ZAGREB - Povjerenstvo koje istražuje uzroke pada dvaju MiG-ova kod Plaškog sljedeći bi mjesec trebalo podnjeti konačni izvještaj, najavio je ovih dana ministar obrane Branko Vukelić.
Iako se najavljivalo da će biti podnesen do kraja godine, iz povjerenstva su zbog opsežnosti izvještaja, koji će sadržavati i preporuke kako bi se u budućnosti izbjegle ovakve nesreće, najavili da im je potrebno još vremena.
Dodir kabinama
Sama istraga još nije završila jer povjerenstvo očekuje rezultate dvaju vještačenja kako bi potvrdilo zaključke do kojih je došlo tijekom istrage. Prema dostupnim informacijama, povjerenstvo je zaključilo da je tijekom izvođenja vježbe sigurno došlo do dodira dvaju aviona, ali to se ne definira kao sudar.
Taj dodir na visini od 2600 metara pri brzini kojom su se avioni kretali rezultirao je destabilizacijom letjelica te su se piloti, satnik Igor Trošelj i natporučnik Marijan Kudlik, katapultirali.
Avioni su se, prema našim informacijama, dodirnuli kabinama. Iskusni vojni piloti tvrde da ta mogućnost postoji.
Ušao u strujanje
Naime, jedan se avion vraćao s obavljanja zadaće gađanja, a drugi je ušao u njegovo strujanje te se zbog turbulencije okrenuo i kabinom dodirnuo kabinu prvog aviona.
To je vidio pilot trećeg MiG-a i povikao: “Iskači, iskači”. Još nije poznato li je pritom mislio na jednog ili obojicu pilota.
Povjerenstvo i dalje muči vrijeme ispaljenja rakete od 57 mm koja je u polju teško ozlijedila Mariju Klipu. Traženo je vještačenje sustava bojeva gađanja kako bi se utvrdilo je li raketa ispaljena u trenutku dodira aviona ili malo prije.
Iako MUP-ov Centar za vještačenja istražnom sucu još nije poslao rezultate vještačenja komadića metala izvađenih iz tijela gospođe Klipe, sa sigurnošću se može tvrditi da je riječ o gelerima spomenute avionske rakete.
Povjerenstvo koje istražuje nesreću prije mjesec je dana u svojem izvještaju ustvrdilo da uzrok pada nije kvar na avionima te da je bilo pogrešaka u procedurama prilikom izvođenja vježbi.
Odgovornost pilota
Ako to bude i dio konačnog zaključka, jasno je da je odgovornost na pilotima i organizatorima vježbe. Ako se utvrdi odgovornost pilota, oni više neće smjeti letjeti na borbenim zrakoplovima.
Ove tvrdnje iz povjerenstva otvaraju i pitanje odgovornosti unutar zapovjednog sustava. Samo dan nakon nesreće zapovjednik Ratnog zrakoplovstva general Vlado Bagarić ustvrdio je da je u pripremama vježbe sve propisno napravljeno. No, u povjerenstvu očito smatraju da je bilo drukčije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....