JAKO SPORA DIONICA

AUTOCESTA NA KAPALJKU Dalmatinu su izgradili za četiri godine, sada im toliko treba za dionicu od 11 km prema Sisku

Odlukom Vlade, na postojećem dijelu autoceste ne naplaćuje se cestarina, ali promet nisu uspjeli privući jer nema spoja od Buzina do Jakuševca
Velika Gorica, 100414.Autocesta Zagreb Sisak.Gradiliste buduce autoceste Zagreb - Sisak.Na fotografiji: naplatne kucice kod Lekenika.Foto: Marko Todorov / CROPIX
 Marko Todorov / CROPIX

Ne tako davno za gradnju 296 kilometara duge autoceste od Bosiljeva do Splita bile su potrebne četiri godine. Danas je toliko vremena potrebno da bi se sagradila 11,2 kilometara dionice na kojoj nema ni jednog kilometra tunela, tek pokoji nadvožnjak, a najveći objekt je prijelaz za životinje.

- Bila su to druga vremena. Otkup zemljišta išao je brzo, bilo je novca, građevinske tvrtke nisu bile u problemima, entuzijazam je bio daleko veći - objašnjava Josip Draženović, direktor sektora građenja u Hrvatskim autocestama, dok prolazimo novom dionicom autoceste od Buševca do Lekenika. Dionica je duga 11,2 kilometra i u budućnosti bi trebala spajati Zagreb sa Siskom.

Sklapanje čestica

Gradnja je počela 2010. godine, a otvaranje za promet očekuje se u srpnju ili kolovozu. Prema stanju radova, u promet bi mogla biti puštena najkasnije za mjesec dana. Asfalt je davno postavljen kao i zaštitne ograde, povučene su i linije. Jedino još nije završen grandiozan prijelaz za životinje kod naplate Mraclin. To je ujedno i najveći objekt na trasi. No da bi se prometnica pustila u promet, potrebno je još sagraditi oko 300 metara spojne ceste od naplatnih kućica Lekenik do postojeće državne ceste Zagreb - Sisak te riješiti papirologiju kako bi se dobila uporabna dozvola.

Sa stupanjem na snagu Pravilnika o geodetskom projektu ta procedura je mnogo složenija nego prije. Investitor sada mora uskladiti sve čestice u katastru i gruntovnici i trasu autoceste uknjižiti pod jednu česticu, što je izuzetno složen posao. No Draženović naglašava kako se na tome radi i da će tijekom ljeta taj posao biti završen da bi se dobila uporabna dozvola.

Gradnja tih 11 kilometara stajat će u konačnici 692,3 milijuna kuna. Ukupno je dosad u gradnju autoceste Zagreb - Sisak uloženo 2,9 milijardi kuna. Doznajemo da će i ova dionica Velika Gorica Jug - Buševec - Lekenik bit će ponuđena potencijalnim koncesionarima u sklopu projekta monetizacije autocesta.

Od cijele autoceste Zagreb - Sisak dosad je u promet pušteno samo 9 kilometara poddionice Velika Gorica Jug - Buševec. Odlukom Vlade iz 2009. na tom se dijelu autoceste nije plaćala cestarina s namjerom da se privuče promet. No plan nije uspio.

Marko Todorov / CROPIX
Velika Gorica, 100414.Autocesta Zagreb Sisak.Gradiliste buduce autoceste Zagreb - Sisak.Na fotografiji: glavni inzinjer projekta Boren Galar i direktor sektora za gradnje HAC-a Josip Drazenovic.Foto: Marko Todorov / CROPIX

Boren Galar, glavni inženjer projekta, i Josip Draženović, direktor sektora građenja

HAC-a (desno), govore kako još treba dovršiti monumentalni nadvožnjak za prijelaz životinja (dolje)

Marko Todorov / CROPIX
Velika Gorica, 100414.Autocesta Zagreb Sisak.Gradiliste buduce autoceste Zagreb - Sisak.Na fotografiji: prijelaz za zivotinje.Foto: Marko Todorov / CROPIX

Problematičan otkup

Prema statistici, u 2013. je na godišnjoj razini dnevno tom dionicom prošlo 1620 vozila, što je najmanji promet u odnosu na sve autoceste u Hrvatskoj. S otvaranjem autoceste do Lekenika završit će i besplatna vožnja. Od Velike Gorice do Lekenika bit će potrebno izdvojiti 9 kuna za prvu kategoriju vozila odnosno 0,46 kuna po kilometru. Cestarina za najskuplju, četvrtu kategoriju na ovoj relaciji bit će 31 kunu. Boren Galar, glavni inženjer HAC-a za ovaj projekt, smatra da će usprkos naplati cestarine vozači koristiti ovaj dio autoceste.

- Svakog dana cestom od Siska prema Zagrebu prolazi 9000 automobila kojima je za tu vožnju potrebno oko sat i pol. Korištenjem te dionice, koja se nadovezuje na istočnu obilaznicu Velike Gorice, putnici će iz Siska znatno brže doći do Zagreba i zato je privlačna - uvjeren je Galar.

Ova autocesta pravi bi smisao trebala dobiti gradnjom dionice od Jakuševca do Velike Gorice. Prema prvotnom planu, ta dionica trebala je biti završena još 2009., no sve je usporeno zbog problema s otkupom zemljišta. Dio ove dionice autoceste od Velike Gorice do Buzina je završen, uključujući i velebni čvor Odra. Daljnji radovi na području Buzina i Jakuševca ovise o tempu i otkupu zemljišta koje se otkupljuje česticu po česticu. Draženović najavljuje da bi dionica do zagrebačke obilaznice mogla biti završena sljedeće godine. Da bi se autocesta spojila na Sarajevsku cestu potrebno je sagraditi most preko Ranžirnog kolodvora. Za njega je građevinska dozvola ishođena te se pregovara s bankama oko financiranja.

Ostatak nije u planu

U ovom trenutku autocesta prema Sisku kod Lekenika završava pred jednom velikom šumom. Do Siska od te točke ima tek 10,8 kilometara. Iako su 2008. tadašnji čelnici HAC-a najavljivali kako će autocesta u Sisak doći 2010., danas se s datumima nitko ne želi razbacivati.

Potpisani ugovori za gradnju dionice od Lekenika prema Sisku s građevinskim tvrtkama nisu aktivirani, a Draženović i Galar tvrde da se na 7 kilometara dionice prema Sisku premještaju instalacije. Gradnje preostalih 10,8 kilometara nema u čeverogodišnjem planu HAC-a, a kad će biti uvrštena, nitko ne želi nagađati.

CESTE U GRADNJI Što bi trebali dovršiti do ljeta 2015.

Most preko rijeke Drave - planirani završetak ljeto 2015.

Dionica Sredanci - granica BiH - planirani završetak jesen 2014.

Podravski Ipsilon- planirani završetak lipanj 2015.

Rekonstrukcija i dogradnja čvora Ivanja Reka - planirani završetak lipanj 2014.

Ulaz u Luku Ploče - planirani završetak ljeto 2015.

Jakuševac - Velika Gorica - planirani završetak lipanj 2015.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 23:26