ULTIMATUM VLADE CROATIA AIRLINESU

'Croatia Airlines bankrotirat će ako ne pronađe 400 milijuna kuna'

 CROPIX

Croatia Airlines do kraja godine mora uložiti oko 400 milijuna kuna u program restruktuiranja tvrtke, inače joj prijeti bankrot, potvrdio je za Jutarnji list ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić.

- Agencija za tržišno natjecanje donijela je odluku da Croatia Airlines mora kontribuirati u planu restrukturiranja u visini od 50 posto od iznosa koji je država investirala u dokapitalizaciju tvrtke - kazao nam je ministar.

Kako je krajem prošle godine Vlada svoja potraživanja od 862 milijuna kuna prema Croatiji Airlines pretvorila u vlasnički udio, CA je vrijednost polovice tog iznosa dužna investirati u dokapitalizaciju. Riječ je o 650 milijuna kuna koje je Vlada na ime državnog jamstva platila za isporučenih šest aviona Airbus, jer Croatia Airlines nije imala novca za otplatu te obveze, te 210 milijuna kuna zateznih kamata koje je Ministarstvo financija naplatilo jer CA nije državi vratila ta sredstva. Kako se pretvaranje ovih 860 milijuna kuna smatra državnom potporom, čime se krše pravila tržišnog natjecanja Europske Unije, AZTN je naložio da CA mora sudjelovati u financiranju plana restrukturiranja tvrtke.

Negativne posljedice

Kako predviđenim uštedama i smanjenjem broja zaposlenih neće moći namaknuti 400 milijuna kuna, odlučeno je da se ta sredstva pronađu prodajom aviona i zemljišta ili pronalaskom strateškog parnera.

- Imamo dvije mogućnosti. Prodati jedan ili dva aviona i zemljište koje u vlasništvu tvrtke ili pronaći strateškog partnera koji bi kupio 25 do 30 posto vlasništva Croatia Airlinesa. Ukoliko to ne uspije, sudbina tvrtke je bankrot, a to svakako želimo izbjeći jer bi to imalo teške posljedice za hrvatsko gospodarstvo - napominje ministar Hajdaš Dončić. Ovim planom namjerava se spasiti Croatia Airlines od sudbine belgijske nacionalne kompanije SABENA ili madžarskog Maleva, koje su bankrotirale jer država više nije smjela davati poticaje svojim aviokompanijama i time kršiti pravila tržišnog natjecanja. Prema procjenama, bankrot Croatia Airlinesa godišnje bi nanio direktne štete hrvatskom gospodarstvu od 619 milijuna kuna te bi ugrozilo egzistenciju oko 3500 zaposlenih u Hrvatskoj. Nadalje, to bi imalo negativne posljedice na promet hrvatskih aerodroma, kontrole leta, Ine, tržište bi bilo prepušteno stranim prijevoznicima te bi se izgubila sva prava i licence povezane sa zračnim prijevozom.

Stoga je donesena odluka da se Croatia Airlines mora spasiti te će se do kraja tjedna donijeti odluka na koji će se način doraditi plan restruktuiranja, a na sjednici Nadzornog odbora bit će donijeta odluka o izmjeni plana restrukturiranja. Iako je ministar prometa skloniji planu da u CA uđe strateški partner, upitno je kome je danas zanimljiva kompanija koja ima samo 13 aviona, uglavnom sezonsku popunjenost letova i malo tržište. No, kako neslužbeno saznajemo, u ovom se trenutku već objavljuju određeni preliminarni razgovori s Qatar Airwaysom i državnom aviokompanijom Saudijske Arabije oko ulaska u strateško partnerstvo u CA.

Opterećeno poslovanje

Croatia Airlines u ovom trenutku ima četiri aviona A 31, tri aviona tipa A-2320 i šest aviona tipa Q-400. U slučaju realizacije prodaje najvjerovatnije bi se jedan ili dva aviona tipa airbus prodao i potom bio uzet na leasing. Croatia Airlines u vlasništvu ima zemljište na Plesu koje je prije nekoliko godina kupljeno za gradnju upravne zgrade te bi u slučaju potrebe to zemljište najvjerojatnije bilo ponuđeno na prodaju.

Plan restrukturiranja CA predstavljen je u studenom prošle godine. Direktor Croatia Arlinesa Krešimir Kučko tada je kazao kako je poslovanje tvrtke opterećeno sa 450 milijuna kuna manjka obrtnog kapitala, pojasnivši da su razlog tomu akumulirani gubici iz prethodnih godina, te nemogućnost odgode plaćanja inozemnim dobavljačima. Iz tog plana dosad je realizirano pretvaranje duga CA prema državi i Zračnoj luci Zagreb u povećanje vlasničkog udjela u tvrtki.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 22:25