Korisnici većine teleoperatera proteklih su dana zaprimili obavijesti kako će im se, zbog povećanja troškova poslovanja, za nekoliko kuna povećati cijena pretplatničke linije, a za sve je okrivljena "ekonomska situacija na tržištu".
Drugim riječima - život je skuplji pa što onda ne bi poskupile i usluge telekomunikacije, a većina će biti sretna ako će ovo biti jedino poskupljenje u nizu.
Osim toga, korisnici su primijetili i kako im operateri, zbog povećanja cijene i promjena ugovora, nude mogućnost da ga raskinu, i to bez plaćanja penala jer je do promjene cijene došlo krivnjom samo jedne strane.
No, je li to tako jednostavno?
Postoje li ovdje ipak neka ograničenja?
I što u situacijama u kojima korisnik, osim komunikacijske usluge, duži i otplaćuje neku opremu?
Kakvi se onda primjenjuju uvjeti?
Odgovore na ova pitanja potražili smo kod regulatora, Hrvatske regulatorne agencije za elektroničke komunikacije (HAKOM) čiji su nam stručnjaci za zaštitu potrošača pomogli napraviti ovaj vodič.
Odlučio sam se na raskid ugovora, no još uvijek nisam otplatio sve rate za mobitel. Može li me operater natjerati da mu vratim sav novac odmah?
Ne može. Operatori imaju pravo mijenjati cijene i uvjete korištenja svojih usluga, ali krajnji korisnici zbog poskupljenja ne smiju biti u nepovoljnijoj poziciji od one kako su ugovorili. To znači da ako se nalaze u ugovornoj obvezi imaju pravo na raskid pretplatničkog ugovora bez plaćanja naknade, dok mobilne uređaje nastavljaju otplaćivati prema otplatnom planu mjesečno ili jednokratno, ovisno o njihovom izboru. Na tržištu također postoje i tarife bez ugovorne obveze uz otplatni plan za mobilni uređaj te i ovdje valja naglasiti kako krajnji korisnici i tada imaju pravo na otplatu mjesečno prema otplatnom planu te ih operator ne smije teretiti za nikakav dodatni iznos.
Mogu li radije odabrati vratiti mobitel koji otplaćujem i tako riješiti obvezu?
Ne, ova mogućnost ne postoji. Korisnik zbog izmjene cijena ugovorenih usluga nema pravo vratiti mobitel već je obvezan otplatiti uređaj sukladno ugovorenom otplatnom planu. Dakle, kao i u prethodnom slučaju, korisnik mora obveze operateru za opremu otplatiti prema ugovorenom otplatnom planu i ne može vratiti kupljenu opremu.
Želim raskinuti ugovor, no na određene dijelove usluge sam prilikom njegovog sklapanja dobio popust. Moram li taj iznos popusta vratiti?
Ne, u ovoj situaciji korisnik ne mora vratiti iznos popusta jer je do promjena došlo odlukom operatera te je nova ponuda za korisnika nepovoljnija. Obveza vraćanja iznosa ostvarenog popusta nastala bi u situaciji u kojoj krajnji korisnici odabiru prijevremeni raskid ugovora, a da nije došlo do nikakvih nepovoljnijih izmjena ugovora – recimo, sami su zatražili prijevremeni raskid. Tada bi morali platiti ili preostale mjesečne naknade do kraja obveznog ugovorenog razdoblja ili naknadu u visini popusta na proizvode i usluge koje su ostvarili, ovisno o tome što je za njih povoljnije.
Mogu li umjesto raskida ugovora otkazati samo dio usluge?
Možete. Ako se radi o paketu usluga, korisnik uvijek može prijeći na paket koji sadrži manje vrsti usluga, ali tada mu se i cijena paketa mijenja.
Operator mi nudi raskid ugovora bez penala, imam li pravo tražiti da me prebace na neku jeftiniju tarifu?
Imate, sve opcije su na stolu. Dakle, korisnik može raskinuti pretplatnički ugovor u cijelosti, može pritom odabrati novog operatora ili može odabrati neku drugu tarifu kod postojećeg operatora.
Ukoliko odlučim raskinuti ugovor, imam li pravo zadržati broj telefona i prebaciti ga kod drugog operatora?
Imate. Operater ne može utjecati na to hoće li korisnik zadržati broj niti mu to pravo smije odbiti.
Postoje li neki izuzeci kad ne mogu zadržati broj ili kad moram odmah otplatiti svu opremu?
Korisnik uvijek u spomenutim slučajevima može zadržati broj. Postoje izuzeci od prava na raskid pretplatničkog ugovora bez plaćanja naknade i otplate uređaja kako je ugovoreno kada je do povećanja cijene došlo zbog izmjene poreza na dodanu vrijednost, izmjene veleprodajnih cijena na koje operatori nemaju utjecaj te u slučaju povećanja cijena kao posljedice regulatornih obveza koje proizlaze iz zakona. No, u slučaju kad se cijene mijenjaju odlukom operatera, od korisnika ne može tražiti da unaprijed otplati uređaj.
Na koji način moram podnijeti zahtjev za raskid i u kojem vremenu mi zahtjev mora biti odobren?
Zahtjev za raskid se podnosi pisanim ili elektroničkim putem te telefonskim putem ukoliko operator ima predviđen takav kanal za sklapanje ugovora. U slučaju potpunog raskida ugovora rok za raskid u nepokretnoj mreži je 5 radnih dana, a u pokretnoj 1 radni dan. U slučaju promjene operatora rokovi su određeni samim zahtjevom za prijenos broja, a maksimalni rok za promjenu operatora u nepokretnoj mreži je 30 dana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....