivanjem i korištenjem EU sredstava.
Zahvaljujući ulaganjima naši korisnici imaju najbolju mobilnu mrežu u RH i jedan od najboljih mobilnih interneta u Europi. To je prvi korak prema 5G mreži, koja će omogućiti još naprednija tehnološka rješenja i inovacije u cijelom gospodarstvu i društvu. No, potrebna je i podrška države koja mora smanjiti gospodarska opterećenja na rad i investicije, kako bi ulaganja operatora bila još vidljivija.
Ante Jurišić, predsjednik Uprave Sedam IT
Digitalna transformacija danas mora biti daleko više od novog načina razmišljanja ili jednokratne inicijative, ona mora biti integrirana u DNA tvrtke. Potrebno je staviti velik naglasak na promjenu interne kulture koja zahtijeva kontinuirano preispitivanje svega, češće eksperimentiranje i spremnost na prihvaćanje pogrešaka kao sastavnog dijela nove - inovativne kulture koja je glavni pokretač transformacije poslovanja.
Digitalna transformacija je različita za svaku tvrtku, međutim posvuda u svojoj srži ima isti nazivnik - integraciju digitalnih tehnologija na sva područja poslovanja.
U Sedmici kontinuirano poboljšavamo korisničko iskustvo te inovativnim pristupom omogućavamo kvalitetnu i konzistentnu isporuku usluga kroz sve točke interakcije s korisnicima.
Jiri Dvorjancansky, predsjednik Uprave Vipneta
Gartner predviđa da će do 2020. prosječna osoba obavljati više razgovora s raznim botovima nego s vlastitim supružnicima i to možda najbolje ocrtava utjecaj koji će digitalna transformacija imati na ljudske živote. Kad se vratimo u našu realnost, Hrvatska i dalje zaostaje za ostatkom EU po pitanju razvoja širokopojasnog interneta tako da Vipnetove prioritete u nacionalnoj digitalizaciji možemo podijeliti u nekoliko kategorija.
Prva je proširenje dostupnosti broadband tehnologija sljedeće generacije u fiksnom i mobilnom segmentu kako bi se smanjio digitalni jaz između urbanog i ruralnog prostora. Druga je kontinuirano proširenje 4G+/LTE mreže te ujedno priprema za implementaciju 5G. Treća je daljnji razvoj najveće fiksne mreže u Hrvatskoj koja počiva na optici, a s ciljem osiguravanja naprednih pristupnih tehnologija za korisnike.
Vipnet intenzivno radi na uvođenju robota kao i na razvoju alata koji koriste računalno učenje u samoj kompaniji. Digitalna transformacija počiva na novim znanjima pa veliki naglasak stavljamo na razvoj novih digitalnih vještina unutar kompanije te na privlačenje novih mladih kadrova.
Viktor Pavlinić, predsjednik Uprave Tele2 Hrvatska
Istraživanja pokazuju kako digitalna ekonomija raste i do sedam puta brže od klasične: kompanije i gospodarstva koja su prepoznala potencijal digitalizacije i postavila visoko na listu strateških prioriteta, rastu drastično brže od onih koji to nisu učinili.
Proaktivnost na tom polju donosi rast i napredak, dok reaktivan pristup vodi u stagnaciju i zaostajanje. Digitalizacija nisu samo telekomunikacije, ali bez dobre telekomunikacijske infrastrukture nema digitalizacije. Zato smatramo da je ključno staviti veći fokus na donošenje potrebnih mjera i politika za brži razvoj infrastrukture i beskompromisno poticanje tržišne utakmice. To vidimo kao nužan preduvjet za ubrzanje razvoja gospodarstva i iskorištavanje potencijala koje nam novi poslovni modeli digitalne ekonomije pružaju.
Mi u Tele2 digitalnoj transformaciji pristupamo s dva aspekta. Jedan ima za cilj iskoristiti sve prednosti digitalizacije kako bismo optimizirali naše procese i troškove, a drugi je okrenut prema korisnicima gdje digitalizaciju gledamo kao alat za podizanje korisničkog iskustva u bilo kojem aspektu interakcije s korisnikom, štedeći mu pritom dragocjeno vrijeme i novac.
Sonja Popović, direktorica SAP-a
Digitalnu transformaciju više ne možemo, ali i ne smijemo promatrati kao trend, već nužnu promjenu koja će utjecati na velike i male tvrtke, različite industrije, društvo u cjelini te pojedinca. Tehnologije poput blockchaina, umjetne inteligencije, strojnog učenja i IoT-a omogućavaju preobrazbu postojećih, ali i nastanak potpuno novih poslovnih modela. U jednom takvom, digitaliziranom svijetu, upravljanje financijama, logistikom, prodajom te korisnicima postaje sve lakše i jednostavnije.
I ne samo to, nego je moguće donositi pametnije i brže poslovne odluke, a upravo su one u današnje doba presudne za stjecanje strateških prednosti pred konkurentima i poslovni rast. Stoga mi u SAP-u želimo svojim korisnicima ponuditi najbolja rješenja, ali i raditi zajedno s njima kako bi im pomogli u stvaranju novih vrijednosti kroz digitalne tehnologije.
Saša Bilić, predsjednik Uprave, APIS IT
Digitalna transformacija ne predstavlja revoluciju samo za gospodarstvo, ona će vrlo brzo promijeniti i način funkcioniranja javne uprave čije su potrebe u fokusu znanja, kompetencija i poslovanja APIS IT-a.
Iskustva pokazuju da su ključevi digitalne transformacije javnog sektora organizacijski izazov koji pretpostavlja potpunu digitalizaciju poslovnih procesa te adekvatna, odnosno fleksibilna i skalabilna, IT rješenja. Stoga digitalizacija ne smije ostati na pukom automatiziranju postojećih procesa, nego ih mora nanovo definirati u skladu s dostupnim tehničkim mogućnostima kako bi se iskoristili svi potencijali za povećanje produktivnosti, učinkovitosti i zadovoljstva krajnjih korisnika. Druga važna pretpostavka je oblikovanje usluga iz perspektive korisnika, slijedeći njihove preferencije u ponudi usluga najviše razine zrelosti. To je organizacijski i tehnološki izazov u kojem će APIS IT podržati svoje partnere iz javne uprave u osiguranju inovativnih usluga građanima i gospodarstvu.
Dražen Čović, predsjednik Uprave Fine
Budućnost hrvatskog gospodarstva kao i moderne javne uprave temelji se na digitalnoj transformaciji procesa koji čine okosnicu poslovanja, kako u realnom sektoru tako i u javnim tijelima.
Digitalna revolucija je nezaustavljivo zahvatila sve aspekte društva, pojedince, tvrtke i cijele države, a digitalna transformacija poslovanja više nije mogućnost, nego obveza tvrtki koje u novom okruženju žele biti uspješne.
Ove promjene nameću nove načine razmišljanja o tome kako primijeniti i uskladiti tehnologiju, informacije, ponašanje i brojne mogućnosti izbora. Procesi informatizacije usluga mogu se ubrzati, a same usluge učiniti dostupnijima i efikasnijima za krajnje korisnike - građane i poslovne subjekte. To se postiže suradnjom države i ICT zajednice, pružanjem podrške strateškim projektima digitalizacije i informatizacije, primjenom novih tehnologija te pravovremenim utjecajem na prepoznate kritične točke koje usporavaju mobilnost i digitalni napredak.
Katarina Šiber Makar, predsjednica Uprave IN2
Korisnici danas traže inovativna rješenja, a tvrtke od ICT industrije očekuju da im donesu ideje i tehnologije koje mogu biti brzo primijenjene u njihovo poslovno okruženje. Dosta je slučajeva u kojima za početak digitalne transformacije ne treba puno sredstava već malo odvažnosti i dobra ideja.
Veselko Ivanković, direktor Kapsch CarrierComa za Hrvatsku, Bugarsku i Makedoniju
Digitalna transformacija predstavlja ponovnu priliku angažiranja svih poslovnih potencijala uz manje ili smanjene troškove. Transformaciju prvenstveno uvodimo kroz evaluaciju i razvoj mreže naših korisnika i na taj način povećavamo efikasnost njihovih poslovnih modela i procesa što ih čini konkurentnijim na tržištu. Pri transformaciji bitno je uskladiti uvođenja novih tehnologija, kao što su virtualizacija (SDN/NFV, Internet stvari (IoT), Umjetnu inteligenciju (AI), s poslovanjem naših korisnika kako bi dizajnirali rješenja koja rezultiraju većom efikasnošću poslovanja i povećanjem prihoda korisnika.
Marina Tonžetić, partnerica u Deloitteovom odjelu revizije
Predočite si sliku - vožnja automobilima koja sprječava na tisuće prometnih nezgoda godišnje, tvornice rade optimalnim kapacitetom, a svaki se proizvodni proces virtualno nadzire i prilagođava broju narudžbi koje se direktno obrađuju i pretaču u proizvodnju.
Pojavom velike količine podataka, Cloud computinga, Interneta stvari (eng. Internet of things, IoT), trodimenzionalnih ispisa i ostalih inovacija, današnji svijet uvučen je u vrtlog četvrte industrijske revolucije (Industrija 4.0) koja se razvija vrtoglavom brzinom.
Poduzetnici su svjesni kako će Industrija 4.0 rezultirati drastičnim promjenama te da se moraju na to pripremiti, postati spremni na neočekivano, usvojiti višedimenzionalni način razmišljanja i biti proaktivni.
Ako biznisi i tvrtke počnu razmišljati izvan uobičajenih okvira i djelovati odlučno, njihove organizacije mogu imati vodeću ulogu u djelovanju Industrije 4.0 kao pozitivne sile.
Davor Tremac, generalni direktor Ubera u Hrvatskoj
Digitalna transformacija nama znači nove, efikasnije, dostupnije i jeftinije usluge korisnicima te velike prilike za rast malim pa tako i velikim tvrtkama. To potvrđuje i Europska komisija koja kroz Europski program za ekonomiju suradnje poziva države članice EU da uklone zastarjele barijere i pojednostave procedure za razvoj subjekata iz područja ekonomije suradnje poput Ubera. Na takav način stvaraju se nova radna mjesta te omogućava brži rast ekonomije zemlje. Uber je sve to dokazao u Hrvatskoj.
U protekloj godini, broj partnera-vozača u Hrvatskoj dvostruko je porastao. Na Uber platformi danas vozi više od 3000 partnera, a prema podacima i stopi rasta u hrvatskim gradovima u sljedeće dvije godine stvorit će čak 10.000 novih radnih mjesta u tvrtkama i obrtima naših partnera. Osim toga, trenutno više od 150.000 korisnika računa na Uber kao sigurnu, pouzdanu i efikasnu uslugu u području urbane mobilnosti koji prije dolaska Ubera nisu koristili tradicionalne taksi usluge što potvrđuje da se mijenjaju navike kretanja po gradovima te se povećalo ukupno tržište prijevoza.
Iva Taiber, članica Upravljačkog tima - Nestlé za regiju Adriatic
Digitalna tehnologija i mogućnosti koje ona donosi, nama proizvođačima, omogućava stvaranje dodatnih vrijednosti za potrošače, personaliziranih iskustava, mogućnosti kupnje bilo kada i bilo gdje. Ključno za digitalnu transformaciju su podaci i njihovo integrirano promatranje - poslovna inteligencija, a čiji su sastavni dijelovi i analitike društvenih medija i popratnih alata. Najzahtjevniji dio digitalne transformacije ipak je taj što ona zapravo počinje iznutra, u kompaniji. Nestlé inspiraciju pronalazi u start-upovima. Stvaranje poduzetničkog načina razmišljanja okrenutog inovacijama i novim tehnologijama ključni su za kompanije koje žele postati i opstati na tržištu.
Danas više ne pričamo o digitalu u poslovnom svijetu, danas pričamo o poslovanju u digitalnom svijetu.
Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebra
Digitalna tehnologija posljednjih desetak godina značajno mijenja obrazovanje, od korištenja digitalnih obrazovnih sadržaja, različitih rješenja i sustava za učenje na daljinu do sustava za podršku organizaciji nastave i provjeri znanja. Sva ova rješenja već godinama primjenjujemo u svom obrazovnom pristupu, a ona se uvode ili već koriste i u javnom obrazovnom sustavu. Ipak, ključne promjene koje donosi digitalna tehnologija u obrazovanje treba tražiti ispod površine.
Lakom dostupnošću bilo koje informacije, upute ili pojašnjenja na Internetu kao i razmjerno kratkom i često površnom komunikacijom na društvenim mrežama, mladi gube interes i svijest o potrebi stvarnog razumijevanja i proučavanja. U takvim okolnostima fokus obrazovanja se sa distribucije informacija mora prebaciti na motiviranje, razvijanje kritičkog i analitičkog razmišljanja, poticanje kreativnosti i razvoj komunikacije.
Bez ulaganja u nastavnike i nove metodološke pristupe koji to mogu podržati, sama tehnologiju neće donijeti značajan pomak u obrazovanju.
Konferencija HUP-a Digitalna (R)evolucija održava se pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i u medijskom partnerstvu s Hanza Medijom. HUP ICT – organizator konferencije Digitalna (R)evolucija — je udruga koja intenzivno radi na povećanju konkurentnosti hrvatske ICT industrije u cilju stvaranja globalno relevantne i najsnažnije informatičke industrije u regiji. HUP ICT je neizostavan dionik u kreiranju boljih uvjeta poslovanja kvalitetnijim reguliranjem ICT tržišta zakonima i fiskalnom politikom, posebno putem suradnje s tijelima državne uprave.
Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija i HUP-ICT, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....