Skandal oko remonta hrvatskih MiG-ova u Ukrajini koji je otkrio Jutarnji list bio je i tema emisije Otvoreno na HTV-u . Podsjetimo, remontirani borbeni avioni Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu predani su u srpnju 2015. godine. Osam mjeseci nakon toga Ratno zrakoplovstvo raspolaže samo s tri borbena aviona, a pet remontiranih povučeno je iz upotrebe. Prema informacijama iz istrage, kriminalisti Vojne policije do sada su utvrdili da su na avionima koje je Hrvatska kupila od Ukrajine "prekucani" serijski brojevi i da oni ne odgovaraju dokumentaciji aviona ni brojevima koji se navode u ugovoru o remontu te da ugrađeni dijelovi aviona ne odgovaraju pratećoj dokumentaciji aviona.
Josip Štimac, bivši zapovjednik HRZ-a i PZO-a, rekao je u emisiji da mu je cijela priča oko remonta odmah bila sumnjiva.
- Taj remont su mogli napraviti i Rumunji i Izraelci. Natječaj je bio transparentan, ali cijene i rokovi su bili nerealni. To mi je odmah pobudilo sumnje da remont neće biti dobar. Mene ne zanima politika i kriminal, mene zanima samo stanje HRZ-a. A bojim se da će ono biti ukinuto... Odavno smo trebali napraviti nekakvu 'mješovitu' komisiju sa stručnjacima, političarima i gospodarstvenicima koji su trebali odlučiti koji su avioni najbolji za nas i tko će sve to skupa platiti.
Oleksandr Levčenko, veleposlanik Ukrajine u Hrvatskoj, ne može vjerovati u cijelu priču...
- Ako je istina o čemu se piše, to su užasne stvari. Ne mogu komentirati dok traje istraga... Tvrtka za remont u Odesi je slavna još od vrijeme SSSR-a, radi godinama i sumnjam da je istina da bi radili takve stvari. I što znači da je niska cijena bila sumnjiva? A da je bila visoka, onda bi se pričalo o korupciji, da je netko 'maznuo' novac.
Igor Tabak, vojni analitičar, tvrdi da situacija i nije tako katastrofalna kao što izgleda.
- Ako je tri ili četiri aviona sposobno, to i nije tako loše. Pa to je 25 posto. Njemačka javno kaže da je njihovih 40 posto zrakoplova sposobno, pa tako da naših 25 posto nije uopće nije loše.
Štimac mu je replicirao:
- Da su ispoštovali rokove, danas bi bili svi sposobni. Penali su isplaćeni, ali 'u šibicama'...
Sam natječaj je pod ozbiljnom sumnjom, kaže novinar Gordan Malić koji se bavio ovom aferom u svojim televizijskim emisijama. 'Bivši ministar obrane brani se niskom cijenom kao da je u pitanju krama ili otpad s nekog sajma i da je cijena presudna. Ovdje se radi o avionima koji, ako padnu, koštaju puno više nego ako su kupljeni ispravno i skuplji. Cijena je upitna gotovo za cijeli spektar poznavatelja procesa kupoprodaje borbenih letjelica. Izbacili su konkurenciju tako da su limitirali rokove i cijenu. U samom natječaju u dokumentaciji, koja je obvezivala sve ponuditelje, navedeno je da moraju preletjeti do Hrvatske. To je promijenjeno kad je ukrajinska tvrtka dobila posao. Jedan od djelatnika MORH-a priznao je u istrazi da je bilo uzimanja novca na crno i primanja mita', tvrdi Malić.
Otkriveno je da su u pitanju avioni koje je bugarska vlada 2002. godine stavila izvan upotrebe, a brojevi šasije su prekucani i stavljeni drugi s alžirskim pločicama. To nije prvi slučaj s tom ukrajinskom tvrtkom, kaže Malić. Povezao je to s tvrtkom kćeri koja je optužena za kriminal u nabavi i remontu helikoptera - od kojih je jedan pao i 11 osoba je poginulo. Ta ista tvrtka djeluje i u BiH.
Veleposlanik Levčenko rekao je da to prvi put čuje, a on je i veleposlanik u BiH. Javili bi mi da se to događa. O Malićevoj tezi da se radi o partnerskim tvrtkama kaže da je to nagađanje.
Malić je u emisiji pokazao navodne rukom napisane isplate za mito članovima komisije u Bosni i Heregovini, a rukopis pripada predstavniku ukrajinske tvtke Ukrspec-export Ivici Josipoviću, tvrdi Malić da je otkrio vještačenjem. Prikazao je papir na kojem kaže da su imena članova povjerenstva za remont borbenih zrakoplova u BiH, a radi se o ukupnoj sumi od 161 tisuća dolara.
Veleposlanik Levčenko rekao je Maliću da to prijavi jer se radi o ozbiljnoj stvari, na što mu je on odgovorio da je već prijavio glavnom državnom odvjetniku i predložio svjedoke. Ako je korumpiran u BiH, pod sumnjom je i u Hrvatskoj, kaže Malić, te tvrdi da se radi o korumpiranom lancu koji povezuje ukrajinske tvrtke, Makedoniju, BiH i Hrvatsku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....