INTERVJU: DARKO ŠKET

ČOVJEK KOJI JE SPASIO PEVEC OD PROPASTI 'Siguran sam u uspjeh restrukturiranja Agrokora, ali za to je ključan jedan uvjet bez kojega se ne može dalje'

Restrukturiranje Agrokora vjerojatno će rezultirati temeljnom promjenom u vlasništvu, a vjerojatno i prodajom imovine ili tvrtki koje nisu neophodne
 Dragan Matić / CROPIX

Krizni menadžer Darko Šket, trenutačno predsjednik Uprave Keramike Modus, bio je stečajni upravitelj u mnogim tvrtkama. No, restrukturiranje Peveca njegov je najveći uspjeh. Sada već stari slučaj Pevec i aktualni slučaj Agrokor nisu isti, no u mnogočemu su slični.

A to je dovoljno dobar povod za razgovor o izazovima koje je Šket kao stečajni upravitelj imao u Pevecu te izazovima, bili slični ili ne, koje čekaju Agrokor i Vladina povjerenika Antu Ramljaka.

Kako ocjenjujete pristup rješavanju krize u Agrokoru, miješanje države u sam proces, izbor povjerenika...?

- Intervenciju Vlade smatram adekvatnim i prikladnim rješenjem u izvanrednim okolnostima kao što su aktualne s Agrokorom. Otkad su se ubrzano počele urušavati poslovne sposobnosti pojedinih društava i otkad je šira javnost saznala za prezaduženost i insolventnost koncerna, Vlada je hitno pristupila traženju alternativnog rješenja stečajnom postupku. Upravo je Zakon o izvanrednoj upravi u sistemskim društvima po svojoj intenciji trebao, i to se dogodilo, preduhitriti otvaranje stečajnog postupka. S druge strane, ta je mogućnost vjerovnicima otvorena u slučaju neuspjelog restrukturiranja.

S obzirom na to da ste bili na sličnoj poziciji u Pevecu kao što je povjerenik Ante Ramljak u Agrokoru i pred sličnom izazovima, što biste izdvojili kao nužne prve korake? Kako treba izgledati lista prioriteta i gdje su najveći izazovi?

- Povjereniku i njegovom timu, odnosno upravi društva, prioritet mora biti uspostava redovnog poslovanja kroz formalne i ugovorne odnose s dobavljačima roba i usluga u svim društvima. Dakle, preduvjet za navedeno je formiranje tima stručnjaka po svim funkcijama i to u svim društvima, što ne znači da postojeće uprave u nekim društvima nisu i do sada bile kompetentne. Dakle, mogu nastaviti obavljati poslove koji su neophodni za kontinuitet poslovanja. Najvažnije je postaviti poslovne odnose i procese u društvima tako da oni u tekućem poslovanju budu ekonomski opravdani, odnosno profitabilni. Uspije li to u kratkom vremenu, a to je conditio sine qua non, sve ostale aktivnosti na financijskom i poslovnom restrukturiranju moći će se odvijati u pozitivnom ambijentu.

A kako vratiti povjerenje dobavljača, banaka, vjerovnika, što bi trebao biti jedan od prioriteta? I vi ste danonoćno razgovarali s dobavljačima u Pevecu s time da je poslovanje u Pevecu, za razliku od Agrokora, bilo prekinuto. Koliko je Pevecu trebalo da vrati povjerenje i kako ste to uspjeli? Je li Agrokor u povoljnijoj situaciji ili težoj?

- Restrukturiranje društva Pevec usvajanjem stečajnog plana preustroja i restrukturiranje Agrokora kroz ovaj zakon nije usporedivo, prije svega zbog najveće krize u gospodarstvu u vrijeme u kojem je stečaj nad Pevecom otvoren, višemjesečnog prekida poslovanja prije otvaranja stečajnog postupka te izuzetno negativne percepcije vjerovnika dobavljača i financijskih institucija prema društvima iz grupe, a samim tim i nepovjerenja u eventualne prijedloge o nastavku poslovanja. Dakle, Agrokor i društva iz koncerna su, ne uspoređujući veličine društava i obaveze, u povoljnijem položaju. Moguće je vratiti povjerenje dionika u kratkom roku, ali isključivo podmirenjem tekućih obaveza iz redovnog poslovanja prema dobavljačima.

Tri su osnovna zahtjeva dobavljača - da se prihvati njihov prijedlog otplate starih potraživanja prema Konzumu, riješi pitanje regresnog duga koji postoji prema dobavljačima Agrokora i vrati na Agrokor te da se osigura prioritetno plaćanje novih isporuka Konzumu. Kako to postići?

- Potrebno je evidentirati sve ranije obveze po ročnosti, svrstati ih u kategorije te pronaći mogućnost namirenja najosjetljivije kategorije, a to su mali i srednji dobavljači, kako bi se nastavila opskrba trgovina. Kod drugih društava iz koncerna trebalo bi za svako pojedino mobilizirati vjerovnike na sličan način.

Može li se i treba li se postići dogovor s dobavljačima, kakav je Pevec postigao? I kako pomoći manjim dobavljačima, koji su u lošijoj situaciji?

- Rješenje kojim bi se uspostavila kvalitetna osnova za prihvatljiv model restrukturiranja je isključivo u prvoj fazi novi kapital. Naravno, uz pridržavanje prioritetne naplate kojom bi se namirivale u potpunosti ili u obrocima ranije obaveze prema dobavljačima, ovisno o veličini ili nekim drugim kriterijima.

Koje je najkvalitetnije rješenje za krizu u Agrokoru? Kako restrukturiranje treba izgledati i koliko bi ono moglo trajati?

- U ovoj fazi bi bilo pretenciozno govoriti o modelu restrukturiranja, međutim vrlo vjerojatno će rezultirati temeljnom promjenom u vlasništvu, a vjerojatno i prodajom imovine ili društava koja nisu neophodna za pretpostavljeni cilj. Cilj će, pak, zasigurno postaviti strateški vjerovnici, odnosno kreditori temeljem predloženih analiza i prijedloga povjerenika. Prema dostupnim pokazateljima, bez prejudiciranja zaključaka jer tek počinje sređivanje stanja, bilanci, obveza te poslovnih planova, siguran sam u uspjeh restrukturiranja i to na vrlo sličan način kao što je to bilo u Pevecu, čime bi se omogućilo održanje broja zaposlenih te daljnji rast i razvoj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 19:47