POSLJEDICE RESTRUKTURIRANJA

ČAK 5000 RADNIKA MORAT ĆE OTIĆI IZ HAC-A I HŽ-A Jutarnji otkriva plan otpuštanja ministra Hajdaša Dončića

Ministar je poručio da su tvrtke u njegovu resoru bile bastion za kupovanje socijalnog mira, ali da je sada takvom neodrživom načinu rada zauvijek došao kraj
Zagreb, 051009.Hrvatske zeljeznice danas obiljezavaju svoj dan. On se obiljezava u znak sjecanja na 5. listopada 1990. kada je Hrvatski sabor donio Zakon prema kojem su prvi put sve pruge na teritoriju Republike Hrvatske postale sastavni dio jednoga poduzeca - Hrvatskih zeljeznica.Na slici: prometnik vlakova Marijan Dukic i kondukter na zagrebackom Kolodvoru. Foto: Damjan Tadic / CROPIX
 Damjan Tadić / CROPIX

Moramo se restrukturirati da bismo opstali - izjavio je prije šest mjeseci ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić i time najavio veliko pospremanje u trgovačkim društvima, ustanovama i agencijama iz svog resora.

Hajdaš Dončić tada je najavio otpuštanje oko 10.000 zaposlenih u svom resoru do kraja 2015. Proces otpuštanja počeo je u jesen prošle godine, a trebao bi završiti najvećim dijelom do kraja 2015. S obzirom na to da je u sektoru ministra Siniše Hajdaša Dončića prije početka otpuštanja bilo oko 34000 zaposlenih, to znači da će s restrukturiranjem bez posla ostati trećina zaposlenih.

Kako preživjeti

Istaknuo je da je to nužno jer “su u ukupnim troškovima javnih tvrtki najveći troškovi radne snage i oni materijalni”.

Tvrtke u Hajdaševu resoru dobile su zadatak da naprave plan restrukturiranja kako bi preživjele. Zato je i napravljen popis viška zaposlenih po pojedinim tvrtkama. Prema tom planu, u 22 tvrtke koje su u njemu navedene do kraja 2015. godine trebalo bi biti otpušteno 6854 radnika. Kad se tome doda broj planiranih otpuštanja u lučkim upravama i agencijama te tvrtkama koje još finaliziraju svoj plan restrukturiranja, kao što je Autocesta Rijeka - Zagreb, ukupni broj otpuštenih do 31. prosinca 2015. trebao bi biti 10.000 radnika. Proces restrukturiranja najdalje je otišao u Hrvatskim željeznicama. HŽ Holding prestao je postojati, a HŽ Infrastruktura, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo postale su samostalne tvrtke.

Prodaja dijela tvrtki

Dio tvrtki kćeri bit će pridružen novoosnovanim tvrtkama, a za ostale se predviđa prodaja. Prema dostupnim podacima, najveći broj otpuštanja bit će u HŽ Infrastrukturi koja će do kraja 2015. godine morati otpustiti 35 posto zaposlenih, odnosno 2150. Croatia Airlines još očekuje dopuštenje za provedbu svog plana restrukturiranja.

U toj tvrtki, koja godišnje u cijeloj zrakoplovnoj industriji generira 2,4 milijarde kuna, danas je zaposlena 1101 osoba. S planom restrukturiranja ove bi godine iz CA trebalo biti otpušteno 213 zaposlenih, odnosno gotovo 20 posto radnika. Time bi broj zaposlenih pao na 888, što je, prema planu, dovoljan broj zaposlenih za normalno funkcioniranje tvrtke. U Hrvatskoj pošti 31. prosinca 2011. bilo je zaposleno 10.664 ljudi, a četiri godine poslije trebalo bi ih biti 9362. Odnosno 1302 radnika manje.

Hrvatske autoceste posebna su priča. Prema planu restrukturiranja, tvrtka se cijepa na dva poduzeća. Jedno je HAC, a drugo HAC - Održavanje i naplata cestarine. Posljednjeg dana prošle godine u HAC-u je bilo zaposleno 2780 radnika. Od tog broja tijekom ove godine u HAC-ONC trebalo bi biti prebačeno 2256 radnika, a u HAC-u bi ove godine trebalo ostati 220 radnika. Od tog broja do kraja 2015. u tvrtki bi trebalo biti otpušteno osam radnika. U HAC - Održavanje i naplata cestarine, pak, od 2256 zaposlenih do kraja 2015. godine trebalo bi biti otpušteno 92 zaposlenih. U sklopu restrukturiranja, Uprava je prošlog mjeseca objavila novu sistematizaciju radnih mjesta, prema kojoj je 150 neraspoređenih radnika.

Kupnja mira

Ministar Hajdaš Dončić tvrdi da su sve donedavno tvrtke u njegovu resoru bile bastion za kupovanje socijalnog mira, ali da je s tim završeno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 10:24