Rafinerija u Rijeci ovog tjedna ponovo počinje s radom, no u nju se neće transportirati nafta s domaćih polja koja se skladišti u Sisku, doznaje Jutarnji list.
Za to postoji nekoliko razloga. Riječka Rafinerija je prvenstveno tehnološki namijenjena za preradu uvozne nafte i troškovi prerade domaće nafte u Rijeci bili bi jako visoki. Stoga niski troškovi prijevoza nafte cisternama u Rijeku ne bi došli do izražaja. Nadalje, Jadranskim naftovodom ta se nafta ne može prebaciti u Rijeku jer Janaf nema uporabnu dozvolu za korištenje lokacije na kojoj se nafta iz sisačke Rafinerije “ubacuje” u naftovod. Iz istog razloga Janaf domaću naftu iz Siska ne može naftovodom transportirati ni prema rafinerijama u Pančevu, Bosanskom Brodu ili Mađarskoj. Janaf je od Ministarstva graditeljstva uporabnu dozvolu zatražio još prije deset godina, ali je do danas nije dobio.
Problem s Janafom službeno su nam potvrdili i u Ini.
- Zbog ozbiljnih ograničenja transportiranja domaće nafte Janafovim naftovodom, Ina kao odgovorna kompanija istražuje sve ostale mogućnosti transporta kako bi maksimizirala njenu vrijednost - odgovorili su.
Od Janafa smo također zatražili pojašnjenje te situacije, ali jučer nismo dobili odgovore. Zbog ovih razloga Ina Janafovim naftovodom transportira jedino uvoznu naftu koja tankerima dolazi u Omišalj, a potom se na potezu od sedam kilometara transportira u riječku Rafineriju.
Prema dostupnim podacima, u spremnike sisačke Rafinerije s domaćih naftnih polja svakodnevno stiže između 1500 i 3500 tona nafte, odnosno oko 50.000 tona na mjesec. Što će biti s tom sirovinom znat će se otprilike za dva mjeseca, kada će tankovi u sisačkoj Rafineriji biti puni gotovo do vrha. Tada će u Ini na osnovi svih parametara odlučiti o ponovnom pokretanju proizvodnje u sisačkoj Rafineriji ili o izvozu i prodaji sirove nafte. Iz Ine su jučer izvijestili da “izvoz domaće nafte u budućnosti ostaje jedna od dostupnih opcija za kompaniju”. No, zasad nije donesena nikakva odluka o tome.
Ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak eventualni izvoz domaće nafte tumači kao konačnu odluku MOL-a da zatvori Rafineriju u Sisku. S druge strane, u Ini tvrde da je proizvodnja u Sisku samo privremeno obustavljena, a ponovno pokretanje proizvodnje ostaje ovisno o vanjskom okruženju. Naime, naši sugovornici tvrde da je u ovom trenutku Ini isplativije domaću naftu prodavati na inozemnom tržištu nego je prerađivati u Sisku. S druge strane, domaći stručnjaci tvrde kako sisačka Rafinerija posluje pozitivno dok prerađuje domaću naftu.
Kao što je Jutarnji list jučer objavio, odbor izvršnih direktora lani u studenom napravio je analizu alternativnih mogućnosti za izvoz domaće nafte u inozemstvo. Kako je nakon višekratnih sastanaka utvrđeno da problem s uporabnim dozvolama za Janaf u skorašnje vrijeme neće biti riješen, u Ini su analizirali mogućnosti prijevoza cisternama ili željeznicom.
‘Možemo zaustaviti loše odluke’
Sama najava mogućnosti izvoza domaće nafte izazvala je žestoku reakciju ministra gospodarstva Ivana Vrdoljaka.
- Koliko znam, nikakva odluka nije donesena, ali apsolutno je nedopustiva ideja da uopće netko misli sirovu naftu izvoziti iz Hrvatske, a gasiti Rafineriju u Sisku. S ekonomskog, ekološkog, industrijskog, prometnog aspekta sve je to glupo. Glupe odluke se u Ini više ne smiju donositi i mislim da su to kolege iz MOL-a već shvatili. Reterirali su i oko zatvaranja Siska, oko isplate dobiti, sad imaju novce jer nisu isplatili dobit i to trebaju lijepo uložiti u Rijeku, Sisak, raditi proizvodnju s domaćom naftom. Mi imamo alata za zaustavljanje odluka koje su štetne prvenstveno za Inu, a onda i za energetsku stabilnost Hrvatske - poručio je jučer Vrdoljak. Koje su to moguće mjere, u Ministarstvu gospodarstva jučer nisu željeli otkriti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....