Dobar dio današnje generacije učenika nezadovoljnih nastavničkim načinom ocjenjivanja imat će priliku doživjeti kako izgleda digitalni ispit. Svaki učenik pisat će ga na školskom tabletu, a ocjenu neće morati davati nastavnik prema svojoj subjektivnoj procjeni. Rezultat će umjesto nastavnika generirati sam program.
Riječ je o uvođenju digitalnog sustava vrednovanja i praćenja ishoda učenja, za čiju će provedbu biti zaduženi Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja i CARNet. Plan je da e-ispiti ili sustav e-procjene, kako su nazvani u nacrtu Strategije razvoja obrazovanja i znanosti koja bi se tijekom siječnja trebala naći u Saboru, u velikoj mjeri zamijene današnje papirnate testove u školama.
Taj će sustav nastavnicima pojednostaviti posao jer će rezultate izbacivati program. Ljudima se možda čini kao SF, no to je potpuno izvjesna stvar koju je moguće uvesti već za nekoliko godina, kaže predsjednik Upravnog vijeća Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Petar Bezinović. Napominje da je za uvođenje tog razvojnog projekta prethodno potrebno svim školama osigurati pristup širokopojasnom internetu, opremiti škole i postupno za takav pristup pripremiti nastavnike i učenike.
Prema europskim mjerilima, škole se dijele na četiri razine zrelosti - digitalne početnice, digitalno osnažene, digitalno sposobne i digitalno zrele. Prema podacima CARNeta, 83 posto škola u Hrvatskoj trenutačno spada u dvije najniže kategorije s obzirom na to da je samo 17 posto hrvatskih škola spojeno na širokopojasni internet. Pritom ih većina ne koristi ni izbliza sve mogućnosti koje im pruža širokopojasni internet, poput suradnje između škola u stvarnom vremenu, korištenja videokonferencija za potrebe nastave na daljinu ili pokusa na daljinu, te za suradnju između škola izvan Hrvatske.
Iako Strategija predviđa da će sve škole u Hrvatskoj imati širokopojasni internet do 2020. godine, njihovo spajanje kreće postupno od 2014. i moguće je da se čitav postupak ubrza. Drugi preduvjet za uvođenje e-ispita je nabava tableta, što se ne smatra problematičnim s obzirom na mogućnost relativno niske nabavne cijene tableta. Vukovarsko-srijemska županija nedavno je kupovala 10-inčne tablete po cijeni od 750 kuna.
- E-ispiti imaju niz prednosti pred klasičnim ispitima, a tableti su za taj projekt funkcionalniji od računala. Primarno je pritom riješiti bezičnu infrastrukturu u školama - potvrđuje ravnatelj Hrvatske akademske mreže CARNet Zvonimir Stanić.
Uvođenjem sustava e-procjene svaka će škola u Hrvatskoj moći pratiti rezultate svojih učenika u odnosu na rezultate učenika drugih škola, vidjeti gdje joj je mjesto i na taj način uočavati svoje prednosti ili mane. Znanje iz svakog predmeta bit će šire usporedivo, što će nastavnicima pomoći da vide na čemu moraju dodatno raditi, objašnjava Bezinović.
Ti ispiti ne bi potpuno isključili ulogu nastavnika u vrednovanju napredovanja učenika, nego bi mu trebali pomoći u objektivnijem ocjenjivanju, pri čemu se uspoređuju s rezultatima usmenog ispitivanja učenika.
Svi ostvareni rezultati bit će pohranjeni u veliku bazu podataka, čime bi se omogućilo i kontinuirano praćenje napredovanja učenika na razini sustava. Bezinović smatra da će e-procjena značajno popraviti rezultate hrvatskih učenika u međunarodnom PISA istraživanju.
Za sada u potpunosti digitaliziran sustav vrednovanja ishoda učenja nema niti jedna europska država.
Obrazovni program od 28 mil. Eura: E-Škola košta kao dva Pelješka mosta
Paralelno s uvođenjem e-ispita pokrenut će se veliki projekt e-škola koji je Ministarstvu znanosti prijavio nositelj - CARNet. Ravnatelj CARNeta, Zvonimir Stanić, ističe da je riječ o projektu uvođenja bezične infrastrukture u sve osnovne i srednje škole u Hrvatskoj (na oko 2500 lokacija), ali i digitalizacije nastavnog gradiva. Za tu potrebu nabavljat će se tableti, a projekt bi zahvaljujući povlačenju sredstava iz strukturnih fondova mogao biti u primjeni od siječnja 2015. godine. Ukupni troškovi procijenjeni su na iznos od 28 milijuna eura ili - dva Pelješka mosta, kaže Stanić.
Tiskani vs. E-ISPITI
Mane tiskanih ispita:
- neujednačena težina ispitnih pitanja
- različita metodologija ispitivanja po školama
- neusporedivost rezultata
- troškovi kopiranja ispitnog materijala
- predug postupak ocjenjivanja
- mogućnost žalbi
Prednosti e-ispita:
- manje posla za nastavnike
- rezultati odmah nakon dovršetka testa
- učenicima prihvatljivija tehnologija
- rezultati usporedivi na državnoj, regionalnoj ili međuškolskoj razini
- pouzdaniji rezultat
- jeftinija provedba
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....