KLAUS-DIETER MARTIN

DIREKTOR ECA-e NAJAVLJUJE UZLET BIZNISA HIDROAVIONIMA 'Prizemljenje naših hidroaviona nam je nanijelo 25 mil. kn štete. Vraćamo se s još većom flotom'

'Sve te destinacije bit će ponovno operativne u 2017. godini, a ECA će dodatno proširiti broj povezivanjem destinacija kao što su Mali Lošinj - Trst i Mali Lošinj - Ancona', tvrdi Klaus-Dieter Martin
Klaus-Dieter Martin
 Ante Cizmic / HANZA MEDIA

Direktor i većinski vlasnik European Coastal Airlinesa (ECA), Klaus-Dieter Martin, Nijemac koji je uspostavio hidroavionski prijevoz na hrvatskoj obali, ponosno najavljuje nastavak svoje poslovne operacije u Hrvatskoj, nakon što su mu nadležne institucije u kolovozu zabranile letove zbog navodnih sigurnosnih propusta.

U percepciji javnosti s jedne strane žrtva ste trome i korumpirane državne administracije koja teško prihvaća nove inovativne projekte, pogotovo one koji razbijaju dosadašnje monopole - slično kao u slučaju s privatnim taksi prijevoznicima, a s druge ste optuženi da ste znali da hidroavioni koje ste unajmili od švicarske tvrtke RUAG ne zadovoljavaju sve potrebne sigurnosne standarde. Istina je obično negdje na sredini. Možete li se složiti s tim?

- Hidroavionska usluga je nova i inovativna usluga prijevoza u Hrvatskoj. Nakon kratkog vremena korištenja hidroavionskih usluga svatko može vidjeti koliko je udobna i ugodna ta vrsta prijevoza. Budući da smo prvi hidroavionski operater u Europi, potrebno je neko vrijeme da se ljudi upoznaju s tom vrstom prijevoza. Uvijek smo primali pozitivnu povratnu informaciju od naših klijenata, kojima se jako svidjela naša usluga. Ni u jednom trenutku naši hidroavioni nisu bili nesigurni ili loše održavani. Takve izjave su odbačene u potpunosti. Da su netočne, potvrđeno je i mišljenjima sudskih vještaka. Sve te negativne konotacije proizašle su iz novina.

Najavljujete ponovno uspostavljanje linija hidroavionima vaše tvrtke European Coastal Airlines. Što se, zapravo, sve događalo od kolovoza kada su vam nadležne institucije zabranile letove?

- Prizemljenje se dogodilo u srcu sezone i imalo je velik utjecaj na tvrtku. ECA je znala da prizemljenje nije bilo opravdano te je stoga organizirala nekoliko stručnjaka da neovisno analiziraju situaciju. Svi su stručnjaci došli do istog zaključka, a to je da prizemljenje nije bilo opravdano.

Za vašu se kompaniju zauzeo i njemački veleposlanik. Je li bilo kakve koristi od diplomatske intervencije?

- Kako je ovo njemačka investicija i uloženo je više od 23 milijuna eura, njemačka ambasada i njemačka vlada su uključene. Oni su pozitivni i uvjereni smo kako ćemo s njihovom potporom riješiti ovu situaciju u korist Hrvatske.

Hoćete li letjeti s istih šest hidroaviona Twin Otter kao dosad, od kojih je za četiri bilo zabranjeno letenje, ali su sada na njima svi nedostaci ispravljeni, ili ste nabavili potpuno nove hidroavione?

- ECA-ini hidroavioni su uvijek bili sigurni za letenje. Zrakoplove je tvrtki ECA isporučila švicarska tvrtka za održavanja RUAG. Švicarska tvrtka imala je kontinuirani nadzor nad održavanjem zrakoplova. ECA će nastaviti s korištenjem istih zrakoplova, ali i povećati svoju flotu dodatnim zrakoplovima.

Otkud vam sredstva za kupnju novih hidroaviona nakon ostvarenih gubitaka posljednjih mjeseci?

- ECA namjerava dodati tri nova zrakoplova u 2017. godini i tada će imati flotu od ukupno sedam operativnih zrakoplova. Sredstva za zrakoplove su dostupna, ali je potrebna podrška hrvatske Vlade.

Nakon zabrane letenja morali ste dati mnogo otkaza i ostali ste na 22 zaposlena. Koliko zaposlenih imate danas?

- ECA je imala 140 zaposlenika. Nakon prizemljenja je 130 ugovora trebalo otkazati. Velik broj zaposlenika kojima je otkazan ugovor živi na otocima.

Dosad ste, uz kopnene terminale u Zagrebu, Rijeci i Splitu, povezivali ove destinacije: Split, Jelsa, Pula, Rab, Vis, Lastovo, Korčula, Hvar, Novalja, Dubrovnik, Zadar, Mali i Veli Lošinj te Ancona i Pescara u Italiji. Hoćete li uvesti nove linije i novine u poslovanje, ponudu?

- Sve te destinacije bit će ponovno operativne u 2017. godini, a ECA će dodatno proširiti broj povezivanjem destinacija kao što su Mali Lošinj - Trst i Mali Lošinj - Ancona. U 2018. godini povezat će se Mali Lošinj - Venecija, kao i Dubrovnik - Bari te Dubrovnik - Brindisi. To su samo neke od ruta koje će ECA razviti u suradnji sa županijama.

Jeste li možda odustali od neke dosadašnje linije?

- Nastavit ćemo sa svim rutama koje smo dosad imali.

Kako je došlo do toga da vam je u kolovozu, gotovo istodobno kad i u Hrvatskoj, i u Danskoj zabranjeno letenje?

- Operacije u Danskoj nikada nisu bile pogođene prizemljenjem ECA-e. Samo su operacije u Hrvatskoj bile cilj Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.

U kojim sve zemljama posluje ECA?

- U Hrvatskoj, Italiji i Danskoj.

Kolika vam je šteta počinjena zabranom letova u Hrvatskoj?

- Procjena štete iznosi otprilike 25 milijuna kuna.

Trgovačkom sudu podnijeli ste dvije tužbe protiv države u visini od 5,5 milijuna kuna. U kojoj su fazi ti sporovi?

- Tužba je podnesena sudu, a mi smo uvjereni da će on ispravno dosuditi.

Mislite li da imate šanse protiv države?

- Imamo puno povjerenje u zakonitost u Hrvatskoj.

Koliko ste od kolovoza do danas morali investirati u popravljanje imidža, koji je nesumnjivo narušen zabranom letova, te koliko još planirate utrošiti u tu svrhu?

- Šteta koja je učinjena našoj tvrtki je jako velika, a uništena reputacija ne može se kupiti novcem.

Javna je tajna da su vas neki lokalni čelnici tražili mito kako bi vam omogućili dozvole za slijetanje i polijetanje hidroaviona u njihovim mjestima. Želite li govoriti o tome?

- ECA ima podršku njemačke vlade i kancelarke Angele Merkel, a ECA neće i ne može obavljati djelatnosti drugačije nego na normalan način. Pregovori nisu uvijek najlakši i ponekad ishod nije onakav kakav očekujemo.

Prema vašim iskustvima, je li lakše pregovarati s HDZ-ovcima, SDP-ovcima ili nezavisnima u lokalnoj vlasti? Koja je vama politička opcija bliža u Njemačkoj i u Hrvatskoj?

- Pregovori su se vodili neovisno o stranci, uvijek su bili ovisni o pojedincima koji su bili spremni provesti projekt za dobrobit Hrvatske. Mi u potpunosti vjerujemo Vladi i premijeru Andreju Plenkoviću. Također u potpunosti vjerujemo da Vlada prepoznaje važnost hidroavionskog projekta za turizam.

Koliko je tvrtka ECA ukupno uložila u projekt hidroaviona u Hrvatskoj?

- Izravna strana ulaganja iznose 22 milijuna eura, a cijeli projekt 34 milijuna eura. Nažalost, do danas smo uspjeli implementirati samo 25 posto od poslovnog plana i razvoja projekta, a zbog pogrešnih i teških pregovora za koncesijske procese. Na pojedinim lokacijama smo pregovarali po 4, 5 godina za koncesiju za pontone.

Budući da ste većinski vlasnik kompanije ECA, koliko je od toga vaših osobnih sredstava?

- Trenutačno imam udjel od 30 posto.

Tko su ostali investitori iz Njemačke i Malezije?

- Jedan njemački poslovni čovjek i malezijski financijski investitori.

Bili ste pilot u Contact Air iz Stuttgarta, za LTU, koju je kupio Air Berlin, letjeli ste u Boeingu 757 i 767, za hongkonški Cathay Pacific vozili ste Boeing 747, a sve donedavno povremeno ste bili kapetan u talijanskoj kompaniji Meridiana. Jeste li kapital koji ste investirali u ECA-u zaradili isključivo kao pilot/kapetan?

- Investicije su proizašle iz novčanih sredstava i obiteljskog novca.

Tvrtku ECA u Hrvatskoj ste osnovali još 2000. godine. Koliko ste dugo zapravo pokušavali pokrenuti projekt hidroaviona u Hrvatskoj?

- Cijelo kašnjenje od 2000. do 2014. može se pripisati čekanju na koncesije po 4, 5 godina, što je predugo da bi se projekt doveo do zrelog stanja za ikakvo ulaganje.

Je li vam danas žao što ovaj biznis niste pokrenuli u nekoj drugoj zemlji?

- Vjerujem u Hrvatsku, u njezin potencijal. Hrvatska je srce Europe i u budućnosti će postati europski Bahami. Zbog toga vjerujem u Hrvatsku i predan sam joj, usprkos svim teškoćama, te mi nije žao što sam ovdje ulagao.

Gdje ste živjeli dok ste bili pilot? Jeste li se povremeno selili ili ste uvijek živjeli u Njemačkoj, u Fürstenfeldbrucku pokraj Münchena, gdje su vam se roditelji doselili kad vam je bilo 11 godina iz Johannesburga u Južnoafričkoj Republici u kojoj ste rođeni? Vaš otac Rudolf Martin tamo je radio kao direktor švedske čeličane?

- Kao pilot sam živio u mnogim državama, u Italiji, Hong Kongu, Belgiji i Njemačkoj. Sada živim u Splitu i vodim ECA-u. To je mjesto na kojem želim ostati i vjerujem u veliki potencijal države i tvrtke.

Kako ste se odlučili preseliti u Split?

- Živim u Splitu posljednjih nekoliko godina i osjećam se jako dobro u Hrvatskoj. Moja obitelj i dalje živi u Njemačkoj.

Jeste li kupili ili unajmili kuću ili stan?

- Unajmio sam apartman u centru Splita, s lijepim pogledom na more. Svako jutro, dok pijem prvu kavu, osjećam kako je ispravno to što radim ovdje u Hrvatskoj.

Jeste li se priviknuli na ovdašnji način života, mentalitet?

- Jako mi se sviđa živjeti u Hrvatskoj. Hrvati su krasni ljudi i nije bilo potrebno mnogo vremena kako bih se naviknuo na život u ovoj lijepoj i prijateljski raspoloženoj okolini.

Ljeti imate najviše posla. Uspijevate li otići na kupanje?

- Ne, tijekom ljeta svakodnevno radim od sedam ujutro do deset navečer i nemam vremena za odlazak na plažu.

Jeste li, osim Bayerna, postali i žestoki navijač Hajduka koji sponzorirate, idete li na utakmice?

- Hajduk je odlična momčad. Budući da dolazim iz Bavarske, navijač sam Bayerna, ali navijam i za Hajduk. Iako sam jako zaposlen, na utakmice Hajduka odlazim koliko god mi obveze dopuštaju.

Je li tajna koliko ste dali za Hajduk?

- ECA je bila treći najveći sponzor Hajduka. Nadamo se da ćemo, kada se oporavimo, nastaviti sa sponzoriranjem ne samo Hajduka, nego i mnogih drugih sportskih aktivnosti. Mi smo mlada tvrtka, 85 posto zaposlenika bili su mlađi od 30 godina. Vjerujemo u mlade ljude i oni su naša budućnost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 03:31