KRAJ HŽ-OVOG MONOPOLA 'Doveli smo prvi privatni vlak na hrvatske pruge, želimo zaposliti stotine radnika'

Slovački poduzetnik Mario Mat’aš tvrdi: Plan je vratiti teret koji je skrenuo u BiH
 Damir Glibusic / CROPIX, Drazen Lapic / Lider

Dvije godine nakon što je registrirao tvrtku Adria Transport, slovački poduzetnik Mario Mat’aš uspio je otpremiti prvi privatni vlak na vožnju hrvatskim prugama. Time je i formalno završilo razdoblje monopola Hrvatskih željeznica, iako je bila riječ o kratkoj relaciji, između Slavonskog Broda i Vinkovaca.

- Očekujemo da ćemo uspjeti, da ćemo se održati i doći do rezultata koje smo si zacrtali - kaže Mario Mat’aš.

- Ne očekujemo puno - dodaje Mat’aš suzdržano kada je riječ o poslovnim planovima. - Ne očekujemo da ćemo drastično mijenjati situaciju, ali očekujemo da ćemo ispuniti rezultate za koje smatramo da su nam prirodni.

Nakon prve godine poslovanja namjeravaju dostići brojku od 1,6 milijuna tona prevezene robe, objašnjava Oliver Krilić, Mat’aševa desna ruka, zadužen i za nadzor prometa u kompaniji.

- Plan je ambiciozan, ali nije nerealan, i umnogome ovisi o nama hoćemo li moći certificirati dovoljan broj lokomotiva kako bi prevezli robu - govori Krilić i objašnjava kako je u transportnom prometu željeznicama potrebno certificirati lokomotive koje prelaze granicu, a sada su fokusirani na što veći broj certifikacija lokomotiva. Uspiju li prevesti 1,6 milijuna tona, to je posao vrijedan od 10 do 12 milijuna eura, što ovisi o kilometraži koju vlak prijeđe u transportu.

Kompanija će pritom zaposliti i stotinjak radnika, a ovisno o daljnjem rastu, povećat će se i broj zaposlenih.

Plan transporta imat će jasnije obrise na kraju godine, kada HŽ Infrastruktura slaže novi vozni red za sljedeću godinu i tada se zna koje trase su slobodne za “kupovinu” i na kojima bi se mogla pojaviti Adria Transport.

Da bi uopće mogla pristupiti tom postupku, Adria Transport morala je pribaviti dozvolu Ministarstva prometa kako bi dobila pozitivno rješenje agencije za sigurnost željezničkog prometa koje vrijedi u svim članicama EU. Nakon toga je trebalo dobiti još dvije dozvole i tek tada se tvrtka mogla pojaviti pred HŽ infrastrukturom sa zahtjevom za pojedinim trasama.

- Plan nam je da postupno rastemo i pritom ne samo da prevezemo određene robe, nego da ih i vratimo s pojedinih prometnih koridora na one koji prolaze kroz Hrvatsku te tako povežemo sjeveroistok Europe s lukom Rijeka i Trst s Rumunjskom te preusmjerimo robu s koridora 5C iz BiH na Hrvatsku - govori Krilić.

Mat’aš spominje i tržišta u Češkoj, Slovačkoj i južnoj Poljskoj na kojima se može naći posao za kompanije koje prevoze robu željeznicom.

Naizgled jednostavan poslovni plan bazira se na ideji unajmljivanja lokomotiva i vlakova te ugovaranju transporta.

U ovom trenutku potpisali su ugovore s HŽ Putničkim prijevozom o unajmljivanju lokomotiva, ali namjeravaju imati i vlastite. Za ideju o poslovnoj suradnji s HŽ Cargom još nema odgovora, ali u Adria Transportu ne brinu, znajući da će se situacija riješiti poslovnim kriterijem kada se pojavi roba koju treba prevesti.

HŽ kargu ne želimo biti konkurenti

Ne, nismo konkurenti HŽ Cargu i ne smatramo se takvim nego se fokusiramo na novu robu koju možemo preusmjeriti i vratiti u Hrvatsku - kaže Mat’aš, iako govori o kompaniji koja je do sada bila jedina na hrvatskim željeznicama i pritom podsjeća da je sadašnji godišnji promet robom na oko 10 milijuna tona, a da je na vrhuncu bio 18 milijuna tona. Polovica te robe se više ne proizvodi, ali je druga polovica, a to su četiri milijuna tona, zaobišla Hrvatsku kao tranzitnu zemlju. - To je naš cilj, vratiti tu robu u Hrvatsku - kaže Mat’aš, koji svoj plan zasniva na ozbiljnim analizama izrađenim u sklopu planiranja cijelog posla s transportom roba željeznicom u Hrvatskoj i očekuje da to ostvari u roku od dvije godine.

Povratak 14 milijuna tona robe

11,6 milijuna tona roba - plan prijevoza za prvu godinu

1110 - 12 milijuna eura - vrijednost transporta spomenute robe

11 4 milijuna tona robe - količina robe koju Adria Transport namjerava vratiti na hrvatsko tržište u dvije godine

1100 - broj radnika koji namjeravaju zaposliti u prvoj godini

112 milijuna eura - troškovi stjecanja potrebnih dozvola i rješenja za obavljanje poslova transporta

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 21:30