PROJEKT PMF-A

Drukčiji pristup poučavanju: Djeca će o financijama učiti na primjerima iz života

U sklopu projekta izračunavat će se plaće, planirati osobne financije, štednja...
 Tomislav Krišto/Cropix

Zagrebački Prirodoslovno-matematički fakultet pokrenuo je projekt s idejom stvaranja nove generacije nastavnika matematike koji bi više vremena posvećivali financijskoj pismenosti učenika i učenju kroz primjere iz svakodnevnog života. Ideja je da novim pristupom poučavanja matematike kreću od jednostavnog objašnjenja problema i osnovnih pojmova te razvijanje vještine opisivanja financijskih situacija ‘običnim‘ jezikom, odnosno pretvaranje tog jezika u matematičke argumente.

Matematičke formule tako bi postale tek jedan od krajnjih ‘proizvoda‘ zaključivanja, dapače, formule čak i neće biti nužno koristiti kako bi se riješio konkretan problem, odnosno došlo do rješenja problema, objašnjavaju voditelji projekta "Matematika i financijska pismenost u suvremenom obrazovanju" profesorica Željka Milin Šipuš i docent Matija Bašić.

Lakše usvajanje gradiva

Projekt je u tišini pokrenut ljetos, trajat će godinu dana, a među ostalim uključuje kreiranje obrazovnih materijala za dodatno pučavanje i mogućnost edukacije nastavnika u području financijske pismenosti. Benefite novog načina poučavanja matematike prvenstveno bi trebali osjetiti učenici od sedmog osnovne do kraja srednje škole.

- Želimo kreirati scenarije poučavanja koji će nastavnicima omogućiti da sa svojim učenicima istovremeno razvijaju financijsku pismenost i matematičke koncepte koji pomažu u donošenju odluka vezanih uz osobne financije. Uz paradigmu ‘manje je više‘, naš pristup stavlja naglasak na razumijevanje. Težimo korištenju jednostavnijeg rječnika, što omogućava većem broju ljudi da samostalno koriste osnovne principe koji leže u pozadini financijski zrelog zaključivanja - objašnjavaju voditelji projekta.

Početnu ideju za jasnijom, primjenjivijom matematikom potvrdili su anketom među nastavnicima. Više od 90 posto nastavnika matematike procjenjuje da bi učenici lakše usvajali gradivo uz primjere matematičkih zadataka iz svakodnevnog života. Pritom je procjena anketiranih nastavnika da oko 60 posto učenika pokazuje interes za financijskom pismenošću, no više od polovice ispitanih smatra da nedostaju adekvatni materijali za prenošenje znanja. Zato bi neki od koncepata koji će se provoditi u sklopu projekta biti - izračun plaće, planiranje osobnih financija, štednja, otplata kredita, sigurnost u internet bankarstvu.

Na PMF-u vjeruju kako će projekt pridonijeti popularizaciji matematike i njezine primjene u praktičnim životnim situacijama.

- Za ove teme postoji velik interes jer svatko danas želi mudro upravljati financijama i osigurati si uvjete za korištenje svih raspoloživih financijskih instrumenata, na koncu i pobrinuti se da ne dođe u nepovoljan položaj. Moramo naglasiti da ‘recept za bogaćenje‘ ne postoji, ali vrijednost imaju upravo ona znanja koja nisu potpuno očita. U današnje vrijeme postoji želja da sve bude brzo i jednostavno, što nije uvijek moguće niti mi možemo magičnim štapićem učiniti matematiku razumljivom u sekundi, ali smo duboko uvjereni da se korisna znanja mogu poučavati na puno razumljiviji način - kaže Matija Bašić.

Radionice za nastavnike

Prva faza projekta posvećena je radionicama na kojima će studenti stjecati nova znanja kroz izradu inovativnih materijala iz financijske pismenosti. Potom će odabrati relevantne teme za izradu scenarija poučavanja i implementirati ih u nastavu s učenicima iz partnerskih škola. U proljeće bi krenuli s radionicama za nastavnike matematike i na taj način potaknuli implementaciju novog načina rada u osnovne i srednje škole.

- Radionice za studente i nastavnike pružit će uvid u drukčiji način poučavanja, a kroz njih ćemo također pojasniti razne termine i situacije koje su važne za vođenje osobnih financija te ćemo ih povezati s nastavnim planom predmeta matematike - pojašnjava prof. Željka Milin Šipuš, uz dodatak da će svi scenariji poučavanja biti dostupni za besplatno preuzimanje na web stranicama projekta.

Osim suradnje škola i fakulteta, dodatnu vrijednost projekta vide u suradnji obrazovnih institucija i jedne banke. Suradnja će se realizirati zajedničkom organizacijom radionica, predavanja usmjerena prema razvoju financijske pismenosti te kreiranje raznih materijala - pojmovnika, metodičkih tekstova, nastavnih listića. Time planiraju potaknuti razmjenu iskustva stručnjaka iz različitih područja.

Kako matematikom bolje razumjeti kredite

Je li s matematičkog i financijskog stanovišta bolje kupiti ili unajmiti stan - jedan je od problemskih primjera. Naravno, objašnjavaju prof. Šipuš i doc. Bašić, takva odluka ovisi o potrebama i mogućnosti pojedinca, ali u donošenju odluka susrećemo se s pojmovima koji nisu svima jasni - anuitet, dekurzivna ili konformna kamatna stopa.

"Naš je cilj omogućiti učenicima i nastavnicima da o tim temama razgovaraju svakodnevnim jezikom, na način da bude jasno što se događa tijekom štednje ili otplate kredita, te da se pritom koriste uvijek isti matematički računi. Umjesto da krećemo od gotovih formula, veću pažnju želimo dati razumijevanju same financijske situacije i vještini pretvaranja riječi u matematičke simbole i interpretaciji dobivenih formula", objašnjavaju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 09:00