PITANJE TROŠKOVA

Banožić o Bradleyima: ‘Neka Milanović kaže koji je njegov interes da nas požuruje‘

Ministar obrane Mario Banožić kaže da će se i dalje razgovarati o Bradleyju, a možda i o nekom drugom oklopnom vozilu

Mario Banožić

 Ranko Suvar/Cropix

Ministar obrane Mario Banožić rekao je u srijedu vezano uz nabavu američkih oklopnih vozila Bradley, da dok ne budemo imali jasne odgovore na sva pitanja ne može odgovoriti hoće li Republika Hrvatska nabaviti ta vozila ili odustati od njih.

U izjavi novinarima uoči sjednice Vlade ministar obrane Banožić naglasio je kako SAD-u nije cilj prodati Hrvatskoj nešto što joj ne treba, nego da ima snažnog saveznika. Izrazio je uvjerenost da će se i dalje razgovarati o Bradleyju, a možda i o nekom drugom oklopnom vozilu.

Na novinarsko pitanje zašto se u proteklih pet godina nije učinilo ništa vezano uz nabavu Bradleyja, a zašto se sada forsira donošenje odluke mjesec dana prije krajnjeg roka, Banožić je podsjetio kako se početno od 2017. razgovaralo o moderniziranoj verziji oklopnog vozila M2A3, koju i danas koristi američka vojska.

No, iz SAD-a su u jednom trenutku rekli kako nisu u mogućnosti isporučiti tu verziju, nego stariju, M2A2 ODS. Ta se vozila nalaze na skladištu i postavilo se pitanje njihove modernizacije na razinu oklopnog vozila M2A3, koja je bila prvotno ponuđena i razmatralo se da se ona provede u tvrtci Đuro Đaković u Slavonskom Brodu i da ona postane centar za održavanje tih vozila, rekao je Banožić.

To su teme o kojima razgovaramo, rekao je Banožić. U izjavi je pojasnio kako se unutar američkog Kongresa provodi fiskalna procedura te da su se zbog toga tek u rujnu 2021. mogli intenzivirati sastanci o tome.

Naglasio je kako bi volio da je taj proces išao drugačije i da smo formulirali što zapravo želimo - borbeno vozilo pješaštva i na koji način i to bi bio put kakva smo imali pri nabavi višenamjenskih borbenih aviona, dodao je ministar Banožić .

'Koji je interes onih koji nas požuruju'

Na upit o tvrdnji predsjednika države Zorana Milanovića da netko oteže taj proces radi osobnih interesa, ministar Banožić je rekao kako se postupak provodi baš onako kako treba, do detalja, kako bi se vidjelo koje će biti implikacije na državni proračun.

"Bilo bi najbolje da oni koji tvrde da otežemo, kažu koji je njihov interes da nas požuruju", naglasio je ministar obrane Banožić.

image

Zoran Milanović i Mario Banožić

Danijel Soldo/Cropix

Upitan o troškovima modernizacije oklopnog vozila Bradley, Banožić je rekao kako bi 153 milijuna dolara trebala dati hrvatska država, a 45 milijuna dolara je administrativni trošak koji bi bi pokrila američka vlada kroz donaciju opreme u toj vrijednosti.

Republika Hrvatska bi 153 milijuna dolara trebala platiti kroz nekoliko godina, sukladno ponuđenom planu isporuke vozila M2A2 ODS i to bi zapravo bila kupnja, rekao je Banožić, napominjući da bi se dobio jedan dio naoružanja i rezervnih dijelova.

Pitanje je što treba uložiti u dio opreme kako bi bilo na razini onih koji se danas koriste u američkoj vojsci, istaknuo je, dodavši kako se na taj način definira ulaganje po vozilu. Iznos od 6,5 milijuna dolara je nastao kao tema s brojnih sastanaka o opremanju i modernizaciji, rekao je Banožič.

Odgovorio je i na novinarsko pitanje ima li smisla uložiti 6,5 milijuna dolara po komadu u modernizaciju oklopnog vozila koje ni nakon toga neće biti na razini novih koje ima američka vojska, ako novi njemački oklopnjak Lynx stoji 10 milijuna. Banožić je rekao da se zamjena oklopnjaka istočne proizvodnje koje sada imamo, provodi radi ostvarivanja NATO cilja do 2026. i formiranja pješačke brigade, i to čine i druge države.

Rješavanje tog pitanja ne treba pristupiti u usmjerenosti prema donaciji opreme jer se onda ne može ići putem kao kod nabave višenamjenskih borbenih aviona kada su se prvotno definirali ciljevi i potrebe, upozorio je.

Put kojim su krenule neke druge zemlje, nabava Lynxa, je financijski puno izdašnija. Neozbiljno bi bilo govoriti o bilo kojem iznosu bez specifikacije opreme i naoružanja jer svaka zemlja ima specifičnost broja i opremljenosti vozila koja nabavlja, rokova isporuke i sve to utječe na cijenu, pojasnio je ministar. Pitanje je i što će se događati u idućim godinama oko indeksacije cijena rezervnih dijelova i svih potrebnih usluga za uvođenje i održavanje tih vozila, dodao je.

'U resoru obrane nema dnevne politike'

Podsjetio je kako je tema o oklopnim vozilima Bradley bila još prošlog ljeta na sjednici saborskog Odbora za obranu, te da je neozbiljno iznositi paušalne iznose o modernizaciji tih vozila. Dodao je kako se na sastancima s predstavnicima Đure Đakovića pokušavalo definirati koji su to dijelovi i garancije, i što bi to značilo za RH.

Bez toga se odluke ne donose, rekao je dodavši kako mu je žao što je predsjednik Odbora za obranu to komunicirao na nespretan način.

Što se tiče održavanja vozila Bradley u Đuri Đakoviću koji bi za to bio specijaliziran, ministar obrane Banožić je podsjetio da je ono u uporabi u nekim europskim zemljama i u mirovnim misijama. Što se tiče vlasničke strukture Đure Đakovića nakon ulaska češkog partnera, Banožić je rekao kako je Hrvatskoj u interesu s gospodarskog stajališta da se dobar dio poslova obavlja u Hrvatskoj.

"Mene kao ministra obrane, prije svega zanima kako će se u budućnosti aplicirati proračunska sredstva jer trebamo ulagati i u druge projekte, jer mi nije u cilju da 2024. i 2025. kažem da trebam još milijarde uložiti u to vozilo", naglasio je Banožić.

Naglasio je i da, kada je riječ o resoru obrane, pojedini političari moraju shvatiti kako nema dnevne politike u tome, nego je jedina politika interes sigurnost Republike Hrvatske i njezin obrambeni sustav.

Ministar Banožić kaže da resoru obrane na taj način pristupa i on kao ministar i cijela Vlada na kojoj leži cjelokupna odgovornost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 10:09