RADOVI NAPREDUJU

‘Da, za par dana ćemo spojiti Hrvatsku, ali Pelješki most još nije gotov. Evo koliko nas posla još čeka‘

Pelješki most, ukupne dužine 2,4 kilometara, spojit će hrvatski sjever i jug u noći sa srijede na četvrtak
Pelješki most
 Matija Djanešić/Cropix

Protegnuo se Pelješki most nasred Neretvanskog kanala s jedne na drugu obalu, piše Slobodna Dalmacija. Još Kinezi trebaju postaviti jedan mali dio od 18 metara negdje po sredini pa da Komarna i Brijesta konačno budu fizički spojene i da ono o čemu su generacije sanjale postane stvarnost. To će se zbiti u srijedu navečer, točno u ponoć, kad će specijalna derik dizalica upasati 250 tona težak čelični segment, posljednji u nizu.

Poduprt s dvanaest stupova te s dva upornjaka, kako se nazivaju početni i završni oslonac na kopnu, Pelješki most, ukupne dužine 2,4 kilometara, spojit će hrvatski sjever i jug. Trebale su tisuće radnih sati kineskih i hrvatskih inženjera pa da se iznad Neretvanskog kanala vine impozantna ovješena konstrukcija mosta, učvršćena kosim zategama koje joj daju dodatnu vizualnu ljepotu, ali i prijeko potrebnu stabilnost.

image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix

Probni piloti

Alfa je i omega Pelješkog mosta, bez imalo pretjerivanja, inženjer Jere Šegedin, predstavnik Hrvatskih cesta na gradilištu. Ovaj 63-godišnji Korčulanin ostavio je pečat na brojnim građevinama u Dalmaciji, poput Čiovskog mosta, ali je ovaj Pelješki ipak kruna njegove višegodišnje karijere prije umirovljenja. Pod njegovim stručnim okom rastao je posljednje tri godine Pelješki most i pristupne mu ceste s pelješke i neretvanske strane.

image
Jere Šegedin
Tom Dubravec/Cropix

Kad su prije tri godine radnici tvrtke CRBC uvedeni u posao na zaraslim gradilištima u Komarni i Brijesti, ni najveći optimisti nisu mogli vjerovati da će se most dovršiti u zadanim rokovima.

– Ne možemo reći da na gradilištima nije bilo baš ništa. Nešto se moglo iskoristiti od prijašnjih radova. Ostali su pristupi gradilištu te upornjaci, koji su se implementirali u novi projekt mosta pa je priprema gradilišta bila brža i lakša – ističe Šegedin, te napominje da nije dovršen most, nego rasponska konstrukcija.

image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix

I onda je krenulo probno pobijanje pilota, sredinom siječnja 2019. godine. Tada je već svim nevjernim Tomama bilo jasno da radovi ozbiljno kreću, a javnost izvan građevinske struke zabavljala se terminima pilota i pilona, bez kojih se Pelješki most nije mogao spomenuti.

I – jesu li piloti ili piloni?

– Piloti su piloti. Piloni su piloni. Piloti su dio građevinske konstrukcije koja omogućava temeljenje na slabo nosivim tlima, dok su piloni stupovi koji se nalaze iznad kolničke konstrukcije i koji služe za montažu čeličnih zatega. Pilone vidimo, a za pilote znamo da su tu – objašnjava nam Šegedin.

image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix

I dok su se pobijali piloti, najprije testni, a zatim stalni, negodovali su susjedi Bosanci, koji su se pribojavali da ispod mosta neće moći prolaziti brodovi za Neum. Neki su, čak i visoki političari, zazivali zabranu gradnje. Kolika je najveća visina i razmak? Hoće li ispod moći prolaziti brodovi?

– Prilikom projektiranja napravljena je maritimna studija, koja je uzela u obzir gabarite najvećih brodova koji se mogu pojaviti u ovom dijelu Jadrana. Svi ti brodovi mogu proći kroz plovni put koji je ostavljen između stupa broj 7 i broj 8. Širina plovnog puta je 200 metara, a visina do konstrukcije je 55 metara. Postoje i veći brodovi, ali pitanje je mogu li uopće uploviti u ovakve uske morske prostore između kopna i Pelješca.

Korone nije bilo

I kad se riješio problem s Bosancima, pred mostograditeljima se našla nova prepreka – pandemija koronavirusa.

– Moramo se pohvaliti da na gradilištima mosta i pristupnih cesta niti jednog dana nije bilo prekida radova zbog pandemije. Nije bilo zaraze koronavirusom, kao ni ozljeda među radnicima, premda su se obavljali zahtjevni poslovi i na gradilištu je bilo po 650 radnika.

Koji vam se događaj u ove protekle tri godine posebno urezao u sjećanje?

– Svaka faza radova na mostu impresionira na svoj način. Nevjerojatna je sama odluka da će se piloti dužine 130 metara pobijati u komadu. Bilo je i skepse i nevjerice, ali činjenica je da se takvo što prvi put radilo na ovim prostorima. Možete misliti, u most se ugrađivao čelični segment dužine 52 metara i težine 730 tona.

image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix

Vidimo da nam je dobro krenulo s mostovima i zasigurno ovo nije kraj mostogradnje u Hrvatskoj. Bi li se, po vašem mišljenju, još neki otoci mogli spojiti s kopnom?

– Tehnički je realno, ali ne znam imamo li financijskih sredstava za to. Tehnika će pronaći način kako nešto realizirati, ali treba imati i opravdanost ulaganja.

Za koji mjesec kilometarske kolone i višesatna čekanja na graničnim prijelazima Kleku i Bistrini bit će prošlost. Radovi dobro idu i na pristupnim cestama, unatoč početnim problemima s grčkim Avaxom na stonskoj obilaznici. Vozila do 7,5 tona moći će preko Pelješkog mosta prije završetka pristupnih cesta, već na proljeće iduće godine.

– No to će ovisiti o propusnosti postojeće pelješke ceste – objašnjava nam Šegedin.

image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix

Noćni radovi

Na mostu je kao u mravinjaku. Poslovično vrijedni Kinezi rade – glavu ne dižu, točno se zna što je čiji zadatak. Sve će štimati u srijedu u ponoć, kad će se podignuti zadnji čelični trapezni segment mosta, koji je već postavljen na baržu i samo čeka podizanje te ugradnju u rasponsku konstrukciju mosta, čije puštanje u promet nestrpljivo iščekuju stanovnici Neretve i Pelješca.

– Zbog osjetljivosti čelika na visoke temperature moramo raditi noću. Ali i kad se ugradi taj zadnji segment, most nije završen, imamo još najmanje četiri mjeseca posla – rezolutan je Šegedin.

image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix

- Pelješkom mostu jugo i bura neće smetati, kao na Maslenici ili Mostu Franje Tuđmana u Dubrovniku – nada se naš sugovornik.

Nakon spajanja rasponske konstrukcije slijede "fini" radovi, asfaltiranje, postavljanje signalizacije i rasvjeta. Rasvjeta će biti diskretna i noću će naglašavati ljepotu Pelješkog mosta upravo onako kako to ovaj infrastrukturni projekt stoljeća i zaslužuje, piše Slobodna Dalmacija.

image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix
image
Matija Djanjesic/Cropix

Osobna karta Pelješkog mosta

Dužina 2440 m

Širina 23,6 m

Visina 55 m

Visina pilona 36 - 124 m

Najveća visina od dna mora do vrha pilona 220 m

Najveći raspon mosta 285 m

Dužina kosih zatega 32,5 - 137 m

Utrošeno 66 tisuća tona čelika i 70 tisuća kubika betona

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 23:46