Vodeći stručnjaci za ustavno pravo skeptični su prema najnovijoj, za sada neslužbenoj, ideji hrvatske vlade prema kojoj bi se referedumski zahtjev udruge U ime obitelji spriječio izmjenom aktualnog Zakona o referendumu.
Unutar vladajuće koalicije prevladava mišljenje kako bi se u Zakonu o referendumu moglo odrediti o kojim se pitanjima ne može raspisati referendum. Za te zakonske izmjene, naravno, nije nužna podrška dvije trećine zastupnika, tehnički se mogu razmjerno brzo provesti i zbog toga je moguće da takav prijedlog skoro dođe na Vladu.
Reakcija 11 stručnjaka
Ovo je, u razmaku od nekoliko dana, druga ideja koju vladini izvori šalju u javnost. Najprije je iz Banskih Dvora plasirana mogućnost da se u parlamentu pokrene postupak izmjene Ustava na način da se uvrsti odredba prema kojoj se pitanje definicije braka ne bi implementiralo u ustavni tekst. Ali od početka je bilo jasno da ova ideja ne može proći jer stranke ljevice i centra ne raspolažu dvotrećinskom većinom koja je potrebna za izmjene Ustava.
'O BRAKU GRAĐANI NE MOGU ODLUČIVATI NA REFERENDUMU' SDP-ov predsjednik Odbora za Ustav
Osim toga, uslijedila je reakcija 11 najpoznatijih stručnjaka ustavnog prava koji su vladu i parlamentarnu većinu upozorili kako riskiraju ustavnu krizu svojim najavama da nisu spremni poštovati eventualnu referendumsku odluku u korist definiranja braka kao ekskluzivno žensko-muške veze. Pritom je važno i to da veliki dio tih eksperata, načelno, podržava stajalište vlade Zorana Milanovića; Sanja Barić s Pravnog fakulteta u Rijeci uvjerena je kako pokretači referenduma diskriminiraju homoseksualne osobe, a splitski ustavni stručnjak Saša Šegvić upozorava kako, isto tako, postoji legalna mogućnost da netko pokrene referendum kojim bi se ukinula prava manjina.
Besmisleno pravilo
Ali i ovi, u političkom smislu, načelni pobornici vlade, nisu podržali najave nepriznavanja rezultata referenduma. Jednostavno, za ustavnopravne stručnjake nema dilema, ako će referendumska većina podržati ono što traži udruga U ime obitelji, situacija je čista i političari to moraju poštovati. Paradoks ove situacije je i to da vodeći pravnici drže kako brak potpada pod zakonsku, a ne ustavnu regulativu.
Čini se da su pravni eksperti skeptični i prema posljednjim najavama iz SDP-a, o zaustavljanju procesa promjene Ustava, tako što bi - ne dirajući Ustav - u saboru promijenili Zakon o referendumu. Ovdje nije upitna promjena spomenutog zakona, budući vladajuća koalicija raspolaže stabilnom većinom, već smiju li ove promjene vrijediti retroaktivno.
Ustavni stručnjaci koji su govorili za Jutarnji list misle kako to nije moguće jer bi se time ukinuo instrument pravne zaštite koji osigurava od retroaktivnog djelovanja. Referendumska inicijativa kojom se u Ustav želi unijeti odredba o braku je pokrenuta, i naknadne promjene zakona na nju se ne mogu odnositi, što nipošto ne znači kako ne bi bilo oportuno izmijeniti Zakon o referendumu. U najmanju ruku prilično besmisleno pravilo po kojem se Ustav može mijenjati ako na referendum iziđe samo jedan građanin, a istodobno, lokalni referendumi nisu valjani kada im se ne odazove natpolovični broj stanovnika.
Konačno mišljenje
Međutim za stručnjake s ustavnih katedri, i nova akcija hrvatske vlade nije utemeljena. Svi sugovornici Jutarnjeg lista smatraju da bi i o ovom pitanju konačno mišljenje trebao donijeti Ustavni sud.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....