Od 1. prosinca borbeni avioni MiG 21 više neće obavljati zadaću zaštite zračnog prostora Hrvatske te nakon 31 godine i 10 mjeseci avion MiG 21 u Hrvatskoj odlazi u mirovinu. Ministarstvo obrane objavilo je da će do kraja 2025., odnosno početka 2026. godine Air Policing, mirnodopsku zadaću nadzora i zaštite zračnog prostora, privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske, talijanskim Eurofighterima i mađarskim Gripenima.
MiG-21 više neće biti u sustavu tog dežurstva, odnosno neće obavljati Air Policing. Nakon dolaska borbenih aviona Rafale u sastav ratnog zrakoplovstva migovi su se koristili jedino za obavljanje zadaće dežurnog dvojca za Air Policing. Nakon što tu zadaću privremeno preuzmu talijanski i mađarski avioni potrebe za migovima više nema s obzirom na to da su Rafali još ranije preuzeli zaštitu hrvatskog zračnog prostora.
Kako su iz MORH-a i ranije tvrdili, Rafali privremeno neće obavljati Air Policing kako se ne bi utjecalo na intenzitet i provođenje obuke pilota. Hrvatska neće plaćati tu uslugu, a u MORH-u podsjećaju da su i druge NATO članice u prijelaznom razdoblju obuke svojih pilota Air Policing, odnosno formiranje dežurnog borbenog dvojca, privremeno povjeravale svojim saveznicama. Prema neslužbenim informacijama, talijanski i mađarski avioni u zadaće Air Policinga polijetat će iz svojih baza i ti avioni neće biti stacionirani u Hrvatskoj.
Zračni prostor Republike Hrvatske integralni je dio savezničkog zajedničkog sustava nadzora i zaštite zračnog prostora. Potpisanim dokumentom (Transfer Of Authority – TOA) na razini oružanih snaga 2009., Republika Hrvatska, kao i ostale NATO-ove snage protuzračne i proturaketne obrane, prihvatila je Air Policing kao mirnodopsku zadaću nadzora i zaštite zračnog prostora koja uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane (lovački avioni), ističu u MORH-u.
Prvi MiG u Hrvatsku dovezao je Danijel Borović kada je kao pilot JNA preletio iz Bihaća u Pulu 4. veljače 1992. godine. Hrvatska je tijekom rata i kasnije ukupno nabavila oko 40 MiG-ova, uglavnom iz Ukrajine. Tijekom rata i operacije Oluja njegovi piloti napravili su presudnu nadmoć nad neprijateljima u oslobađanju zemlje. Ove godine migove su zamijenili Rafali, avioni četvrte generacije koji će umjesto njih nastaviti čuvati hrvatsko nebo.
Prema ranijim najavama iz Ministarstva obrane određeni broj prizemljenih rashodovanih MiG-ova donirat će civilnim institucijama, u skladu s dosadašnjom praksom donacije otpisanog naoružanja i vojne opreme za muzejske eksponate.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....